Anmeldelse

Football Manager 2006

Når vi snakker om spill blir ofte grafikken et sentralt tema. Noen bærer seg over mangelen av kantutjevning, andre skråler over hustakene etter å ha sett fantastisk skyggebruk. Football Manager (FM) 2006 har ganske jevne kanter, men ellers er det svært lite å diskutere rent visuelt. Velkommen til spillet der menyene og tallene er i rampelyset. Spillet der siffer går fra å være kjedelige og livløse til spennende og ytterst viktige. Det har sikkert blitt gjort tusen ganger tidligere, men et velkjent sitat er på sin plass her. Liverpool-legenden Bill Shankly uttalte i sin tid følgende treffende karakteristikk av det vakre spillet:

- Noen tror fotball handler om liv og død. Jeg er svært skuffet over en slik holdning. Jeg kan forsikre deg om at fotball er mye viktigere enn som så.

For alle
Det spesielle med FM-serien (tidligere Championship Manager) er at den fenger svært bredt. Du trenger ikke være gamer på heltid for å sette pris på dette mesterverket – alle fotballinteresserte omfavner spillet fra Sports Interactive. Enten du er tilhenger, trener, sofagris, eller stjernespiller – dette er spillet som er laget spesielt for deg. Kjente trenere har brukt den omfattende databasen for å finne talenter, store spillere morer seg med å føre egne og andres lag til suksess (blant annet Milans Alessandro Nesta). Hva er det som gjør spillet så altomspennende, og ikke minst, så altoppslukende? Tre gylne bud gir kanskje et godt bilde av hvordan FM 2006 river deg vekk fra virkeligheten og beholder deg i sin varetekt.

Realisme er første bud for et slikt spill. Her har over 100 000 mennesker bidratt til å skape en enorm database, korrekt ned til hvor mange blå tånegler Arne Bøllesen i Kofte IL har pådratt seg. Spillerhistorien viser hvor de ulike klubbnomadene har befunnet seg i tidligere sesonger, her er det mye presis informasjon å finne. Alle lisenser er selvsagt på plass, med unntak av en håndfull spillere som spotter fotballguden ved å ikke gi sitt navn til FM 2006. Her kan du trene Mansfield, Milan eller Alta, valget er ditt.

Følelsen av å skape noe er andre bud. Du tar over et lag som du skal forme etter egne ambisjoner og trenerferdigheter. Vil du beholde den utgamle eksstjernen på topp, eller gir du en unggutt muligheten? Skal laget ditt spille offensivt og underholdene eller ligge bakpå og kontre? Vil du hoppe fra klubb til klubb på jakten etter de store trofeene eller vil du være lojal mot din første arbeidsgiver? Du kan også kontakte klubbens styre for å få gjennomslag for dine ønsker og ambisjoner. Mulighetene er uendelige i alt fra treningsmetoder til spilleroverganger. Det er du som skaper et mannskap og dermed du som bør være best skikket til å føre gutta til topps.

Tredje og siste bud er følelser. Selv om FM 2006 virker kaldt og tørt på skjermbilder er dette slettes ikke tilfellet når du sitter i managerstolen. Ja, det å vinne trofeer og opprykk er en fantastisk følelse. Det er jo disse store øyeblikkene enhver manager jobber for å skape, men det er de små detaljene som gjør FM 2006 til det herlige spillet det er. Gleden ved at en av de forsiktig oppfostret juniorspillene scorer sitt første mål på A-laget. Spenningen ved å drive langvarige forhandliger med en stjernespiller som mot alle odds ser ut til å velge din klubb. Orgasmen ved å unngå nedrykk i siste serierunde etter å ha utlignet i sesongavslutningens siste sekund. Skuffelsene er selvsagt vel så mange, men det er oppturene som klistrer seg fast til fotballhukommelsen din.

