Fifa Manager 11

På med trenerbuksene igjen

Dette er trenerspillet som har alt du ikke visste at du brydde deg om.

Høsten er over oss og da er det tid for å mure seg inne med utenlandsk fotball på TV og managerspill på PC. Selv om det er Football Manager-serien som er den ubestridte kongen på managerspillhaugen så finnes det utfordrere. Fifa Manager 11 er den tiende utgaven av Electronic Arts fotballtrenerserie og den prøver svært hardt å differensiere seg fra sin mer populære kollega.

Mange spillmodier

Det er mange måter du kan spille Fifa Manager 11 på. Det har en egen onlinemodus, en VM-modus og den klassiske managermodusen. Spillet kan kobles opp mot EAs Live Season slik at du kan overta laget du ønsker slik de ligger an akkurat nå. Har du Fifa 11 installert kan du også benytte deg av en sammenkoblingsfunksjon som lar deg være spillende manager. Når du starter får du også velge om du ønsker å ta over en hvilken som helst klubb, om du ønsker å starte en karriere og bli tilbudt kontrakt fra ulike klubber, eller om du ønsker å starte din egen klubb.

Du har også muligheten til å være eier av klubben, til å skru av muligheten for å bli sparket og til å starte med et landslag. Spillet tilbyr de øverste ligaene i en rekke land, og det er lite trolig at du savner noen ligaer. Spillet lar deg skreddersy nøyaktig hvilken opplevelse du ønsker å ha. Du kan velge bort all økonomistyring, og du kan velge bort å styre privatlivet til karakteren du lager. Men fjerner du disse tingene, da er det lite igjen som gjør Fifa Manager 11 unikt.

Mye micromanagement

Det som er spesielt med managerspillene i Fifa-serien er den store bredden på innholdet. Du kan ta full kontroll over privatlivet til karakteren din. Skaff deg kjæreste, stift familie, lær deg å seile eller spille golf; invester lønna di i akskjer, finere bolig eller en av de sponsede bilene som finnes i spillet. På et vis så er det forfriskende å kunne bruke den hardt fremforhandlede lønna til noe, men samtidig ønsker jeg å spille et fotballspill, ikke The Sims. Kanskje det hadde vært mer underholdende å kunne bruke lønna på å kjøpe andeler i en liten fotballklubb og prøve å bygge den opp fra grunnen av?

Du får også full detaljstyring av stadionanlegget og parken rundt. Ikke bare tar du alle avgjørelser om utbygging av arenaen og dens fasiliteter, du kan også åpne en Sim City-aktig modus som lar deg sette opp nye bygninger i området rundt hjemmebanen din. Her kan du investere i alt fra nye pølseboder til kjøpesentre og hoteller, til helikopterlandingsplass. Du har også muligheten til å bestemme hvilke effekter supporterbutikken skal bestille inn og i hvilke kvanta. Dette er også ting som du kan overlate til dine assistenter, men stoler du virkelig på at en AI-assistent kan gjøre en god nok jobb her? Det endte i hvert fall med at jeg gjorde jobben selv, og det ble etter hvert en stor distraksjonsfaktor fra det spillet egentlig skulle handle om.

Men det er ikke bare utenomsportslige arbeidsoppgaver som er tidkrevende. For å holde spillerne dine fornøyde, og opprettholde en god atmosfære i laget, må du hele tiden holde en dialog med hver enkelt spiller. Du må ønske dem velkommen til klubben, fortelle dem hva du synes om deres innsats på banen og på trening, og gjerne forhøre deg om hvordan det går med deres familie. Dette finner jeg forferdelig uinteressant og det blir nok en ting som 'må gjøres' før man kan rette fokus mot fotballen.

Kamp

Når du endelig har fått summet deg til å ta ut laget og gjøre deg klar for kamp kan du velge mellom en rekke ulike kampmodier. Du kan se hele kampen i 3D, noe som er svært kjedelig i mine øyne. Du kan spille kampen selv dersom du har Fifa 11 innstallert. Du kan velge tekst mode eller video text som gir deg ulike muligheter til å se høydepunkter fra din kamp og følge andre kamper som spilles samtidig. Og du har til slutt instant result som ikke gir deg resultatet med en gang, men hvor kampen spilles lynkjapt og du får muligheten til å gjøre bytter i pausen.

Min opplevelse av kampsystemet er at på tross av de mange modiene klarer jeg ikke å tilpasse kampene slik jeg vil ha dem. Jeg vil gjerne se 3D-høydepunkter underveis, men for å gjøre andre endringer må jeg veksle mellom modier og ofte går jeg glipp av ting som skjer på banen. "Høydepunktene" som vises er ofte ikke høydepunkter i det hele tatt. Det kan være et gult kort eller et innkast! Kommentatorene er også ofte på viddene som når de roper ut at keeperen redder straffen, når ballen helt tydelig går i mål. Her har utviklerne en jobb å gjøre for å gi meg kontrollen og den kampopplevelsen som jeg ønsker å ha.

Får vuvuzela i steden for Michael Jackson

Utseende og bredde

Det jeg liker best ved Fifa 11 er fokuset på det visuelle. De har hentet inn over 13 000 bilder av spillere og bruker disse for det de er verdt. Dette kombinert med bruk av aviser for å presentere nyheter, puljetrekninger som minner om TV-show og bakgrunner som endrer seg etter sammenhengen gjør at spillet føles friskt og levende. De er flinke til å lage show når det er på sin plass, og selv om det tidvis kan føre til at dine valgmuligheter blir noe uoversiktelig så liker jeg denne tilnærmingen til hvordan et managerspill bør se ut.

Grunnkonseptet til Fifa Manager 11 er bra, og den generelle gjennomføringen er solid. Mange ligaer, mange spillere, mye frihet. Men du har muligheten til å gjøre så utrolig mye at fokuset forsvinner litt fra selve fotballen. Denne bredden er både den største styrken og den største svakheten til spillet. Dersom de hadde klart å fokusere disse elementene på en bedre måte, og implementere dem mer subtilt ville de kunne bidra til å gjøre det som i utgangspunktet er et helt OK managerspill mye bedre. Nå spriker spillet til alle kanter og man vet ikke helt hva det prøver å være. Man har muligheten i spillet til å velge bort alle disse tingene, men da fjerner man det som gjør spillet unikt og man sitter bare igjen med et helt middels managerspill.

Fifa Manager 11 streber hardt for å skille seg ut fra sin hovedkonkurrent, men lykkes bare delvis. Det kan nesten virke som om man har hatt en "brainstorming" hvor man har spurt hva må en manager gjøre som du ikke får muligheten til i Football Manager. Det føles som om mange deler av spillet bare er satt inn i ettertid og egentlig ikke er en relevant del av spillet. Styre privatliv, være landskapsarkitekt og bli bestekamerat med gutta er sikkert fine ting, men dersom de skal inn i et managerspill må det fokuseres mer og gjøres mer subtile.

Spillet vinner noen poeng på presentasjon og det ser overraskende livlig ut med bilder, farger og mye grafikk, men dette hjelper bare et stykke på veien. Ser man bort fra alt det utenomsportslige og bak alt showet, sitter man igjen med et managerspill som gir oss det man kan forvente, men ikke noe mer. Det har ingen vanedannende effekt, og spillet føles mer overfladisk enn det burde. Det er en vanskelig balanse å finne ut av hvilke elementer av en fotballtreners liv som bør være en del av et managerspill. Den koden har Fifa 11 ikke klart å knekke.