FIFA 06: Road to FIFA World Cup

Nye utgaver av FIFA kommer snart oftere enn Aylar stiller opp toppløs for manneblader. Begge deler er spennende, men denne gangen skuffer Electronic Arts.

EA har en bred stall som representerer selskapet ved slippet til Xbox 360. Fire spill ga de ut til Microsofts nye kraftplugg ved lansering – et av dem tar for seg den vakre sporten fotball. Nå har det seg slik at det nettopp kom et fotballspill fra den kant, solide FIFA 06. Da skulle man tro det skulle være grei skuring å raske sammen noe bra til Xbox 360 også. Vel, det kan synes som utviklerne har ligget litt på latsiden her, jeg sitter i hvert fall ikke med et gigantisk glis om munnen mens jeg styrer Carew, Ronaldinho og Totti rundt på den grønne gressmatta.

Ensporet
FIFA 06: Road to FIFA World Cup handler om én ting. Ja, nettopp: Veien til VM i Tyskland neste år. Du velger deg et landslag (i Europa), og stiller i autentiske kvalifiseringsgrupper for VM-sluttspillet. Innimellom de viktige kampene spes det på med et par turneringer og noen treningskamper. Morsomt? Første gangen kanskje, etter det blir det småkjedelig og uinspirert; dette er definitivt ikke noe enspillerspill. Varighet og variasjon er spillets største svakheter, du får svært lite igjen for å kjøpe FIFA 06: RtFWC. Hadde det ikke vært for flerspillermulighetene ville dette vært en fullstendig uinteressant tittel.

Jeg ville gjøre noe Åge Hareide ikke maktet, føre ”nye” Norge til VM. Planen var klar: Holde tett bakover og kontre inn seiersmålene. Første kamp borte mot Italia var tøff, men takket være en opplagt John Carew stakk Norge av med en noe overraskende 1-0-seier i støvellandet. Etter det gikk det slag i slag. Fasiten ble ni seierer og én uavgjort. Thomas Myhre måtte bare hente én ball ut av eget nett i løpet av kvalifiseringen. Ringer du meg, Åge?

Foruten selve kvaliken blir det også spedd på med to turneringer og et par treningskamper. Du får såkalte roadpoeng for alt det positive du oppnår, slik at du har et sammenligningsgrunnlag om du gidder å spille hele greia to ganger. Seier i turneringer og kvalifisering til VM gir i sin tur poeng til gamerscoren din, så alle på Live kan se hvor flink du har vært. Etter kvalifiseringen er det hele over. Kjenner vi utviklergiganten rett, må vi dessverre kjøpe nok et spill av EA til våren for å finne ut om Norge kan løfte pokalen over hodet i tysk lykkerus.

Lett match
Vanskelighetsgrader er viktig i FIFA 06: RtWC. Er du litt erfaren kan du like gjerne skru den helt opp med det samme, hvis ikke er utfordringen lik null. Motstanderen forsvarer seg greit ned til ”semi-pro”, men offensivt er de latterlige. På ”perfect” klarer motstanderne å kombinere hurtig og komme til farlige sjanser. Her kan du faktisk gå på en smell eller to. Den kunstige intelligensen er varierende. Motstandere av middels kvalitet virker for det første veldig egoistisk og for det andre svært ubesluttsom. Heldigvis er de bedre lagene gode til å avslutte, og kan til tider spille deg ut på øverste vanskelighetsgrad. Spillere varierer også i kvalitet i forhold til hvor gode de er på papiret. Ronaldinho og Wayne Rooney er eksempler på stjerner som kan utgjøre tungen på vektskålen i en viktig kamp. Et lag med mange gode spillere er mer kreative og effektive, selv når datamaskinen har kontrollen over dem.

FIFA 06 forsøkte å ta et steg vekk fra skriptede mål og situasjoner, noe det lykkes ganske godt med. Nå kan det virke som om disse er mer i vinden igjen i VM-spillet. Her scorer du stort sett på to måter: Via innlegg fra kanten, eller skudd fra 12 meter på skrått hold. Keeperen har også skriptede øyeblikk der han nesten ”mister” ballen. Dette blir helt feil når du ikke kan snappe kula når den er fri, keeperen har den limt til sin sfære uansett. I pausemenyen ble det tidligere vist situasjoner fra selve kampen, slik er det ikke nå. I FIFA 06: RtFWC presterer man å servere pene klipp fra matchen som aldri har funnet sted. Hva er vitsen med det?