Flight Simulator-seriens arvtaker med ny versjon

Lockheed Martin har lansert Prepar3D 2.0.

Terrengpakken FTX Global for Prepar3D 2.0.
Orbx Simulator Systems

Tidlig i 2009 ble studioet bak Microsofts flysimulatorserie Flight Simulator lagt ned, og dermed var det kroken på døra for en spillserie som hadde eksistert siden 1982. Men det ikke alle har fått med seg, er at serien faktisk lever videre den dag i dag – under et helt annet navn.

F-35 i Prepar3D 2.0.

Fra FSX til Prepar3D

Den amerikanske flyprodusenten Lockheed Martin kjøpte nemlig opp alle rettighetene til Microsoft ESP, som var en versjon av FSX ment som en treningsplattform for den kommersielle verden. Avtalen inkluderte simulatorens kildekode, og Lockheed Martin ansatte også flere veteraner fra utviklerteamet bak serien. I november 2010 ble deres første produkt, Prepar3D, lansert. Det var i praksis en oppgradert versjon av FSX.

har Lockheed Martin lansert Prepar3D versjon 2.0. De største tekniske nyhetene er at produktet nå har tatt steget over til DirectX 11, og byr blant annet på dynamisk lys og realistiske skygger både i og utenfor cockpiten, voloumetrisk tåke som legger seg over bakken på en autentisk måte, HDR-lyssetting, realistiske bølger og mye mer.

Mens gamle FSX ikke er særlig god til å utnytte seg av prosessorer med flere kjerner og annen moderne teknologi, er ikke dette noe problem for Prepar3D 2.0.

New York i tåkehavet. Dette bildet er fra Prepar3D-versjonen av New York X fra Drzewiecki Design.

Lockheed Martins utviklerteam fokuserer på den tekniske plattformen, men har fått i stand noen avtaler med ulike aktører i flysimulatormarkedet for å få inn noen ekstra fly til den nye versjonen. Carenado bidrar med en ny Bonanza A-36, Alabeo byr på en Extras 300, IRIS leverer en ny F-22 mens India India Alpha Foxtrot Echo leverer en versjon av F-32A.

Selskapet har også samarbeidet med andre aktører i markedet for å sikre at kommersielle tilleggspakker er kompatible med Prepar3D 2.0.

Ikke et underholdningsprodukt

Et potensielt problem for vanlige spillere er at Prepar3D-serien egentlig ikke er ment for dem. Selv om det i praksis er en videreføring av Flight Simulator-serien, er det ment som en treningsplattform, og det selges ikke som et underholdningsprodukt. I stedet kan man kjøpe en akademisk lisens til simulatoren, hvis man vil bruke den som et læringsverktøy.

Hva det å bruke den som et læringsverktøy innebærer er selvsagt et definisjonsspørsmål. På nettstedet sitt sier Lockheed Martin at aksepterte bruksområder er «simulering, læring og trening». Den generelle holdningen i Flight Sim-miljøet ser ut til å være at vanlige flysimulatorentusiaster kvalifiserer, da det ikke er noe krav til at man skal være assosiert med noen flyskole eller ha flysertifikat for å kjøpe Prepar3D som privatperson.

Carenados Bonanza A-36 er ett av flyene i Prepar3D 2.0-pakken.

I fjor sa John Nicol fra Prepar3D-teamet dette om lisensen:

– Bare for å ha det klart: Alle kan kjøpe Prepar3D. Vi selger det ikke som et underholdningsprodukt og brukerlisensen snakker om det, noe som betyr at det ikke havner på hyllene til Best Buy ved siden av Call of Duty. [...] Men alle kan kjøpe det. Det handler ikke om hvem du er, men hva du vil bruke det til. Hvis du er en pilot, simulatorbruker, student, hva som helst, og ønsker å bruke det for å bli kjent med, trene eller taxe over insekter så kjør på. Om du er 10 år eller 110 betyr ingenting. Men hvis du vil bruke det som et arkadespill, kjøp noe annet.

Prepar3D selges direkte fra Lockheed Martin. Om du vil fortsette å bruke Flight Simulator X finnes det forøvrig mange spennende tillegg til spillet, og vi får snart egne terrengpakker dedikert til Norge. Disse blir selvsagt også kompatible med Prepar3D 2.0.

Siste fra forsiden