FIFA 07

FIFA 07 viste seg solid på de eldre konsollene. Nå tar 360-versjonen fotballen baklengs inn i fremtiden.

FIFA 07 til Xbox 360 skal være laget fra bunnen. Microsofts nye konsoll tilhører nemlig neste generasjon, og bare det beste er godt nok for fremtiden. Det virker som om Electronic Arts har plukket spillelementene til sitt ferskeste fotballspill fra de tre-fire siste FIFA-utgavene, i tillegg til at man har stjålet litt fra sin argeste konkurrent Pro Evolution Soccer. Resultatet er et lappeteppe av et fotballspill, med oppturer og nedturer. Likevel er det ikke så mye det lukter neste generasjon av i FIFA 07 – faktisk er det flere gufs fra fortiden enn nyvinninger og forbedringer. Fotball handler om å vinne hjerter, og det er først og fremst her EAs Wayne Rooney og Ronaldinho får problemer.

Sen nykommer

Det er en stund siden FIFA 07 kom ut til de "øvrige" formatene, først nå er altså stjerneversjonen klar. Nyhetene er mange, og underholdningen tidvis stor. Dessverre er mange av nyvinningene resirkulert og ikke minst degraderende for spillopplevelsen. En detalj som jeg irriterer meg stort over er antall ligaer som er med på 360. Seks stykker, hva skal det bety? Ja, landslagene er også med, men dette er et langt steg tilbake i forhold til de andre versjonene av spillet. En Manchester United-supporter bryr seg kanskje midt på ryggen, men det er faktisk mennesker som gjerne vil spille som Torquay, Lyn eller Helsingborg. Disse menneskene blir snytt på 360, og får aldri oppleve sitt favorittlag på HD-skjermen.

Enten du vil være manager, spille en kjapp kamp alene eller mot venner, ta utfordringer eller lage din egen spiller – FIFA 07 har noe for deg. Dine muligheter som fotballentusiast er enorme, her har man ikke spart på detaljer og bonusmateriale. Rammen rundt bildet er dermed av ypperste kvalitet, men det hjelper fint lite hvis det som er på lerretet gir deg en blandet opplevelse. Slik er det dessverre i 360-utgaven. Forbedringene er der så absolutt, men man har også funnet det for godt å ta med en rekke graverende irritasjonsmomenter.

Et av disse er at spillerne svært ofte står som saltstøtter i flere av spillets faser. Møting av ballen er svært sjeldent et tema. Det er som om spillerne tror lærkula er en hund: "Oppfør deg ball! Kom helt til meg, jeg gidder ikke møte deg på halvveien". Resultatet blir selvsagt at motstanderen overtar initiativet, og at direktespillet uteblir. Hodeduellene er dessuten tilfeldige, det er ikke slik at du kan kjempe om ballen i samme grad som for eksempel i PC-versjonen. Til gjengjeld kan du bruke skuldrene som livsfarlige våpen. Hvis du timer konservative taklinger riktig svever motstanderen din 5-10 meter bortover banen – dermed har du klar bane. Bare synd at dette ser direkte dumt ut og slettes ikke har noen rot i sporten.

Fintene i FIFA 07 til 360 består stort sett av plutselige bevegelser i stor fart, det vil si at man har fjernet flere flotte finter fra spillet. Dette funker bra om du styrer kjappe spillere som Wayne Rooney, men jeg savner flere muligheter til å trikse med ballen. Selv om stjernespillere har mer fart enn de fleste andre, blir denne ofte automatisk utlignet når du har kommet litt forbi motspilleren. Dette ser dumt ut, og fjerner litt av den deilig følelsen man får når raske menn går på et skikkelig raid.

Direkte

En ting som derimot gleder stort ved FIFA 07 på 360 er bruken av gjennombruddspasninger. Som vår venn Egil "Drillo" Olsen er jeg en stor tilhenger av dirkete offensivt spill, spesielt mot uetablert forsvar. Mulighetene til å sende folk på løp er gode, i tillegg til at pasningene blir gode om du timer riktig. Dessverre er det slik at dine spillere ofte binder seg totalt til løpene de har tatt, og du mister kontrollen. Dette gjelder både bevegelse i lengderetninger og ved innleggssituasjoner. Dine medspillere har også å ha en overdreven angst for å gå i offside – denne frykten bør være i din makt, og ikke ligge hos den kunstige intelligensen.

Når du spiller mot datamaskinen på høyere vanskelighetsgrader merker du for øvrig at den kunstige intelligensen er svært god offensivt. Spillerne er vurderende og avventer dine bevegelser. Det virker som om man ser etter åpningene du skaper ved dumme bevegelser, noe som er meget bra. Dessverre er det ikke like mye å skryte av defensivt. Forsvaret ligger som regel latterlig lavt, og de er svært daffe med taklinger. Det å drible er som regel en lek, selv på de høyeste vanskelighetsgradene. Da er det kanskje ikke så ille at ditt fintesystem er nedgradert, men det er likevel trist at man ikke kan være mer spektakulær offensivt - plutselige sideforskyvninger holder ikke i min bok.

Dommere får mye kritikk i mediene, og jeg vil ikke gjøre noe unntak i denne omtalen. Det eneste han er relativt god til er bruken av fordelsparagrafen, ellers er det lite å rope hurra for. Pipeblåseren finner det stadig for godt å blåse helt uforståelige frispark, mens han andre ganger unnlater å blåse for åpenbare regelbrudd. Kanskje dette har en sammenheng med at du ikke kan se dommeren under kamp. Sitter han i baren og ser det hele på TV, for så å løpe ut når han føler for det?

Mål preger fotballkamper, og du har flere muligheter når et angrep skal avsluttes. Her kan målvakten rundes, ballen plasseres klinisk med innsiden av foten, eller lobbes over en utrusende sisteskanse. Alt som går inn er selvsagt herlig, men det er langskudd som virkelig får mitt svamplegeme i full gang. Stjernespillere kan sette inn perler fra nesten hvilken som helst vinkel, samtidig som mindre kjente spillere får til et gullkorn med jevne mellomrom. Selv om langskudd handler om timing, så er denne fordelingen god. Gode spillere er best – banalt, men sant. Det er deilig å se at færre skudd blokkers av en vegg av forsvarere som murer igjen rundt 16-meteren. Her gis du i hvert fall en mulighet til å avslutte, noe som stimulerer til offensiv tankegang.

Utfordringene står i kø i FIFA 07. En egen modus gir deg oppgaver på ulike kontinenter. Disse oppgavene gir deg poeng som du kan bruke til å kjøpe bonusmateriale (som baller og fotballsko). Her får du oppgaver, slik som å vinne med to mål, samtidig som du scorer med en innbytter som entret banen etter det 65. minutt. Disse utfordringene krydrer uten tvil tittelen, og er et kjærkommet tilegg til de sedvanlige treningskampene. Du kan også ta jobben som manager i FIFA 07, eller rettere sagt som spillende manager. Her styrer du dine gutter i et lettbent managerspill med kjøp, salg og stadionutvidelser. Vi snakker kanskje ikke Football Manager, men det er et greit alternativ om du liker å ha full kontroll over det som skjer på matta.

Mye tall

Du har også mye å kikke på utenfor banene. Bruken av statistikk er tidvis vært god, både numerisk og grafisk. Du kan faktisk se hvor samtlige av dine skudd kom fra etter en kamp, og hvem som skøyt. Analysene begynner å nå et godt nivå i FIFA, og det gleder et statistikerhjerte. Etter hver kamp blir det også gitt ut en bestemannspris til en av spillerne. Denne bygger selvsagt også på statistikk, men virker vilkårlig i forhold til din opplevelse av matchen. Likevel er det bra at man trekker frem profiler, det bidrar til identifikasjon.

En av styrkene til FIFA 07 på de øvrige formatene var en målvakt som oppførte så noenlunde i tråd med virkeligheten. I 360-utgaven er sisteskansen som et offer for ekstrem nedkjøling. Han er tidvis svært apatisk, og virker lite interesset i ballen. Andre ganger kan målvakten vise frem redninger av verdensklasse, og plukke ned de umuligste skudd. Slikt spill er lite troverdig, og blir raskt et irritasjonsmoment. I tillegg til keeperproblemene gir utespillerne et inntrykk av å ikke alltid lystre kontrollene – de tenker rett og slett for mye på egen hånd. Gi meg heller kjappe og kantete bevegelser fremfor elegante og omstendelige vendinger. Trege mennesker er det verste jeg vet, det gjelder også fotballspillere.

