Feature

Fokus på rollespill

Rollespill handler ikke kun om drager, alver og annen fantasi. Hva er egentlig et rollespill? Hva er det som er det definerende elementet i et spill, som gjør det til et rollespill? Rollespill er ikke bare en PC-spill sjanger, det er også en hobby for mange mennesker i det virkelige livet. Rollespill-sjangeren er usedvanlig bred, og vi skal gi deg et dypt innblikk i sjangeren og dens historie.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11

Dungeons & Dragons: Starten på det hele
Mange har nok hørt om Dungeons & Dragons (også kalt D&D), men for mange er det nok en "black magic", noe mystisk man har hørt om, men som man aldri har spilt selv. Opp i gjennom tidene har mennesker likt å kle seg ut og generelt tenke seg inn i andre roller enn den de eksiterer i til vanlig. Noen mennesker har dette som yrke, f.eks skuespillere. Andre mennesker (såkalt LAIV-ere) reiser ut i naturen og kler seg i middelalder-inspirerte klær, for på den måten å rømme fra virkeligheten og leve seg inn i en annen rolle for en stund. D&D er basert på det samme konseptet; du tar på deg en rolle som du skal spille etter beste evne sammen med de andre du spiller med. D&D er et spill, eller rettere sagt et rammeverk av regler som spillerne følger. Det hele minner om et brikkespill; man har ofte et spillbrett, terninger, manualer og tabeller. D&D er et såkalt penn og pair-rollespill og er trolig et av de mest populære spillene noensinne. Man trenger litt utstyr før man begynner å spille D&D, og jeg kan varmt anbefale den norske butikken Avalon.no. Der vil du finne absolutt alt du trenger av regelbøker, eventyrbøker og eventuelt miniatyrer. Før man begynner å spille må du først finne andre du kan spille sammen med (D&D er et gruppespill på høyt nivå), og jeg anbefaler også at man snuser litt på den offisielle demo-filmen som er laget av Wizards of the Coast (selskapet som sitter på rettighetene til D&D-franchisen). Den er opplysende, og gir et ganske vittig perspektiv på hele spillet.

Dungeons & Dragons består av regelbøker.

Det første man trenger for å spille D&D er en Dungeon Master (også kalt DM), og en rekke spillere. Man får tak i en såkalt "Players Handbook", og DM-en skaffer seg en DM-bok. I tillegg til dette bør man skaffe seg noen gode "character sheets" (eller karakter-ark) hvor man skriver ned all informasjonen om den figuren du spiller, slik som egenskaper, såkalt feats etc. Dermed er det bare å fyre løs ved å skape den du vil spille, og det er her det blir lurt å slå opp i håndboka for å være sikker på at alt er "lovlig" etter D&D-reglene. Når du spiller D&D er det DM-en som lager hele spillet. Som spiller kan du velge mellom å spille ulike raser og klasser, hvilke som oftest er basert på Tolkiens fantasier. Det skal noteres at D&D er et fantasi rollespill, men det er også fullt mulig å kjøpe penn og papir-rollespill basert på både nåtid og fremtids-elementer. Spillet forløper på den måten at DM-en forteller en historie til spillerne, hvor spillerne selv er i de sentrale rollene og hvor de reagerer som de vil ut i fra det som skjer i historien. Alt er for det meste verbalt, bortsett fra at det er mulig å bruke et brett som kan representere kartet du beveger deg på, og brikker som kan representere spillerne. Disse kalles miniatyrer og mange gjør det til en hobby å lage/male dem. Slike kan også kjøpes i butikker slik som Avalon.no.

Spillere bruker ofte miniatyrer i Dungeons & Dragons.

DM-en kan enten finne på historien etter egen fantasi (noe de fleste gjør, de tror vanligvis de er utrolig kreative), eller de følge en bok som du kan få kjøpt der du kjøpte håndboka og eventuelt miniatyrene. Når DM-en så ruller i gang historien begynner moroa ganske raskt. F.eks. kan DM-en fortelle spillerne at de går ned en mørk gang, og i enden av gangen hører de det skraper bak en dør. Hva gjør dere? Spillerne kan da ta et valg ut i fra det de vet; full retrett? Åpne døra og se hva som skjer? Prøve å slå opp døra så hardt at den forhåpentligvis treffer hva enn som befinner seg bak? Alt er mulig fordi det er DM-en selv som bestemmer hvordan historien skal gå. Dette gir valgmuligheter du aldri vil få i et rollespill på PC-en. Spillerne bruker de forskjellige egenskapene de har blitt tildelt, og sannsynlighets-elementer (f.eks. om du traff det monsteret du angrep) regnes ut i fra disse egenskapene, samt terningkast. Det som er poenget ved at jeg nevner D&D i denne artikkelen er det at de fleste digitale rollespill er basert på dette systemet. D&D er simpelthen et rammeverk, og for å lage et godt rollespill trenger man slike regler. Noen rollespill følger disse reglene strengere enn andre, men i bunn og grunn er det dette digitale rollespill er basert på. På denne måten er digitale rollespill delt opp i to forskjellige vektklasser; lettvektere og tungvektere, alt ettersom hvor strengt de følger D&D-reglene og andre generelle rollespill-regler. F.eks. er Diablo en (ekstrem) lettvekter, mens Baldur's Gate er en tungvekter, og det samme er f.eks. Morrowind. Forskjellen mellom Baldur's Gate og Diablo er forøvrig det at Baldur's Gate inneholder mye dialog og eventyr, mens Diablo fokuserer utelukkende på action.

I Dungeons & Dragons følger man ofte eventyrbøker.
Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11

Siste fra forsiden