Nei, så uhøflig av meg. Kanskje jeg bør fortelle litt mer som selve spillet. Det er tross alt mange som skal endre sin oppfatning av livet for første gang; ved å putte FM 2006 inn i datamaskinen. Det første du må bestemme deg for er hvilket lag du skal overta, og hvor mange ligaer som skal være med på spillet. Du vil også kunne stille på detaljrikdommen og databasestørrelse. Med en stor og detaljert database vil spillet gå tregere, spesielt hvis du har mange ligaer med. Pass på at du justerer dette i forhold til maskinvaren du har tilgjengelig. Når innlastingen er ferdig, er tiden endelig klar. Ta på deg den italienske designerfrakken eller treningsjakken klubben gjør tilgjenglig for deg; eventyret er i gang.

For nye brukere kan FM 2006 fremstå som et mylder av menyer og tall, det krever litt tid å sette seg inn i alle mulighetene du har. Når du endelig har blitt tørr bak ørene er derimot navigeringen enn sann fryd. Jeg håper Bill Gates har hentet noen tips fra FM-gutta før han slipper neste versjon av Windows, her har den rike nerden virkelig noe å lære. Etter noen spennende treningskamper har dagen endelig kommet. Nå spiller vi om poeng. Det er sesongstart. Forhåpentligvis har du drillet inn en formasjon og strategi som skal hjelpe dine elleve utvalgte til heder og ære.

Kampdagen
Kampene kan følges på ulike måter. Du kan se hele matchen eller nøkkelsituasjoner i 2D, eller bare følge den som stadige tekstreferat. 2D-motoren er ytterlig forbedret fra forrige utgave av spillet, og det er herlig å kunne se hvordan dine disposisjoner faktisk trår i kraft på den grønne matta. Spillerne beveger seg realistisk og alle mulige situasjoner som du kjenner igjen fra virkeligheten kan oppstå. Det å se alle kampene fra avspark til slutt blir nok litt i overkant tidkrevende. Mitt tips er at du kun ser nøkkelsituasjoner, da beholder du mer enn nok av spenningen. Nytt for året er at du kan endre på taktikk og strategi samtidig som kampen spilles. Dette er en nyttig og naturtro funksjon. Du står på en måte og skriker ut dine befalinger fra sidelinjen.

Som i virkeligheten vil motstanderen alltid forsøke å bryte ned en taktikk som har suksess. Du tror kanskje du har funnet vinneroppskriften ved å vinne alt som er den første måneden, men neida. Dine rivaler vil selvsagt raskt bli klar over hvordan du spiller. Dermed må du før eller senere gjøre endringer, selv om hovedfilosofien din forblir den samme. Tenk gjerne på hvordan motstanderen spiller før du velger formasjon og strategi, dessuten er kampforløpet på bortebane ofte radikalt forskjellig fra det som er tilfellet på hjemmebane.

Både i pausen og etter kampen kan du slå av en prat med spillerne. Rettere sagt, du kan fortelle hver og en av dem hva du synes om innsatsen deres. Selv om denne funksjonen føles litt som en gimmick, har den faktisk en innvirkning på spillerne. Kjefter du dem ut i pausen på stillingen 0-0 når de faktisk har spilt bra, vil moralen synke. Sjansene er gode for at sluttresultatet dermed blir negativt. Det gjelder å avpasse sine kommentarer til banespill og de ulike spillernes innsatsvilje. Enkelte ganger trenger de en skikkelig skyllebøtte, negative trender kan snus på den måten. Andre ganger må du trå støttende til; gutta gjorde sitt beste, men det hold ikke inn.

Spillernes moral i FM 2006 endres svært raskt. De får naturlig nok dårligere og dårligere selvtillit når de taper kamp etter kamp, mens seirer gir løfter deres tro på å snu trenden. Det er litt kjipt når ubetydelige kamper har innvirkning på en ellers sterk lagmoral, men ingen liker vel å tape.

Football Manager 2006 X360

Football Manager 2006 Windows

Football Manager 2006 X360 X360 Windows PSP

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 21. oktober 2005
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: SEGA Europe
  • Utvikler: Sports Interactive

Football Manager 2006 Windows Windows PSP X360

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 21. oktober 2005
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: SEGA Europe
  • Utvikler: Sports Interactive

Kommentarer (24)

Forsiden akkurat nå

Til toppen