Fjerner spill etter terror

Coop og Platekompaniet har fjernet flere spill fra butikkene etter de grufulle terrorhandlingene.

Etter de grufulle hendelsene i Oslo og på Utøya forrige fredag har internasjonal presse blitt imponert over hvor gjennomtenkte og verdige reaksjonene til norske politikere og nordmenn flest har vært.

Noen unntak finnes imidlertid, og et av disse er Coop Norge, som har fjernet hele 51 produkter fra sortimentet sitt etter bombene og skytingen. Produktene det gjelder er ulike spill samt objekter som ligner på eller skal fungere som våpen.

Produktene er fjernet på ubestemt tid, og ifølge ITavisen har følgende spill blitt rammet:

Homefront er et av spillene som har blitt fjernet.
  • Call of Duty: Black Ops
  • Call of Duty: Modern Warfare 2
  • Call of Duty: World at War Platinum
  • Call of Duty 4: Modern Warfare Classic
  • Sniper Ghost Warrior
  • Counter-Strike Source
  • World of Warcraft
  • Homefront

Grunnen til fjerningen skal være at terroristen Anders Behring Breivik har nevnt visse spill i det 1500 sider store manifestet sitt, som også inneholdt en slags dagbok.

– Bakgrunnen er fredagens grufulle hendelser. Dette er et midlertidig grep vi gjør av hensyn og i respekt til de berørte. Beslutning om å ta ut spillene tok vi umiddelbart da vi skjønte omfanget, sier direktør Geir Inge Stokke i Coop Norge til Rogalands Avis.

Han fortsetter:

– Andre er mer kompetente enn oss til å peke på ringvirkninger slike spill har. Akkurat nå er det naturlig for oss å fjerne disse. Jeg blir ikke overrasket om andre følger etter.

World of Warcraft er et av verdens mest populære spill.

Får ikke bred støtte

Spaceworld, som primært selger spill, film og musikk, vil imidlertid ikke følge etter:

– Vi kan ikke se noen sammenheng mellom det tragiske som er skjedd og det at vi selger spill. Vi har aldri sett noen undersøkelser om at et spill alene har ført til slike hendelser, sier markedssjef Carl Haakon Klafstad til NTB.

Coop i Norge får heller ikke støtte fra Coop-kjeden i Danmark, som ikke vil fjerne noen spill fra sortimentet sitt:

– Det er Coops vurdering at terroren har tatt utgangspunkt i andre motiver enn dataspilluniverser og Coop ser derfor ikke noen direkte kobling mellom disse, sier Flemming Ladefoged fra Coop Information i Danmark til nettstedet Gamers Globe.

Platekompaniet, som også selger betydelige mengder spill i Norge, har imidlertid gjort som Coop og fjernet noen spill fra sortimentet sitt. I motsetning til Coop Norge skal de ikke ha fjernet World of Warcraft.

Behring Breivik skal ha brukt Modern Warfare 2 som «øvingsverktøy».

– Vi har gjort våre vurderinger i hver enkelt avdeling, og fjernet diverse spill rundt omkring, bekrefter produktsjef og spillansvarlig i Platekompaniet, André Holt til NTB.

Behring Breivik nevnte to av verdens mest populære spill, nemlig MMO-spillet World of Warcraft og skytespillet Modern Warfare 2. World of Warcraft spilte han for moro skyld, samtidig som han så på det som en god unnskyldning å bruke for å slippe å ha tidkrevende sosial kontakt med andre mens han var opptatt med manifestet og forberedelsene til terrorangrepet.

Spillingen av skytespillet Modern Warfare 2 forsvarte han med at det kunne fungere som et slags øvingsverktøy.

– Voldelige spill reduserer voldelig kriminalitet

Det har blitt publisert flere vitenskapelige rapporter om hvilke effekter voldelige spill kan ha på spillere, men fortsatt trengs mer forskning på området. Dette var en av konklusjonene til studien Understanding the Effects of Violent Video Games on Violent Crime, som ble publisert i april i år av Scott Cunningham fra Baylor University, Michael R. Ward fra University of Texas at Arlington og Benjamin Engelstätter fra Centre for European Economic Research.

Andre Call of Duty-spill er også fjernet.

De sier:

– Psykologiske studier finner ofte en kobling mellom voldelige spill og aggresjon. Men disse studiene tar ikke hensyn til eventuelle aggressive effekter av alternativer til spilling eller spørsmålet om mennesker som er relativt voldelige i utgangspunktet lettere lar seg friste av å spille voldelige spill. Det betyr at de mangler eksterne bekreftelser på koblingen.

Forskerne kom imidlertid frem til flere interessante funn, blant annet at voldelige spill er med på å redusere voldelig kriminalitet:

– For det første støtter våre resultater de resultatene vi ser fra tidligere psykologiske studier. For det andre tyder de på en større og frivillig «beroligende» effekt hvor det å spille både voldelige og ikke-voldelige spill reduserer kriminalitet. Alt i alt leder voldelige spill til mindre voldelig kriminalitet.

Siste fra forsiden