Gullramme

Ingen rammer inn et sportsspill bedre enn EA. Alt fra menyer til kameraføringen sitter som et skudd, her har man ikke spart på detaljene. Animasjonene er uavanserte, men det ser likevel bra ut når en spiller fyrer av et skudd eller takler som et svin. Flere av stjernene er dessuten sine alter ego like, både utseendemessig og når det kommer til bevegelsesmønster. Merkelig nok virker nettet i målene å være sprayet med stivelse, for de er lite responsive når ballen sniker seg forbi målvakten. Du får liksom ikke den samme følelsen når du scorer uten et skikkelig nett. Kameraføringen er derimot solid, når du spiller virker det som om en TV-stasjon i toppklassen står bak produksjonen. Ballfysikken oppleves derimot ikke så god som i de andre versjonene av FIFA 07. Her er kula klistret til beina på spillerne dine stort sett hele tiden. Det er også slik at man ved headinger kan se at ballen ikke berører spilleren som ufører hodestøtet - pinlig!

Lastetiden inn mot kamper merker du lite til når du spiller lokalt. Grunnen er at du kan trene med din favorittspiller mens du venter. En herlig løsning der du får anledning til å finpusse skuddteknikken og tekniske detaljer. Men det er graverende at man faktisk har lastepauser hver gang du bytter en spiller under kamp. Du ser et panoramabilde av arenaen når du skal hive innpå friske bein, noe som irriterer mer enn om du hadde kjørt en halv flaske Plumbo opp i nesa. Noe av flyten i kampen blir dermed borte om du er en ivrig bytter.

Som med det visuelle, er lyden et svært stemningsskapende element. Når du blar rundt i menyene kan du nyte mengder av god musikk som klistrer seg fast til hjernen umiddelbart. På banen er det tibunebråket som setter standarden. Det er alltid liv når du spiller kamp i FIFA 07, ja selv på Old Trafford. Når de største lagene spiller hjemme, hører du deres supportersanger – helt herlig. Det trekker heller ikke ned at du hører arenaens speaker under matchen, da føler du at du er tilstede. Kommentatorene holder som vanlig et høyt nivå, men det er sjenerende at de ofte henger etter eller sier noe som er helt feil i forhold til kampen.

For meg er FIFA først og fremst et flerspillerspill, både lokalt og over nett. Ingenting slår en kveld med tippekamp, interaktiv fotball og et par tønner med brun drikke. Det er ikke mye å utsette på FIFA 07 til Xbox 360 her. Lokalt kan du kose deg med kompisene til sola går opp, men det er som sagt synd at antall ligaer er så drastisk redusert. Mange av mine venner er Tottenham-fans, og jeg vil slå dem med Wolves. Dessverre er akkurat det umulig på 360. Den største nyheten på nett er muligheten til å spille to stykker fra samme konsoll. Dette er noe jeg har ventet lenge på, og passer sjangeren som hånd i hanske. Samarbeidet mellom to stykker gir en sterk lagfølelse i FIFA 07, og det gir plusspoeng.

Du får bra med underholdning i FIFA 07 på Xbox 360, spesielt om du liker å samle vennegjengen for noen reale bataljer. Fotballglede blir så absolutt et tema når du scorer det avgjørende målet langt på overtid, eller knuser en kompis med kalassifre. Dessverre er det i overkant mange riper i 07-lakken på 360. For meg virker spillerne å være mye mer passive enn i utgavene på Xbox, PS2 og PC – og det er svært negativt. Fremfor å lage alt fra grunnen, har EA laget litt av et fotball-lappeteppe til Microsofts nye konsoll - og noen av disse lappene er råtne rundt kantene. FIFA 07 er helt greit på 360, men jeg venter likevel i spenning på 08.