• action
  • xbox 360
  • racing
  • bil
  • flatout
  • ultimate carnage

Men så kommer du skrensende inn i første sving, river med deg en stabel med et par hundre dekk som står plassert i yttersvingen og innser at dette er noe helt annet. Det meste av smådetaljer som står i banekanten (det er forøvrig overdrevet mye byggearbeid på disse banene) kan knuses eller spres i veibanen til hinder for alle som kommer susende bak deg. Fysisk omgang med banetilbehør fyller opp nitrotanken på bilen din, et konsept som gjør at den rustne skrothaugen du durer rundt i kan forveksles med en rakett med kurs for månen.

Det er denne ulykksalige kombinasjonen av tilfeldige ting i veibanen og høy fart som sørger for at FlatOut blir et helt unikt spill.

Virtuelle vrak

Bilutvalget i FlatOut: Ultimate Carnage består av høyst virtuelle biler uten direkte tilsvarende modeller i virkeligheten. Dette gjør at utviklerene kan bedrive akkurat hvilke fantestreker de vil med bilene, noe som en god fysikkmotor og skademodell benytter fullt ut. Bilene er delt opp i fem forskjellige klasser, og bestemmer inndelingen av løpene i karrieremodusen.

Du starter livet som hensynsløs sjåfør i den kjipeste klassen med skrotbiler, men etter hvert som premiepengene renner inn på kontoen kan du svi av en halv årslønn på oppgraderinger og nye biler. Det er en overraskende mengde ekstrautstyr du kan kaste på bilene dine, og selv om du ikke har muligheten til å gjøre detaljerte innstillingsvalg på bilenes fysiske egenskaper, er det mulig å kose seg litt med modifikasjonsmulighetene her. Det betyr også at du kan få bilene til å oppføre seg litt nærmere det du selv ønsker for hver modell.

To av bilklassene er spesialklasser, der den ene innholder ulike bonusbiler som ikke passer inn i de tre løpsklassene. Den siste klassen inneholder bilene som brukes i stuntmodusen, en helt spesiell greie som har gjort at mange har lagt merke til FlatOut-serien. Her gjelder det å gjennomføre mer eller mindre fantasifulle oppgaver med den stakkars sjåføren, slik som å spille bowling, kaste darts, høydehopp og et godt utvalg med andre særegne konsept. Det har definitivt vært mye moro under utviklingen av spillet, og dette forplanter seg lett til en ansamling med venner i sofaen en sen sommerkveld. Jeg er personlig ingen stor fan av stuntmodusene i flerspiller på internett, men i sofakroken fungerer de utmerket.

Utfordringer på sveivende kamaksel

FlatOut: Ultimate Carnage har heldigvis videreført spillkonseptet litt siden utgivelsen av FlatOut 2. Du kan kose deg i en ny spillmodus med spesialoppdrag, der du skal sanke poeng ved å utføre et utvalg av oppgaver lagt opp av spillet. Bilutfordringene spenner fra å være stuntoppgaver til vanlige løp hvor du må sanke flest mulig poeng ved å dulte borti andre (kjent fra Burnout-serien). «Carnage Race» er en god kombinasjon av det å kjøre fort (jo lengre fram i løpet du ligger, jo større bonusfaktor får du for poengene dine) og samtidig knuse motstanderene rent fysisk med bilen din. Her gjelder det også å bruke litt taktikk underveis, ettersom det ikke nødvendigvis er mest innbringende å ligge først og lede løpet.

Du har også tidsbaserte utfordringer hvor du må komme et visst antall meter (gitt som poeng) på banen før tiden går ut og bilen din smeller i lufta. Disse utfordringene er morsomme småspill som du kan kaste deg over i fem-ti minutter, og fungerer utmerket som pauseunderholdning. Jeg er litt skeptisk til det voldsomme hoppet som dukker opp i det du skal starte på den siste utfordringen, noe som gjør avslutningen til en småfrustrerende opplevelse.

Mange har etter hvert lagt merke til FlatOut-seriens merkevare i form av en «Crash-Out», hvor den stakkars sjåføren som vanligvis sitter bak rattet i doningen sin, tar vingene fatt og flyr i en pen bane ut av frontvinduet på bilen. Den stakkars kroppen kastes rundt mellom trær, autovern og andre biler, hele tiden passe realistisk med dukkefysikk. Det kommer definitivt som en overraskelse på folk som ikke har spilt spill i serien tidligere, og er en artig liten detalj som minner om hvordan humor og moro har vært i fokus under utviklingen av spillet.

Strikktøyer søkes

FlatOut: Ultimate Carnage i enspillermodus er som de fleste andre bilspill av denne typen. Strikkmotstandere er overraskende lite brukt, men også her snubler man over diverse tilnærmelser for å gjøre det mer eller mindre utfordrende avhengig av nivået på kjøringa. Det er imidlertid mulig å stikke av fra resten av gjengen og cruise inn til en seier, men jeg mistenker spillet for å bedrive litt triksing med turneringsresultatene for å få ting til å bli litt enklere for folk. Det er ikke nødvendigvis en negativ greie, det er eksempelvis forfriskende å se at ikke de samme datastyrte motstanderene vinner løpene hver eneste gang.

