Feature

Fokus på rollespill

Rollespill handler ikke kun om drager, alver og annen fantasi. Hva er egentlig et rollespill? Hva er det som er det definerende elementet i et spill, som gjør det til et rollespill? Rollespill er ikke bare en PC-spill sjanger, det er også en hobby for mange mennesker i det virkelige livet. Rollespill-sjangeren er usedvanlig bred, og vi skal gi deg et dypt innblikk i sjangeren og dens historie.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11

Hva gjør et rollespill?
Det mest vitale spørsmålet i hele denne artikkelen er nok dette; hva gjør et rollespill? Mange tenker nok ikke så mye over det, men det er faktisk et meget viktig spørsmål. Det finnes en rekke spill som utroper seg selv til rollespill, men få lever opp til denne sjangeren. For å vite om et spill passer inn i rollespill-sjangeren må man først vite hva som gjør et rollespill. Det første man tenker er naturligvis at man spiller en rolle. Dette er forsåvidt sant, men en rolle er noe man spiller i de fleste spill. I SimCity spiller man en ordfører, gjør dette SimCity til et rollespill? I Max Payne spiller man en hevnlysten liten sinnatagg som skyter seg gjennom bane etter bane, men gjør dette Max Payne til et rollespill? Det finnes mange argumenter som taler for at de er rollespill, men heldigvis har vi alle såpass forståelse for sjanger-regler at vi klart kan sette Max Payne og SimCity i en helt annen sjanger enn rollespill. I et rollespill utdyper man nemlig sin rolle i en større verden. I et rollespill har man valgmuligheter, utviklingsmuligheter, samt et solid antall dialoger med forskjellige figurer. I SimCity utvikler du byen, ikke deg selv som ordfører. I et rollespill er det du og din karakter som står i fokus, og det er opp til deg å utvikle den karakteren for å gjøre ham klar til å stå i mot de utfordringene han møter på sine mange eventyr. Hovedfokuset i et rollespill er alltid karakterutvikling, historie og dialog. Dette er de tre gyldne-elementer om du vil.

Max Payne, Sim City, Monkey Island; rollespill?

Dette bringer opp enda et vanskelig spørsmål; hva er forskjellen på eventyrspill og rollespill? I Monkey Island styrer man Guybrush rundt i en stor verden, plukker opp et stort antall forskjellige gjenstander og snakker med en rekke ulike figurer. Burde ikke dette være et rollespill da? Joda, Monkey Island inkluderer en rekke elementer som du finner i et ekte rollespill, men fordi spillet bygd opp på den måten det er, kaller vi Monkey Island et eventyrspill. Du utvikler ikke karakteren din. Fokuset er på historien, og ikke karakteren. I et rollespill er hovedfokuset bestandig på karakterutviklingen, historien og dialogene. Alle de tre elementene. Selv om de fleste kjenner igjen et rollespill når de ser det, er linjene som avskiller rollespill fra andre spill meget uklare. Det hele kan ofte være i øyet som ser; f.eks. mener jeg personlig at Diablo er helt på grensen til et arkade-spill og minner spesielt lite om et rollespill. Andre vil si at Diablo er et flott rollespill som inneholder alle de elementene et rollespill behøver. Det hele munner nok ut i at vi kan konkludere med at Diablo I og II er action-rollespill, det vil si spill som fokuserer primært på "hack n' slash" i forhold til dialog og historie.

Diablo er et action-rollespill.

Det er en tåpelig myte at spill ikke kan kalles rollespill før de inkluderer dverger, alver og troll. Et rollespill kan like godt være basert på en science-fiction-setting som en fantasy-setting. F.eks. kan System Shock, et spill basert utelukkende på en ekstrem fremtid, betegnes som et særdeles bra rollespill. Et rollespill må skjerpe sansene, appellere til intelligensen din og få deg til å tenke og utforske teamer i spillet. I spill slik som Diablo handler det utelukkende om å finne nye trylleformler, bedre rustning og våpen, samt hele tiden komme seg videre til slutten av nivået. I et ekte rollespill trenger du mer enn våpen og magi for å komme deg videre; du må snakke med mennesker, utføre forskjellige oppdrag, alt dette i tillegg til å utvikle din karakters egenskaper. Et annet faktum som er helt klart i rollespill er det at spillet kan ha flere avslutninger, samt ulike måter å komme til en avslutning. I et spill som f.eks. Monkey Island går du gjennom en serie med dialoger, scener osv. for å komme til en bestemt slutt. Går du ikke gjennom det på riktig måte kommer du heller ikke til slutten. I et ekte rollespill kan du derimot gjøre som du stortsett vil, samt gjøre det på mange ulike måter for å komme til en avslutning i spillet.

System Shock er et flott rollespill satt i fremtiden.
Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11

Siste fra forsiden