FIFA 06

FIFA 06 på Nintendo DS. Hm, kanskje det er mulig å styre spillerne via den trykkfølsomme skjermen? Nei, det er lite som er spektakulært ved denne versjonen.

Electronic Arts er snille. De gir mer enn gjerne ut sine spill på alle plattformer som kan krype og gå. Fint for dem som faktisk bare eier èn konsoll, skjønt jeg synes litt synd på dem som kun kan få testet dette spillet på Nintendo DS. I min første kamp vant jeg 9-1 med et av de middels gode lagene. Kampen var på to ganger to minutter og vanskelighetsgraden var den nest høyeste. Da skjønner du kanskje at utfordringen ikke er den største og at varigheten lider sterkt under dette. Den øverste vanskelighetsgraden er omtrent identisk med de andre, med det unntaket at motstanderne scorer hver gang de får avsluttet. Hindrer du at de skyter så er det ensbetydende med seier.

Noen likhetstrekk
FIFA 06 på DS har heldigvis enkelte positive likhetstrekk med sine storebrødre på de stasjonære konsollene. Lagmangfoldet er bredt, her kan du velge alt fra Torquay United via Norges landslag til AC Milan. Lisensene når det gjelder drakter og navn er selvsagt på plass, men de er merkelig nok svært mangelfulle og ofte direkte feil. Lag mangler sentrale spillere som har vært der i lang tid. Samtidig er det spillere tilstede som for lengst har blitt solgt fra sine respektive klubber. Draktene stemmer heller ikke alltid overens med virkeligheten, noe som er særlig merkbart hos de mindre lagene.

Du har flere moduser å velge mellom når du skal spille fotball på DS. Hurtigstarten kaster deg rett ut i en vennskapskamp mellom deg og datamaskinen. Karrieremodusen gir deg fem år på å oppnå suksess med din favorittklubb. Her må du nå ulike mål for å sanke inn bonuspoeng. Disse poengene avgjør til syvende og sist hvorvidt du er en god manager/spiller. Du kan også lage ditt eget lag, der du designer alt fra drakter og klubblogo til spillerens hårsveis. En litt morsom vri, spesielt hvis du vil sette sammen ditt eget drømmelag.

Utfordringsmodusen er kanskje ikke svært omfattende, men er uten tvil den beste. Her kommer du ofte inn midt i kamper som har blitt spilt i virkeligheten. Utfordringen ligger som oftest i å klare det samme resultatet som det aktuelle laget gjorde når kampen ble spilt i den ikke-virtuelle verdenen. Videre kan du også spille enkeltsesonger og en rekke ekte cuper og turneringer. Til slutt har du en liten flerspillerdel der du kun trenger ett eksemplar av spillet for å kjøre i gang. Med flere spill kan man spille maks tre stykker samtidig.

Lite spenning
Kampene er som nevnt sjeldent spennende, her vinner du som oftest enkelt. Hovedproblemet ligger i gjennombruddspasningens makt, den setter motstanderens forsvar ut av spill hver eneste gang den blir brukt. Målene vil derfor renne inn, spesielt siden målvakten synes uinteressert i å holde nullen. Spillerne dine virker dessuten å ha mye bedre kontroll over ballen enn dine motstandere. Den kunstige intelligensen er jevnt over svak, med målvakten og de offensive spillerne som de aller dummeste. Tempoet i kampene er svært lav, selv om du kan sprinte med spilleren som har ballen. Motstanderen blir dermed forutsigbar, det er en lek å ta i fra dem ballen.

Kontrollene er stort sett identiske med dem du finner i andre versjoner av FIFA, og disse fungerer godt. Du kan kjøre veggspill, saftige lobber, og herlige driblinger. Frispark og straffer får du nesten aldri, men når det skjer styrer du ved hjelp av et lite sikte. Hjørnespark ligner på varianten man hadde i 2005-versjonen, du velger med andre ord mellom tre alternativer når det kommer til hvor i feltet ballen skal havne.

Når du spiller viser den nederste skjermen en radar over banen, og du kan til enhver tid følge med på hvor spillerne dine befinner seg. Siden det nesten er gitt hvor spillerne dine vil løpe er denne radaren unødvendig, selv om den er fin å se på. Du kan også benytte den nederste skjermen til å endre taktiske og strategiske disposisjoner. Enten du vil mane dine gutter i angrep eller trygge en knapp ledelse kan du ta ulike taktisk valg ved enkle trykk på skjermen. En fin løsning, men i praksis vil du svært sjelden bruke det. Seier blir det jo nesten uansett.

Fin statistikk
Fotball er nærmest betydningsløst uten statistikk, det har EA tydeligvis oppfattet. Hver kamp du spiller blir registrert i databasen. Her kan du sjekke hvordan du ligger an både lokalt og på flerspillerdelen. Dette er morsomt for oss som er glad i prosenter og siffer ved siden av selve spillingen. Du kan også ta en kikk på pokalene du har vunnet ved å delta i de mange cupene.

Grafikken er helt grei, men den er naturlig nok milevis fra den vi er vant til å se på PC og de tre store konsollene. Likevel blir de ulike kameravinklene og fine stadionanlegg imponerende. Spillernes animasjoner er sterkt begrenset, og måten de feirer seier på er direkte latterlig. Det ser ut som om du spiller med elleve kloner med én felles hjerne. Dette funket kanskje for ti år siden, men lista har blitt noe høyere siden den gang. FIFA 06 på DS har én unik og meget god funksjon. Måten EA har løst visningen av repriser er innovativ og svært overbevisende. Her bruker du den trykkfølsomme skjermen til å regulere hvordan du vil se dine fantastiske mål om og om igjen, fra alle mulige vinkler.

Du kan også stille på vindstyrken og banetype, begge resulterer i ulike grafiske uttrykk som regn og forskjellig banedekke. FIFA 06 på DS har merkelig nok beholdt kommentatoren som mistet jobben etter FIFA 2005. John Motson gjør en tilfredsstillende jobb til tross for at hans repertoar ikke er overveldende bredt. Lydeffekten når du spiller kamp er ellers beskjedne, og jubelen når du scorer holder ikke til å gi deg herlig gåsehud. Musikken i spillet er god, men utvalget er litt skralt. De samme låtene gjentar seg og skaper en viss slitasje.

EA har ikke lykkes med sin versjon av FIFA 06 til DS. Spillet bærer preg av å være alt for lett og blir dermed fort litt kjedelig. Enkelte moduser redder tittelen opp i fra søla, slik som den underholdende men korte utfordringsmodusen. Noen av de tekniske nyvinningene er fine, slik som reprisene og muligheten for taktiske endringer under kampen. Flerspillerdelen fikk vi ikke testet, men dessverre er det en fare for at feilene fra enspillerdelen også vil prege denne. Skal du først spille fotball så styr unna FIFA 06 på Nintendo DS. Vent heller i spenning på PSP-versjonen eller kjøp deg en stasjonær konsoll for en billig penge.