Selv om enspillerdelen er underholdende, er det i flerspillermodusen at FlatOut: Ultimate Carnage blir et virkelig godt spill. Som i FlatOut 2 er det lite som gir samme heseblesende, morsomme og geniale actionfølelse på nett. Spillet justerer nitrotilgangen litt etter hvilken plass man ligger på i rundene, noe som alltid garanterer mange konkurransesituasjoner med mye knust metall og glass. FlatOut: Ultimate Carnage har også endelig sørget for at serien har fått poenglister på nett som gir deg muligheten til å sammenligne alle tidene dine med både venner og bekjente, og slik at man kan se om man faktisk er den raskeste i verden på en bane.

Rangert rot

Det er også mulig å kjøre rangerte flerspillerrunder, men her er det dessverre ikke mulig å invitere med seg de vennene man ønsker. Alle rangerte spill blir satt opp tilfeldig, og man må koble til et nytt spill hver gang man er ferdig med en runde. Dette blir unødvendig tungvint, og gjør at man går glipp av det morsomme med å kjøre mot de samme folkene i flere runder etter hverandre. Her hadde det vært mye bedre med en løsning som fungerer på samme måte som i Forza Motorsport 2.

Heldigvis er det flere nyheter i Xbox 360-versjonen som skiller denne fra FlatOut 2 på flerspillerfronten. Bugbear har gjort det mulig å kjøre de ulike banene baklengs, sånn at spillet får enda mer levetid. Et par av banene har også fått noen småjusteringer i forhold til FlatOut 2, men baneutvalget er ellers identisk. Det har kommet et par nye spillmoduser i flerspiller, blant annet spilltypen «Head On». I denne modusen spillmodusen kommer som en følge av at du nå kan kjøre banene baklengs, der kjøreretningen snus etter at man har krysset startlinja. Dette gir et kjempepotensiale for skriking og roping av stygge ord over Xbox Live, og spillmodusen våkner virkelig til liv i det du får samlet fem-seks spillere til et løp.

I Flatout Ultimate Carnage er det også 12 deltagere i hvert løp i enkeltspillermodusen, i motsetning til 8 i FlatOut 2. Dessverre er ikke dette ført videre til Xbox Live, så her er spillergrensa satt til 8 spillere akkurat som i FlatOut 2. 12 spillere gjør definitivt spillet enda mer interessant, og det er synd at man ikke har klart å få gjennomført dette også i flerspillermodusen.

Kollisjonskreativitet

Også «Derby»-modusene har fått en ansiktsløftning i FlatOut: Ultimate Carnage. Her er det ødeleggelse av motspillerenes biler som står i fokus, en spilltype som de fleste har blitt kjent med gjennom såkalte «Destruction Derby»-spill. Den vanlige «Derby»-modusen er fortsatt med fra FlatOut 2. Her får du poeng for å knuse motstanderene dine og for å være blant de tre siste overlevende. Men det er i den nyinnførte «Deathmatch Derby» det virkelig blir hjulskrens og heftig action. Her kan du få plukke opp midlertidige bonusegenskaper på bilen din, slik som ekstra vekt, mer kraft og lignende. Her spiller man til rundetiden tar slutt, noe som betyr at spillere som blir fullstendig skrotet kommer tilbake i løpet med en frisk og rask bil etter få sekunder.

Som FlatOut 2, er også FlatOut: Ultimate Carnage plaget med diverse småfeil i nettspillmodusen. I løpet av mine to testuker har jeg snublet over flere grafiske feil i møterommet på Xbox Live. Det er litt hastepreg over en del ting i akkurat denne delen av spillet, og vi kommer helt sikkert til å se en oppdatering for det i framtiden. Svakt er det imidlertid uansett, og Empire Interactive burde kanskje heller gått for en slippdato i august for å få fikset et par ekstra baner, rettet småfeil og laget en enda bedre nettspillerdel.

FlatOut-serien har klart å posisjonere seg på spillhimmelen som en underlig kombinasjon av bilkjøring, miljøødeleggelse, flaks, galskap og spillglede. FlatOut: Ultimate Carnage bevarer hele dene herligheten, og gjør det til en flott opplevelse også på Xbox 360. Invitér med deg hele vennegjengen og knus hverandre i en orgie av metall, glass og brukne ben. Dette er slik arkaderacing skal være. Du skal ikke sove bort sommernatta – den skal spilles bort. Og da er ikke FlatOut: Ultimate Carnage noe dumt valg.

Merk: Om du allerede har spilt deg gjennom FlatOut 2, bør du være klar over at dette i praksis er det samme spillet, bare med litt ekstra innhold og penere grafikk. Det er forøvrig stor sannsynlighet for at FlatOut: Ultimate Carnage kommer på PC til høsten.