Intervju

Fokus på Game Boy Advance - del 1

Game Boy-serien har sett hele tre inkarnasjoner opp gjennom årene. Selv om Gamer.no ikke pleier å konsentrere seg om noen av Game Boy-systemene, har vi bestemt oss vike litt fra den politikken akkurat nå og virkelig gi dere lesere et solid innblikk i Game Boy-ens historie.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Veien videre: Game Boy Advance
I 2000 kunngjorde Nintendo utviklingen av Game Boy Advance, parallelt med kunngjørelsen av GameCube. GBA-en er et langt steg fra GBC-en og den originale Game Boy-en. Denne gangen holder en systemet horisontalt, i stedet for vertikalt som er blitt gjort med de andre to. Systemkraften og den grafiske prestasjonen var et stort steg fra GBC-en, og kunne minne om den funnet i Super Nintendo-en. Likevel, den er langt kraftigere enn dette, og har vist seg å bli retro-konsollet nummer èn ved å sporte titler slik som Doom-spillene, Wolfenstein 3D, og naturligvis en rekke Nintendo-klassikere. At GBA-en sitter inne med mye systemkraft gjenspeiles i spillene slik som Driver og V-Rally, som begge er full 3D og kan måle seg med litt eldre PC-spill.

Spillene for både den originale Game Boy-en, samt GBC-en kan spilles på dette systemet. GBA-en tok også i bruk fire knapper i stedet for to: De normale A- og B-knappene, samt en L- og R-knapp foran i likhet med håndkontrollen til for eksempel GameCube. Den største nedturen med GBA-en er skjermen som ikke lyser, eller "ikke backlit". Dette skaper grusomme frustrasjoner hvis en ikke har en særdeles sterk lyskilde for å lyse opp skjermen. Du må med andre ord sitte under ei sterk lampe for å få noe ut av spillopplevelsen. Dette i seg selv er med på å begrense brukbarheten til GBA-en. Man kan eksempelvis lett ekskludere telt-turer eller spilling i mørket. Likevel var GBA-en et stort steg videre teknisk sett, og en kunne kjøpe spesielle lamper som en kunne sette på, selv om dette hjalp relativt lite.

Spesifikasjonene for GBA-en er:

  • LCD-skjerm: Reflektiv TFT, 32,000 farger
  • Skjermstørrelse: 40.8mm x 61.2mm
  • Oppløsning: 240 x 160 pixler
  • Prosessor: 32 bit RISC-CPU + 8 bit CISC+PCU
  • Minne: 32 Kbyte WRAM + 96 Kbyte VRAM (i CPU) og 256 Kbyte WRAM (eksternt av CPU)
  • Lyd: Høytalere, uttak for øretelefoner
  • Kommunikasjon: Multiplayer med opp til 4 personer via spesialkabel
  • Strømlevering: 2 AA-batterier eller egen batteripakke
  • Levetid på batteri: 2 AA-batterier gir ca. 15 timer, batteripakke gir ca. 10 timer
  • Strømforbruk: Ca. 0,6 W
  • Fysiske mål: 82mm høy x 144,5mm bred x 24,5mm dyp
  • Vekt: Ca. 140 gram


Game Boy Advance og den nye Game Boy Advance SP.

Redningen: Game Boy Advance SP
I år lanserte Nintendo en ny versjon av GBA-en, kalt Game Boy Advance SP. Denne er rett og slett bedre på alle mulige måter. For det første er det nå lys i skjermen. Dette gir en ubeskrivelig bedre spillopplevelse, og en kan ta den med stort sett overalt. Er en gift og har fem unger i huset er det kanskje vanskelig å sette av tid til GBA-spilling, men med SP-en kan en bare vippe den frem så snart mørket stiger på, og en kryper under dyna. Men, her oppstår det et problem som formodentligvis er SP-ens eneste: Det er ingen form for utttak øretelefoner. Hvorfor dette ikke er med er utenfor de flestes fattevne, men en regner med det er av tekniske årsaker.

Det er kanskje litt paradoksalt da et av Nintendos salgsmomenter for SP-en er at forretningsfolk kan vippe den frem under kjedelige møter siden den er så liten (noe den absolutt er). Da må en rett og slett slå av lyden, eller skru den ned til et ytterst minimum. Det er heller ikke særlig smart å sitte på flyet eller toget mens Mario-musikken strømme ut av hendene dine. Uansett, SP-en er et gigantisk steg i riktig retning for Game Boy-serien. Den kan legges i sammen, og da er den ikke stort større enn ei vanlig sigarettpakke. Den bruker heller ikke batterier, og lades opp med en vanlig lader du plasserer i nærmeste støpsel. Derfor slipper en "tunge" batterier, og en slipper også å lade disse batteriene opp eller i verste fall kjøpe nye. SP-en gir beskjed når strømmen begynner å bli dårlig med et rødt lys som stepper inn for det grønne, som naturligvis lyser når strømmen er på et godt nivå. Likevel, batterier kan være positivt når man er ute å reiser litt primitivt, uten tilgang på strømkilder. Da er jo egentlig SP-en dødfødt å ha med seg på lengre teltturer. Mange var redde for at SP-ens størrelse skulle gjøre det vanskelig å holde i den når en spilte, men dette er langt fra et problem. Med mindre en har gigantiske hender, sitter den som støpt mellom potene. Tenker du på å kjøpe GBA? Velg SP.

Spesifikasjonene for SP-en er:

  • LCD-skjerm: Fliptop m/ innebygd lys, 32,000 farger
  • Skjermstørrelse: 40.8mm x 61.2mm
  • Oppløsning: 240 x 160 pixler
  • Prosessor: 32 bit med integrert minne
  • Strømlevering: Litium-batteri med 10/18 timers spill tid m/u lys
  • Ladetid: Ca. 3 timer
  • Kommunikasjon: Opp til fire spillere via spesialkabel
  • Fysiske mål: 84.6mm høy, 82mm bred, 24.3mm dyp
  • Vekt: 143 gram
Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden