FIFA 2004

Fotballspill på PC har aldri nådd opp til den populariteten som samme type spill opplever på konsollmarkedet. EA Sports gir uansett ikke opp kampen, og har med årets FIFA-versjon innført mange nye og spennende funksjoner. Dette er den desidert beste FIFA-utgaven noen gang.

Grunnene til svak popularitet kan være så mangt; fotball er et detaljert og raskt spill, som egner seg best når det flyter godt på skjermen. På PC blir grafikken ofte grov og hakkete grunnet de mange hensyn som spillutviklere må ta i forhold til de mange hardwareforskjeller som florerer. Undertegnede tror en av de største grunnene til at fotballspill på data ikke slår helt an skyldes at slike spill i all hovedsak er spill man spiller sammen med venner. Det å spille over LAN eller Internett blir ikke det samme som å sitte i stua med potetgull og brus sammen med kompisene.

Mange har kritisert EA for å ikke tilføre noe nytt i sin FIFA-serie, og sier at de i stedet bare lever på seriens suksess. I de to siste versjonene av spillet (2003 og 2004) har imidlertid EA gjort denne kritikken til skamme, og tilført en rekke nye og spennende funksjoner samt gitt serien et helt nytt utseende med kraftig forbedret grafikk. I årets utgave har alt det som var bra med forrige versjon blitt beholdt, og en rekke nye og forbedrede funksjoner er blitt tilsatt for å prøve å skape det beste fotballspill på PC hittil. EA har skjønt at resultater ikke kommer uten arbeid. Med hovedkonkurrenten Pro Evolution Soccer sitt inntog på PC-markedet, ser EA seg nå tydeligvis nødt til å arbeide hardt for å gjøre FIFA-serien så solid som mulig. Det kommer oss fotballspill-frelste til gode.

Selvransakelse
Det første man legger merke til med årets utgave er det kraftig forbedrede gameplayet. EA har blitt kritisert for å ha fokusert for mye på lisenser til fordel for det som for mange er det viktigste med fotballspill; nemlig realisme og fotballforståelse. Med det helt nye "off the ball"-systemet (fra nå av "OTB"-systemet) har EA innført et helt genialt system som lar deg kontrollere andre spillere enn den som har ballen. Du kan f.eks. sette spillere på løp før du sender av gårde ballen. Dette systemet innfører utrolige muligheter for variasjon, og lar deg i mye større grad enn før bestemme selv hvordan du vil bygge opp spillet.

En annen kraftig forbedret side med spillet er hvordan selve spillerne oppfører seg med ballen. Det ser ikke lenger ut som om ballen sitter klistret fast på innsiden av fotbladet til den spilleren som fører den. Nå må en virkelig passe på slik at man ikke får ballen for langt foran seg. Det er en mye vanskeligere oppgave enn før å ta seg forbi spillere, da spillerens fysiske egenskaper kommer mye klarere frem i årets versjon. Du kan nå gå til skulder-mot-skulder-dueller eller skjerme ballen til hjørnespark ved hjelp av styrke og fysikk. Dette tilfører spillet en økt grad av realisme, og fjerner den følelsen av tilfeldighet og flaks som i tidligere versjoner har vært dominerende. I FIFA 2004 må man være smart. Du må tenke taktikk, og både angrepspill og forsvarsspill krever nå mye mer av spilleren enn før. Du må trykke frenetisk på knappene for å vinne skulder-dueller og lignende, dermed kan du aldri være ukonsentrert, du må følge med hele tiden.

FIFA 2004 bør definitivt spilles ved hjelp av en gamepad. Skulle du være en av dem som fremdeles ikke har gått til anskaffelse av et slikt hjelpemiddel, anbefales det på det sterkeste at du gjør det snarest. Det avanserte "OTB"-systemet krever mye av fingrene dine. Å stokke dem riktig på tastaturet kan bli en prøvelse for stor for de fleste, undertegnede inkludert. Med en gamepad (må ha minst 6 knapper) går det bedre, men systemet krever en del tilvenning før det sitter som det skal. Etter litt prøving og feiling blir det som å sykle. Du glemmer det aldri når du først har fått teken på det, og systemet tilfører muligheter som tidligere FIFA-versjoner ikke har vært i nærheten av å gi deg. Nå kan du som aldri før leke fotballgud.

Det er som vanlig et hav av lag å velge mellom. Et godt utvalg av landslag og 18 forskjellige ligaer. Engelsk, tysk, fransk, spansk og italiensk toppfotball er selvfølgelig inkludert. EA spiller stort på sin FIFA-lisens, og ingen kan vel klandre dem for det. Av en eller annen merkelig grunn er viktige og betydelige land som Nederland og Argentina ikke representert med ligaer i spillet, mulig det har noe med rettigheter å gjøre. Norsk eliteserie er uansett med, og det er vel få ting som gleder en sunnmøring mer enn å få lede sitt kjære lag Ålesund ute på Old trafford, for å vise hvem som virkelig kan spille fotball.