Sniktitt

Flight Simulator 2004

A Century of Flight, som spillet er undertittelert, markerer 100-årsjubileet for motorisert flyvning med fest og moro. Og med det følger det en myriade av nye, eller rettere sagt gamle fly. I tillegg kan en selv ta kontroll over spakene på mange av de mest minneverdige og grensesprengende flyturene noensinne, slik som det historiske kappløpet fra England til Australia, Charles Lindbergs tur mellom New York og Paris (den første Atlanterhavsflyvningen), samt den aller første flyturen brødrene Wright presterte. Alt er på plass for nok et år med spennende flyopplevelser, og Gamer.no har tatt en titt på Microsofts betaversjon av spillet.

Oppfyller flyfantasier
Nytt år, nye forandringer og en hel del nye godsaker å godte seg med. Som vanlig er Microsofts liste over nye og oppdaterte funksjoner imponerende, og er hvis en er en dedikerte tilhenger av flysimulatorene, er det liten grunn til å ikke være i like stor ekstase som de tidligere årene. For de litt mer reserverte, blant annet dem som ikke kan forstå hva som er interessant med å fly en doning uten raketter og bomber, er det liten grunn til å prøve seg igjen. Dette er Flight Simulator på nytt, og følger strengt og taktfast de gamle tonene satt av sine forgjengere. Om ikke annet blir faktisk serien bare mer og mer komplisert, og enda sterkere rettet mot de som ønsker å kjempe litt med å lande en Boeing 747 på Oslo Lufthavn, eller i det hele tatt holde et helikopter i luften lenge nok. I tidligere versjoner har vi sett en rekke nye funksjoner blitt en del av serien, slik som muligheten for å kommunisere med de ulike kontrolltårnene, samt dynamisk landskap hvor byer og tettsteder faktisk blir populert med bygninger. Begge disse funksjonene er tatt til nye høyder i Century of Flight, noe som spesielt gjelder spillets svært realistiske værsystem.

Det som likevel er hovedforandringen i 2004-versjonen, er innføringen av det historiske aspektet med ulike fly og flyopplevelser av gammel dato. Brødrene Wrights første testfly finner du i samlingen, og du kan jo selv prøve å dra det utfor Mount Everest for å se hvordan det takler påkjenningene. Du vil også kunne fly en ekte Douglas DC-3, et middels passasjerfly som har vært i funksjon i utallige år - noe det fremdeles er i enkelte deler av verden. Andre historiske flymaskiner du vil kunne havne bak spakene i, er blant annet Spirit of St. Louis, Piper Cub, Ford Tri-Motor og de Havilland Comet. Som om ikke dette skulle være nok til å oppfylle hvilken som helst flyentusiasts våteste drømmer, sparer ikke Microsoft på moderne fly heller. Flere ulike typer Cessna-er, Boeing-er, og Beechcraft-maskiner er tilgjengelig, og er med på å komplettere en allerede imponerende flykatalog. Alle flyene holder den typiske kvaliteten en forventer fra serien, hver med sine egne cockpiter, lydeffekter og realistiske oppførsel i luftrommet. Men dette alene er ikke nok til å rettferdiggjøre enda et medlem i Flight Simulator-familien, og det er Microsoft fullt klar over.

Forsiden akkurat nå

Til toppen