Anmeldelse

FIFA 2002

Det begynner å bli vel 7 år siden det første spillet i denne evinnelig lange serien kom. FIFA International Soccer dukket opp i 1994. Året etter begynte Electronic Arts å bruke årstall for oppfølgerne til sine sportsspill. Og selv om vi er i år 2001 kalles årets utgivelse FIFA 2002. Fotball på PC har sjeldent vært morsommere.

Side 1
Side 2
Side 3

De siste årene har FIFA spillene tapt seg en del. EA har ikke utviklet spillet i den retningen de burde, og de to siste årene har vært preget av et fokus rettet mot bedre grafikk og en action/arkade stil. At spillet blir pent å se på er flott, men spillet skal også være realistisk. Fjorårets versjon kan trygt sies å være en av de dårligste FIFA utgivelsene til Electronic Arts. Den dårlige trenden var først synlig når de satte inn to amerikanske kommentatorer fra MLS. Dette var forferdelig, og selv amerikanerne mislikte denne manøveren. Når det i tillegg kom en alvorlig bug i fjor, som gjorde av 95% av alle innlegg fra kantene resulterte i brassespark og mål var saken klar. Det ble en fiasko.

FIFA-spillene tar en liten vending med denne utgivelsen. Det er tydelig at EA endelig har tatt gamere på alvor, og føyd seg etter kravene. Den virkelig merkbare endringen siden sist er pasnings-spillet. Det er utrolig morsomt å bygge opp et angrep, med velregisserte veggpasninger og gjennombrudds-pasninger. Et nytt system med markering av spillere som er på løp gjør at en årvåken og god spiller kan få til de utroligste ting under et angrep. Jo lengre du holder inne pasningsknappen, desto hardere blir ballen sparket.

>
Her kommer taktikken inn i bildet, for alle pasninger må sendes avgårde med omhu, slik at de treffer ønsket medspiller uten å legge en bremser for flyten i angrepet. Jeg slipper også å irritere meg over totalt feildømte offsides til stadighet. Og om jeg allikevel skulle stusse, blir hver eneste offside avblåsning spilt i reprise slik at vi med all tydelighet kan se hendelsen fra sidelinjen i slow-motion og bare innse at dommeren hadde rett også denne gangen.

Tidligere var pasningsspillet automatisert, slik at en pasning stort sett gikk mot medspilleren. Nå må du altså selv sikte inn, noe som gjør det vesentlig mer realistisk og taktisk. Ofte går gjennombrudds-pasningen for langt, og hender i hendene på Van der Saar. Men når du først klarer det skikkelig slik at det ender opp i et spektakulært mål, er det som taket løfter seg. Hele gameplayet har blitt litt tregere, noe som gjør at spillerene oppfører seg mer normalt. Dette legger en demper på diskusjonen om arkade preget over FIFA spillene. Denne hastigheten kan fortsatt justeres opp for de som måtte ønske det.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden