Feature

Ukas anbefalte Android-spill

Her er fire gode storproduksjoner du bør prøve.

Da jeg var yngre kjørte familien ofte rundt på ferie. Og uansett om jeg befant meg på hytta i dårlig vær, i en timeslang ferjekø eller med bilen i en grøft ventende på NAF etter at pappa hadde tatt en litt for krapp sving, bydde pappas mobiltelefon alltid på en god slump med tidsfordriv.

Som regel fikk jeg låne den gamle Nokiaen etter litt sutring, og jeg fiklet de klamme snørrfingrene mine omkring den mursteinstore telefonen med kun ett mål for øyet – Snake. Utallige timer ble brukt på å prøve å slå storebros uangripelige rekord, og det er utrolig hvor mye glede jeg fikk ut av den lille enkle spillet på den monokrom-fargede skjermen. Likevel drømte jeg i stillhet om den dagen da mobilspill ville se ut som fullverdige konsollspill, med 3D-grafikk, stemmeskuespill og store kompliserte verdener.

Nå, over ti år senere, har mobilspillutvikleren Gameloft for lengst realisert denne drømmen. De leverer jevnlig godt produserte mobilspill, som i noen tilfeller kan sies å måle seg grafisk med titler fra forrige konsollgenerasjon. Denne uken skal vi ta for oss fire av Gamelofts nyere spill til Android som alle utvilsomt vil tømme mobilbatteriet på kortere tid enn det tar å se en laber landslagskamp.

Metall mot metall.
Metall mot metall.

N.O.V.A. 2 HD

Sjanger: Skytespill
Pris: 30 kr
Type: Android (testet), iPhone og iPad
Utvikler: Gameloft
Kjøpes her

Skytespillsjangeren er utvilsomt en av de mest populære sjangrene til konsoll og PC for tiden. Markedet strømmer over av førstepersonstitler av ulik kvalitet, og publikumet ser ikke ut til å være mett enda. Derfor er det kanskje ikke så rart at sjangeren nå også har begynt å infiltrere mobilmarkedet.

Med en gang blir vi kastet inn i en godt produsert mellomsekvens hvor vi får se vår helt, kaptein Kal Wardin, kjempe for livet mot fiender ombord i en romstasjon. Etter en strabasiøs kamp krasjlander vår heltemodige kaptein på en nærliggende planet. Det viser seg raskt at planeten huser en mech-fabrikk som brukes i den pågående krigen mellom to fraksjoner, og Kal får raskt beskjed fra sine overordnede om å ødelegge produksjonen for godt.

Uengasjerende er ordet jeg ville brukt for å beskrive historien som utspiller seg i N.O.V.A. 2. Hver mellomsekvens, dog vakre og godt produserte, føles mest ut som irriterende oppstykkinger av spillet, og dialogen er ikke stort å skryte av heller. Du burde virkelig ikke spille denne skyteren for historiens del.

Rød mot blå.
Rød mot blå.

Når sant skal sies har jeg tidligere vært ytterst skeptisk til førstepersonsspill på berøringsskjerm. Jeg har rett og slett ikke funnet noen spill hvor kontrollene er godt nok utført, og ofte fører denne typen spill til at hendene mine knytter seg krampeaktig rundt mobilen. N.O.V.A. 2 gjør mye rett for å løsne opp håndkrampene mine, men er ikke helt perfekt.

Du styrer kapteinens bevegelser med en virtuell analogspake som er plassert der du trykker ned din venstre tommel, mens du sikter med en tilsvarende spake ved høyre tommel. Dette fungerer dessverre ikke helt optimalt, og krever en del tilvenning før det i det hele tatt nærmer seg å bli spillbart. Jeg vil likevel påpeke at jeg ikke strevde like mye med disse kontrollene sammenlignet med andre spill av samme type, og i kontrast til stort sett alle berøringsspill som krever presisjon opplevde jeg sjelden at siktet danset rundt som en hodeløs høne.

Men jeg har litt småpirk å nevne angående hoppeknappen som du finner nederst på høyre skjerm. Av en eller annen grunn sliter jeg kraftig med å aktivere akkurat denne knappen, og det tar ofte flere titalls vimsete trykk før kaptein Kal endelig tar sats. Av de mer positive designvalgene finner vi en veldig sensitiv siktehjelp som føles nødvendig når presisjonsskyting er såpass vanskelig.

