Feature

Fokus på rollespill

Rollespill handler ikke kun om drager, alver og annen fantasi. Hva er egentlig et rollespill? Hva er det som er det definerende elementet i et spill, som gjør det til et rollespill? Rollespill er ikke bare en PC-spill sjanger, det er også en hobby for mange mennesker i det virkelige livet. Rollespill-sjangeren er usedvanlig bred, og vi skal gi deg et dypt innblikk i sjangeren og dens historie.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11

Wizardry 1-8 (Woodhead / Greenberg / Adams / Sirtech)
Henholdsvis utgitt i 1981, 1982, 1983, 1986, 1988, 1990, 1992, 2001.

Wizardry spillene kommer fra en lang serie, hvilken består av kjennemerker slik som kvalitet, dybde og atmosfære. Det aller første Wizardry-spillet, Proving Grounds of the Mad Overlord, ble utviklet av Robert J. Woodhead, Andrew C. Greenberg og Roe R. Adams mens de fremdeles gikk på college i 1981. Det fjerde spillet i serien, The Return to Werdna, sies å være det vanskeligste spillet som noensinne er utviklet. Spillene har opp gjennom tidene hatt mange forskjellige designere, og kvaliteten på spillene har variert litt. Det sies at det Wizardry I var det første spillet i historien til å kombinere Dungeons & Dragons med det som var da et ungt spillmarked. Om dette er fakta, er kanskje noe vanskelig å si, men det er nok ikke langt i fra. Wizardry har visstnok også kommet i noen få spin-offs, altså spill som ikke er direkte etterfølgere av det forrige spillet i serien, og heller litt løst basert på den historien spillene følger. Et av disse spillene var The Wizardry Adventure: Nemesis som lignet litt på Myst-spillene. Wizardry-franchisen omfatter ikke bare spill, det er også blitt skrevet bøker basert på historien bak spillet, blant annet i boka Wizardry: The League of the Crimson Crescent. Wizardry-spillene har også hatt din debut på Nintendo-konsollet, og har også vært svært populært i Japan. Det siste spillet i serien, Wizardry 8, tar et ganske stort steg fra teknologien vi fant i Wizardry 7, men holder seg likevel tro til det førstepersons-perspektivet vi elsket i de tidligere spillene. Wizardry 8 har også blitt roset for den svært gode balansegangen i spillet, samt den mystiske atmosfæren.

Might & Magic 1-9 (New World Computing / 3DO)
Henholdsvis utgitt i 1984, 1988, 1992, 1993, 1994, 1998, 1999, 2000, 2002.

Det aller første spillet i Might & Magic-serien, The Inner Sanctum, startet en serie av rollespill som skulle fortsette helt opp til den dag i dag. Selv ble jeg innvidd i serien med det fjerde spillet i serien, Dark Side of Xeen i 1994. Spillet var svært godt gjennomført og ganske typisk oppbygd til sjangeren på den tiden. Det andre spillet jeg skulle få meg til å kjøpe i serien var 1998-spillet Mandate of Haven. Dette er trolig et av de mest populære i serien, og er det spillet som tok steget inn i en ny grafikk-motor. De senere spillene i serien har vært kjent for å aldri gjøre noe nytt med teknologien, og denne motoren som ble brukt i Mandate of Heaven brukte de til og med i 2000-spillet Day of the Destroyer. Såvidt jeg vet er motoren i det siste spillet radikalt forandret og bruker f.eks. ikke sprite-grafikk. Serien har en meget sterk historie rundt seg, satt i verdenen Enroth som også er kjent fra Heroes of Might & Magic-spillene. Spillet har også hatt en rekke spin-offs slik som Crusaders of Might & Magic, men også et multiplayer-spill kalt Legends of Might & Magic. Sistnevnte fungerer slik som Counter-Strike, forskjellen er bare det at settingen er en fantasy-verden populert med riddere, magikere og andre figurer. Jeg husker enda den dagen jeg kjøpte Might & Magic: Mandate of Heaven i 1998. Dagene etter, da jeg kom inn i den lokale spill-sjappa, satt nemlig sjefen der og spilte hver eneste dag. Dette fortsatte i mange foldige uker etter spillet hadde kommet inn, og hver gang jeg var "på besøk" hadde han kommet litt lengre i historien. Magisk!

The Bard's Tale 1-3 (Interplay)
Henholdsvis utgitt i 1985, 1986 og 1988.

I det første spillet i serien The Bard's Tale, Tales of the Unknown, kommanderer du en bande med eventyrere som skal forsøke å frigjøre byen Skara Brae fra den onde trollmannen Mangar (svært orginalt, eller hva?) som holder byen under en evig vinter. I det andre spillet, The Destiny Knight, reiser eventyrerne dine mellom 6 byer hvor de utfører forskjellige oppdrag. Feiler du et av oppdragene, betyr det sikker død for deg, og seier for slemmingen Logath Zanta. I det siste spillet, Thief of Fate, reiser eventyrerne dine til forskjellige dimensjoner. Denne gangen er fienden din Mad God Tarjan, som har et comeback etter det første spillet, og har kommet tilbake fra de dødes rike. Det går også rykter om at det skulle komme ut et fjerde spill, Castle of Deception, som visstnok skal ha vært rundt 99% ferdig i utviklingen. Spillet har dessverre aldri kommet ut, og det er et lite mysterium om spillet i det hele tatt har vært virkelig. Det har også blitt en liten sak på Internett nå, hvor flere hundre spillere har laget en underskrifts-kampanje, hvor de ber om at utviklerne lager et nytt fjerde spill i serien. I likhet med Wizardry-spillene har det blitt gitt ut en del noveller basert på spill-serien. I 1998 ga Interplay ut en samleplakke med rollespill, og i den fulgte det med alle tre spillene, samt et "Construction Set" som lot deg lage spill som lignet på The Bard's Tale-spillene. Spillene har også vært tilgjengelig på Amiga, Apple II og Atari. Så gjenstår det å se da, om det virkelig kommer et fjerde spill i serien. Men jeg anbefaler ikke å holde pusten mens du venter.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11

Siste fra forsiden