FIFA Football 2003

EA Sports "FIFA"-serie har vært med oss så lenge jeg kan huske. De har så å si sluppet en versjon for hvert eneste år, med tilhørende ekstrautgaver når de store mesterskapene dukker opp. I "FIFA 2003" lover EA oss en rekke forbedringer og endringer i forhold til den nokså labre "FIFA World Cup 2002".

"FIFA"-serien har alltid bydd på arkadepreget gameplay, mens Konamis "Pro Evolution Soccer" har gitt oss den realistiske biten av sporten vi enten elsker eller hater. Nå har derimot EA forsøkt å gi et mer realistisk preg på spillet sitt, og da gjenstår det bare å se om de har gjort det godt nok.

Ikke bare fremgang
En av fordelene EA har hatt med sine spill, er at de har lisenser til å bruke navnene på alle offisielle spillerne og lagene. Her har de en fordel mot sin argeste konkurrent "Pro Evolution Soccer" (heretter kalt "PES") som mangler de nødvendige lisenser. EA skryter av å ha så mye som 16 ligaer i spillet sitt, noe som utgjør ca. 450 lag og 10.000 spillere. Imponerende tall. I sin seneste versjon har også EA samarbeidet tett med spillerne Edgar Davids, Ryan Giggs og Roberto Carlos. Dette har dere kanskje sett i reklamene for spillet. Disse gutta viser også litt av ferdighetene sine i åpningsvideoen til spillet. Spesielt lekkert er det å se Davids leke seg med ballen, noe alle som interesserer seg litt for fotball vet han kan. Av valgmuligheter som møter deg i hovedmenyen finner vi blant annet det helt nye "Club Championship", der du kan velge å spille som en av Europas 18 topplag.

Andre valg er de vanlige som vennskapskamp, turnering og serie. Ingen treningsmodus her, som i PES. Men den er ikke savnet, for spillet i seg selv er ganske lett å lære, men vanskelig å mestre. Av nyheter i årets versjon kan vi trekke frem følgende; en ny feature som EA tidligere har vist i "NHL" og "NBA 2003" er deres "Freestyle"-kontroll. Dette betyr at du med den høyre analoge spaken har muligheten til å drible unna motspillere, eller rett og slett akselerere forbi dem. Denne har fått mye skryt i de to nevnte spillene, men i FIFA gir den ikke den helt samme effekten. Presser du skrått opp eller ned, slår du ballen i den retningen, for så å spurte etter. Denne må times veldig godt, men er et godt tilskudd hvis du mestrer den. De vanlige drible-knappene til EA er borte, og fintene skal kunne gjøres med samme spak. Her har EA gjort en dårlig jobb, for det føles veldig tilfeldig hvilken finte som blir utført, og det ender svært sjelden bra.

Sett bort i fra at den fungerer litt dårlig nå er dette en veldig spennende nyskapning, og jeg ser frem til neste FIFA med håp om at EA har forbedret denne funksjonen. Nytt i årets spill er at den velkjente spurteknappen, trekant, har blitt byttet ut med R1 som du kan holde inne. Akkurat det samme som i PES. Noen liker det, andre liker det ikke. Jeg synes det er en bra forandring. Har derimot hatt et par kompiser som har skreket ut sin frustrasjon når de trykker på trekant for å spurte, men i stedet gir fra seg en laber pasning. De har forbannet denne nyheten, noe jeg tror skyldes at de ikke var vant til det. Trekant har som sagt blitt til en gjennombruddspasning, som styres manuelt og gjerne i samsvar med L1, som setter i gang et gjennombruddsløp fra en spiller.

Borte er de manuelle pasningene fra FIFA World Cup 2002, ved trykk på X denne gangen sender du rett og slett ballen til nærmeste medspiller i den retningen du selv ønsker. En annen liten revolusjon i dette spillet er dødballene kan utnyttes. Her har EA laget et helt nytt system, som kan sammenlignes med golfspill. Du peker ditt du vil ha ballen, viser hvor du vil treffe på ballen for å angi skru, og må treffe på ett punkt på sirkelmeteret for å treffe der du vil. Jo bedre skudd spilleren som skal skyte har, desto mer treffsikker er han. Eneste bakdel her er at du ved cornere ikke kan legge inn skru, noe som er veldig rart. Virker nesten som om EA har glemt at det faktisk går ann å skru cornere. Den største nyheten derimot er ballfysikken og spilleranimasjoner. Her har FIFA tatt et stort steg i riktig retning. Spillerne ser og føles ekte ut, og har fått et stort løft i forhold til tidligere versjoner av spillet.

Litt mer liv på tribunene
Gameplayet er som sagt endret, og kraftig forbedret. Det samme er grafikken. Spillerne ser virkelig bra ut, du trenger ikke se nummeret til en spiller for å se om det er Zidane eller Ronaldo. Edgar Davids har sine briller på, og Beckham har sveisen sin. Noe av det jeg liker best er at spillerne, i hvert fall de store stjernene, har sin egen spillestil. Spesielt merkes dette på de tre spillerne Ryan Giggs, Roberto Carlos og Edgar Davids. De løper, dribler og skyter som sine levende motparter. Meget bra gjort av EA, for dette gir oss spillere en bedre følelse med hvem vi kontrollerer, og bedrer spillopplevelsen ytterligere.

Stadionene ser veldig bra ut, med reklame og det hele. Publikum ser, som vanlig, ut som en gjeng mennesker malt på en plate, men pluss for svaiende flagg og bluss som fyres opp. Det skaper i det minste litt liv på tribunen. Det som derimot virkelig gir deg følelsen av å delta i kampen hva tilskuere angår, er at de synger sanger i forhold til hvilke lag som er på banen. Ta for eksempel Manchester United. Her synges det "Glory glory Man United" som om det skulle vært en kamp tatt rett fra TV-en din. Dette gjelder da først og fremst for de 18 toppklubbene du kan velge, men også andre lag får støtte. Jeg har blant annet hørt at de synger en gladsang når du dominerer kampen og leder 3-0. Artig, og et pluss i margen for EA som klarer å skape en stemning som er så bra rundt et spill.