FIFA 14 får smartere forsvar og mer variert angrep

Her er de første detaljene om neste utgave av fotballspillserien.

GUILDFORD (Gamer.no): Hvor ofte har det ikke skjedd at en pasning skjærer gjennom forsvaret ditt som en kniv i varmt smør, fordi en av forsvarsspillerne dine slipper markeringen fullstendig ut av det blå?

Hvis du er blant de som irriterer deg over den nevnte situasjonen gang på gang har EA og produsent Nick Channon gode nyheter til deg: Forsvaret i FIFA 14 blir både tettere og smartere.

EA lover færre forsvarstabber i FIFA 14.
EA lover færre forsvarstabber i FIFA 14.

På en presentasjon i England forrige uke presenterte Channon de største og viktigste endringene i spillmekanikkene fra FIFA 13. Han fortalte at de har fått veldig mange tilbakemeldinger på at forsvaret i forrige utgave er altfor dårlig og det er noe av det som skal fikses til FIFA 14 som kommer til høsten.

Fra scenen forklarte han hvordan spillerne i FIFA 13 vurderer en situasjon i hver eneste bildeoppdatering og at de da faller helt av om de gjør én dårlig vurdering. I FIFA 14 skal spillerne bli flinkere til å følge løp, ved at vurderingene skjer over flere bilder og med det luke ut mange grove forsvarsfeil.

– Lagkameratene dine vil stå tettere og sørge for at motstanderen får mindre rom å bevege seg i. De blir mer bevisste på motstandernes bevegelser og forsvarer seg mer som et lag, forteller Channon.

Mer variert angrep

Et smartere forsvar balanseres ved at de datastyrte angrepsspillerne også blir klokere. Istedenfor å avbryte løpene sine vil de løpe langs offsidelinja og spurte i bakrom når pasningen er slått. Og i tillegg vil de være flinkere til å lure av forsvarsspillere med raske, korte bevegelser.

I tillegg introduseres også varierende berøringer under dribling. Fram til nå har spillerne holdt ballen i bena mens de spurter, og de som har prøvd dette med en ordentlig fotball vet at man må spille ballen litt foran seg for å kunne bevege seg fort med den. Ballen vil ikke lenger holde seg på en konstant avstand fra spilleren, men variere etter som hvor hard berøringen er. Bedre spillere vil klare å holde ballen nærmere enn de mindre gode og enkeltspiller får dermed mer særpreg. Bevegelsene vil se mer naturlig ut og EA håper også å oppfordre spillere til å bygge opp angrep på midten i stedet for å spurte langs vingen. Man vil også få muligheten til å snu i alle retninger mens man sprinter uten å miste for mye fart. Til nå har det vært en begrensning som har gjort at spillerne ikke kunne svinge skarpere enn 22 grader mens de sprintet. Dette vil tilføre nye muligheter til å drible av forsvarere i en-mot-en-situasjoner.

Til høsten vil den digitale Lionel Messi være nesten like variert som den ekte.
Til høsten vil den digitale Lionel Messi være nesten like variert som den ekte.

For de som vil spille litt mindre direkte vil muligheten til å kontrollere tempoet i kampen og beholde ballen i laget bli bedre. Channon erkjenner at den funksjonen er for komplisert og lite brukt. Tactical Defending ble introdusert i FIFA12, og med det fikk forsvarerne mulighet til å trekke og dra i motspillere for å bremse ned farten. I FIFA 14 får spilleren med ballen mulighet til å ta igjen. Et lite trykk på den venstre triggerknappen vil gjøre at angriperen bruker kroppen til å dytte unna en klengete forsvarer uansett hastighet.

– Jeg har spilt mye med det nye systemet, og det har virkelig forandret spillet. Det er morsomt å finne måter å bryte ned forsvar og se etter muligheter med de nye løpsvariantene. Det vil få folk til å spille på mange forskjellige måter, spår Channon.

– Er denne tilretteleggingen med å beholde ballen i laget inspirert av postergutten Messi og Barcelona?

– De er jo et av de mest underholdende lagene å se spille, men vi ønsker jo selvsagt å gi spillerne mulighet til å spille med den taktiske tilnærmingen de vil, og når folk blir vant til de nye systemene tror jeg vi vil se mye variasjon, svarer Channon.

Finere scoringer

Det gir stort sett en god følelse å scorer mål, og denne følelsen skal bli enda sterkere i FIFA 14. Men selv om du gjennomfører et fint angrep og setter prikken over i-en med et godt skudd, er et FIFA-mål aldri helt det samme å se på som de fineste målene fra virkeligheten.

Ny og forbedret ballfysikk i tillegg til flere animasjoner vil gi spillerne nye skuddvarianter avhengig av situasjonen. Ballbanen i FIFA 13 er som regel helt rett. I FIFA 14 vil du få se skudd med dupp på mesterlig Gareth Bales-vis eller et frispark hvor ballen går i sikksakk gjennom luften, slik Christiano Ronaldo gjør det.

Skudd i pressede situasjoner vil se mer realistisk ut.
Skudd i pressede situasjoner vil se mer realistisk ut.

– Forandringene er mer enn bare justeringer. Det er store endringer. Hvis man for eksempel ser på ballbanen nå er den stort sett alltid helt lik. I FIFA 14 vil det ha en stor innvirkning og det kommer til å føles skikkelig bra, lover Channon.

I FIFA 13 var det få skuddanimasjoner, noe som gjorde at det hele så kunstig og merkelig ut om situasjonen var en annen enn et rent skudd. I FIFA 14 vil spillerne tilpasse skrittlengde og metode for å sparke ballen ettersom hvordan situasjonen tillater det. For eksempel: Hvis en spiller får en retur direkte i kroppen vil han kanskje bruke en rask refleks med feil fot for å forsøke å sette ballen i mål. Går skuddet utenfor vil de nye animasjonene vise tydeligere hvorfor skuddet gikk der det gikk.

Oppusset karrieremodus

Channon snakket også om karrieremodusen som skal få et nytt og simplere utseende. Det endelige utseende er ikke klart ennå, men EA har bestemt seg for å gå for et fanebasert system som skal være lettere å navigere i enn det som er situasjonen i dag.

Speiderfunksjonen i managermodusen vil også få et stort løft. Speidingen vil fra høsten foregå hele sesongen rundt slik at man har konkrete spillere man vil sikre seg til hvert overgangsvindu. Aktuelle spillere vil ikke lenger være tilgjengelig i en søkbar database. I stedet må man søke etter mer generelle egenskaper, som en rask og sterk venstreback med høy arbeidskapasitet.

Dette er bare en illustrasjon, men karrieremodusen kan ligne på dette.
Dette er bare en illustrasjon, men karrieremodusen kan ligne på dette.

– José Mourinho sier ikke til speiderne sine at han vil ha en angriper med over 90 i ferdigheter. Han sier «jeg trenger en liten og rask spiss som kan score mål fra utenfor sekstenmeteren», sier Channon for å eksemplifisere.

Det ble ikke snakket om onlinemodi denne gangen, men EA lover å fortsette med ukentlige oppdateringer av spilleres opp- og nedturer i form, hårsveiser og sko. I tillegg har EA avslørt at det vil komme flere nyheter til det sosiale nettverket EA SPORTS Football Club og en ny onlinemodus som vil oppmuntre til sosial konkurranse. EA er forholdsvis kryptiske omkring onlinefunksjonene foreløpig, men Channon lover å dryppe mer om dette i løpet av sommeren.

– Vi ser på alle elementene i spillet og leter etter måter å forbedre det på, men karrieremodusen er veldig viktig for oss. Mange spiller det og det er en vesentlig del av spillet. Det handler om å balansere nyskapning over hele spillet, men det er selvsagt viktig å forbedre onlinemodusene også, sier produsenten.

Sitter på tronen

FIFA har de siste årene fullstendig utkonkurrert Konamis fotballspill Pro Evoloution Soccer på salgstall. Channon og EA er naturligvis godt fornøyd med å være kongen på haugen og har tenkt å forbli der.

– Vi jobber veldig, veldig hardt. Det er selvsagt bra at vi har vunnet den krigen, og er veldig stolte av den posisjonen vi har i markedet. Men vi vet også godt hvor vi var. Så vi er veldig inspirert til å beholde den posisjonen. Det overordnede målet er uansett å lage et så godt spill vi kan, forteller Channon.

Det blir mer tilrettelagt for å spille som Barcelona i FIFA 14.
Det blir mer tilrettelagt for å spille som Barcelona i FIFA 14.

– Får vi noen nye lag og ligaer i FIFA 14?

– Vi får se. Hvis det blir noe kommer vi til å snakke mer om det senere, sier Channon med et lurt smil.

EA hadde ingenting å fortelle om utvikling til den Xbox 720 og PlayStation 4, men Channon la ikke skjul på at de har den neste generasjonen i bakhodet.

– Vi ser forbi spillet vi driver med nå. Vi må alltid se på om det er noen teknologiske begrensninger som gjør at ideene våre ikke kan gjennomføres i løpet av ett år. Vi ser alltid på slike muligheter, men det største fokuset er selvfølgelig FIFA 14, sier Channon.

Les også: Vår anmeldelse av FIFA 13
Les også: Taktisk fremtidssport i Frozen Endzone

Kommentarer (18)

Forsiden akkurat nå

Til toppen