Feature

Vi har prøvd PlayStation Vita

Alt om vårt møte med Sonys nye høyteknologiske leketøy.

LOS ANGELES (Gamer.no): Det har vært mye prat om Nintendos nye konsoll etter at den ble lansert, men det er ikke den eneste nye plattformen som har blitt vist frem her i englenes by. Sony løftet sløret fra sin nye håndholdte konsoll, PlayStation Vita. Og nå har vi prøvd den.

Lekker liten sak

Første gang jeg la hendene rundt konsollen ble jeg overrasket over hvor lett den var. Selv om det ikke er mye vekt å snakke om så føles det likevel ikke ut som om du holder i en plastleke. Det er så mye teknologi trykket inn på en liten flate at jeg hadde trøbbel med å finne ut hvordan jeg skal gripe den uten å trykke på noe. Størrelsen (182.0 x 18.6 x 83.5 mm) gjør at den er liten nok til å få plass i lomma, men det er nok smart å ha en form for beskyttelse rundt den.

Forfra.

Den blanke plasten og det grå metallet, sammen med de avrundede hjørnene gir den et stilrent design. Den føles ikke som den store klumpen som den originale Playstation Portable var da den kom ut. Likevel synes jeg ikke at den ligger like naturlig i håndflaten som den burde. Jeg har på ingen måte store tømmerhoggernever, men rundt Vita føltes selv mine elegante klyper hakket for store.

Trykk og bevegelse

PlayStation Vita har to analoge kontrollstikker, en D-pad, en skulderknapp på hver side, og de vanlige PlayStation-knappene. Analogstikkene føles ganske gode. Det er lite motstand i dem, men de bør kunne gjøre nytten i selv de mest hektiske spillene.

Ovenfra.

Skjermen er en 5 tommers OLED-trykkskjerm. Det er en 16:9-skjerm som leverer en oppløsning på 960 x 544. På de ulike spillene jeg fikk prøve synes jeg skjermen leverte et skarpt og godt bilde. Jeg opplevde også trykksensitiviteten som bra. Den registrerte mine første trykk hver gang, så jeg slapp å knote med å trykke flere ganger slik trykksjermer har en tendens til.

Les også: Vi har testet Nintendos nye konsoll

Noe av det mest spennende med hele konsollen er at også baksiden er trykkfølsom. Akkurat hva dette skal brukes til er det ingen som har et ordentlig bra svar på enda, men det er i alle tilfeller nok et verktøy Sony leverer til kreative utviklerne. I spillene som var tilgjengelige på Sonys presserom var det imidlertid kun et fåtall som benyttet den bakre trykkflaten i særlig grad, og der det ble brukt føltes det noe unødvendig.

Bakfra.

I tillegg til alle knapper og trykkflater er også Vita utstyrt med Sixaxis-teknologi. Det vil si at den registrerer når du vender og tilter på konsollen. Dette føles mye mer naturlig her på PlayStation 3-kontrolleren. I Super Stardust Delta kunne du for eksempel kikke rundt planeter ved å tilte konsollen, og du aktiverte spesialangrep ved å riste. I Uncharted: Golden Abyss kan du blant annet bruke denne teknologien til å styre hvor Drake skal hoppe, og hvordan han svinger kroppen når han henger fra armene.

Underholdning og virkelighet

Les også
Ny og slankere PlayStation 3

Da Kaz Hirai anonserte navnet Vita på Sonys pressekonferanse sa han at navnet ble valgt fordi konsollen skal viske ut grensene mellom PlayStation-underholdning og ditt virkelige liv. Det er ikke noe i veien med ambisjonene til Sony, i hvert fall. Vita har kamera både foran og bak, og Hirai slengte ut stikkordet «augmented reality» uten å gi noen konkrete hint om hva vi kan vente oss. Denne teknologien kan selvfølgelig være nyttig, men det er først når jeg ser den bli brukt i spill på en fornuftig måte at jeg vil la meg imponere.

Nedenfra.

Sony viste også hvordan du i mange spill vil kunne lagre fremgangen på Vita, og så starte det samme spillet på PlayStation 3 og fortsette der du slapp. Dette er jo ganske fiffig, og vi kan håpe at Vita blir bestevenn med sin stasjonære storebror. Det ligger et stort potensiale i å koble disse to maskinene sammen.

PlayStation Vita kommer i to utgaver. Den ene med støtte for Wi-Fi, den andre med både Wi-Fi og 3G. Sony har lansert en rekke programmer slik at du skal kunne «møte, koble til, utforske, dele og spille» med vennene dine. Jeg fikk ikke testet ut noen av de sosiale mulighetene, men når makinen også støtter en rekke film, lyd- og bilde-formater er det ingen tvil om at Sony satser hardt på at dette skal være mer enn "bare" en spillmaskin.

Spill, spill, spill

Uncharted: Golden Abyss

Uansett hvor mye snedig teknologi den har og hvor mange venner du kan koble deg opp mot, så er det spillene som kommer til å avgjøre hvor vidt Vita blir en suksess. På presserommet til Sony var det spillbare utgaver av blant annet Uncharted: Golden Abyss, Wipeout 2048, Little Big Planet, Little Deviants og Super Stardust Delta. En rekke andre spill er allerede bekreftet til konsollen, blant dem Ridge Racer, Oddworld, ModNation Racers, Virtua Tennis 4, Streetfighter X Tekken og Reality Fighter.

Les også: Sony med få store overraskelser

Vi får håpe at også en stor del tredjepartsutviklere trykker konsollen til sitt bryst. Ken Levine, skaperen av Bioshock, hintet sterkt til at det kom til å komme noe fra hans side til Vita på et eller annet tidspunkt, uten at det ble spesifisert hva dette var. Ryktene skal også ha det til at det kommer spill fra etablerte serier som Resistance, Call of Duty, Killzone, og Silent Hill. Dersom dette stemmer er vi i hvert fall et godt stykke på vei.

Offisiell annonseringsvideo.

Konklusjon

Mitt første møte med PlayStation Vita var preget av at jeg måtte vende meg til hvordan jeg skulle holde den. På min gamle PSP er jeg vant med å plante fingrene på baksiden, men gjør jeg det her aktiverer jeg superskudd, lager svarte hull og Gud vet hva. For første gang i mitt liv ønsket jeg at jeg hadde søte, små jentehender. Det ble riktignok mer naturlig å holde den etterhvert, og det virker som den lille maskinen har nok kraft til å takle spill som er avanserte nok til å friste også innbitte stasjonærkonsollspillere ut på håndholdtmarkedet.

Jeg har allerede sett bevis for at trykkskjermen og Sixaxis-teknologien kan brukes på fornuftige måter. Hva gjelder det trykksensitive bakpanelet er jeg fortsatt litt usikker. Jeg er klar til å la meg overbevise av kreative utviklere, men mitt førsteinntrykk var at det var vanskelig å bruke dette nøyaktig mens jeg gjør masse andre ting. En åpenbar fare er at utviklere føler at de er nødt til å støtte alle disse ulike teknologiene, og da kan vi fort ende opp med spill som har mange meningsløse funksjoner. Dersom man klarer å velge ut det som kan tilføre noe fornuftig til spillet, og velge bort det som ikke gjør det, så burde potensialet være stort for gode spill til PlayStation Vita.

Lansering er ventet senest mars 2012. Utgaven med Wi-Fi vil koste 250 euro (cirka 1950 kroner), mens den dyreste med både 3G og Wi-Fi koster 300 euro (litt over 2350 kroner). Norsk veiledende pris er ikke kommunisert.

Les også: Kinect styrer Xbox 360s fremtid

Siste fra forsiden