Noe av det mest velfungerende med N.O.V.A. 2 er flerspillerdelen. Gameloft har sitt eget nettsystem, kalt Gameloft Live, som finner kamper, husker statistikk og holder styr på venner. Som et resultat av dette systemet blir det å spille N.O.V.A. 2 på nett som en drøm. Lite nettproblemer, og lett kampsøking gjør at man alltid kan ta en rask kamp, kanskje helst i nærheten av et Wi-Fi-punkt. Denne nettdelen blir toppen av en velsmakende kake som beviste for meg at førstepersons skytespill faktisk ikke er umulig på berøringsskjermer.

7/10

Dette er helt klart et pressebilde – jeg hadde aldri endt opp på femteplass.
Dette er helt klart et pressebilde – jeg hadde aldri endt opp på femteplass.

Asphalt 6: Adrenaline HD

Sjanger: Bilspill
Pris: 30 kr
Type: Android (testet), iPhone og iPad
Utvikler: Gameloft
Kjøpes her

Du skal lete lenge før du finner en bilspillserie på mobiltelefoner som har pågått like lenge som Gamelofts Asphalt-spill. Helt siden de første innslagene kom på blant annet Nokias spillmobilflopp, N-Gage, har serien gjevnlig fått nye innslag med en stadig økende mengde av kjente kjøretøy.

Asphalt 6: Adrenaline øker antallet biler nok en gang – denne gangen har du over 40 kjøretøy å boltre deg i. Det kan kanskje ikke måle seg med utvalget du finner i Gran Turismo eller Forza Motorsport, men for en motorlettvekter som meg selv holder dette utvalget i banevis. Ved spillets start har du kun tilgang på tre av disse, men etter hvert som du vinner løp vil nye biler låses opp. Personlig putret jeg rundt i en Mini Cooper i begynnelsen. Du vil også kunne trimme bilene med oppgraderinger, samt gi bilen en personlig touch med et nytt lag med lakk. Samtidig får du en svært lang karriéremodus som nok vil kreve en god slump med spilte timer.

I løpet av denne karriéremodusen vil du støte på forskjellige billøpstyper. For eksempel vil du kjøre klassiske løp mot flere biler, kjøre mot klokka og eliminere et satt antall biler i et løp før tiden går ut. I noen av disse er det essensielt å benytte seg av den fartssprengende nitro-boosten, og adrenalinmodusen som gjør deg midlertidig uovervinnelig. Alle de forskjellige løpstypene krever egne ferdigheter og tankesett, men noen av typene føles mer engasjerende enn andre. Personlig synes jeg at noen av løpene kan bli litt lange, uten at lengden tilføyer noen særlig verdi.

Svidd gummi.
Svidd gummi.

Når vi er inne på litt generell sutring vil jeg også trekke frem styringsmulighetene. Om du ikke er så heldig å ha en Sony Ericsson Xperia Play må du ta til takke med mildt sagt problematisk rattstyring. Du har to muligheter når det kommer til svingingen: enten kan du velge å tilte telefonen mot venstre eller høyre for å svinge, eller du kan ha et virtuelt ratt på skjermen. Ingen av delene er presise nok, noe som er problematisk for eksempel når du forsøker å eliminere en litt vinglete motstander.

Nettmodusen er derimot rent gull. Her får du testet dine ferdigheter mot opp til fem ekte personer, og det fungerer svært god. Nok en gang benyttes Gameloft Live, og nok en gang er normale nettproblemer vanskelige å finne. Et problem som jeg likevel vil nevne er at bilene du velger er like sterke på nett som i karriéremodusen. Dette fører til at spillere som har spilt mer av enspillerdelen har massive fordeler, og det skal en god del flaks og dyktighet til for å slå en motstander med en bedre bil.

Tross i disse småproblemene er Asphalt 6: Adrenaline utvilsomt en av Android-markedets beste arkaderacere. Pent er det også, med vakre solnedganger og detaljerte baner og biler, og med en uovertruffen fartsfølelse som blir fullkommen i adrenalinmodus.

8/10

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen