Folk gir mye mindre penger til Kickstarter-spill nå

Analytiker tror konkurranse fra Steam Early Access kan være noe av grunnen.

Det peker nedover for Kickstarter-spill.
Shutterstock, mstanley, Kickstarter

Etter et par år med en oppadgående kurve i mengden midler som spyttes inn i spillprosjekter på Kickstarter, virker det som om gullfeberen har gitt seg litt mer. Sammenlignet med i fjor er tallene lave, og estimater fra analytikerfirmaet ICO Partners vitner om at resten av året ikke lover bra heller.

ICO Partners estimerer at totalt 27 023 480 dollar skal dyttes inn i Kickstarter-spill i år når alt er sagt og gjort. Sammenlignet med fjorårets rekodrtall på 57 934 417 dollar er det et stort fall – faktisk under halvparten så mye.

– Kan skyldes Early Access-modellen

Akkurat hva som er grunnen til det forskutterte fallet er det vanskelig å si noe bastant om, men analytikerfirmaet peker på at Steams Early Access-tjeneste har fått vind i seilene.

Torment: Tides of Numenera er et av spillene som har gjort det bra det siste året.

– En stor majoritet av Kickstarter-spill er laget for PC, og når du ser på hvor mye arbeid det kreves for å få et prosjekt fundet på Kickstarter, sammenligner det med den mer enkle Early Access-modellen, og legger til det faktumet at fundingen ikke stopper etter én måned der, tipper jeg at mange Early Access-suksesshistorier hoppet over folkefinansieringsfasen og gikk direkte dit, forteller ICO-analytiker Thomas Bidaux i rapporten.

At fjoråret var et bra år for Kickstarter-spill skyldes nok også at en drøss av store aktører og kjente navn flokket seg rundt tjenesten for å smi mens jernet var varmt. Som Eurogamer lister opp fikk alt fra Obsidians Torment: Tides of Numenera til Kenji Inafunes Mighty No. 9 og Red Thread Games Drømmefall Kapitler et godt resultat. I år har det vært færre legender å spore.

Videre er det 20 prosent færre spill som når målene sine på Kickstarter enn i fjor. I 2013 kunne 446 skapere glede seg over inntektene, i år estimeres det at tallet runder av rundt 350.

Vil ikke innføre strengere krav

Et annet aspekt ved Kickstarter som kan ha kjølnet noens entusiasme er at et par store prosjekter har gått duken i den siste tiden. Yogscast-gjengen fikk over 500 000 dollar til Yogventures, men måtte avbryte utviklingen av spillet tidligere i år. Fantasy-forfatteren Neal Stephensons prosjekt Clang gikk tom for penger for bare et par uker siden, og er nå helt dødt.

Det ble aldri noe av Clang.

Da Kickstarter gjestet Norge i forbindelse med lansering her til lands for et par uker siden spurte vi om det ikke hadde vært mulig å stille større krav til spillskapere, til for eksempel en prototyp slik fysiske objekter har.

Når det gjelder spill tror jeg folk er kjent nok med formatet, og at det har vært så mange eksempler på gode og dårlige prosjekter, at spillskaperne allerede forstår at de må være så transparente som mulig om hvor de er i prosessen. Derfor ser vi slikt som at folk viser enkelte scener og visuelle ting som de har skapt. Vi vil ikke putte ekstra krav på folk. Vi vil at det skal være lett. Dersom du har en idé til et spill er det ingenting som hindrer deg fra å prøve å lage et prosjekt, men selvfølgelig kan det skje at publikum vil at du skal vise mer før de backer, fortalte Julie Woods oss den gang.

Vi har tidligere satt lyset på hva folkefinansiering og Early Access betyr for spill.
En av våre skribenter mener det er det beste som har skjedd spillbransen »
En annen stiller seg mer skeptisk til å betale for uferdige spill »

Les også
Anmeldelse: Torment: Tides of Numenera

Siste fra forsiden