Forbedret Sword of the Stars II snart klart

Originalkjøperne får gratis utvidelse som takk for tålmodigheten.

Da det etterlengtede romstrategispillet Sword of the Stars II dukket opp i fjor høst, ble det raskt klart at noe var galt. Spillet fremsto som svært uferdig, og det tok ikke lang tid før både utvikler Kerberos og utgiver Paradox innrømmet at spillet ikke var i den standen det burde ha vært.

Kerberos hastet ut en rekke oppdateringer for spillet, og i tiden som har gått har Paradox fortsatt å finansiere utviklingen videre. Nå, ett år etter lanseringen, føler Kerberos og Paradox endelig at spillet er i «god stand» og et produkt de kan være stolte av.

Trailer for den nye og forbedrede utgaven. Utvid

I den anledning vil de takke de som har kjøpt spillet allerede ved å gi dem den første utvidelsespakken til spillet, End of Flesh, gratis. Pakken lanseres 30. november, og introduserer en helt ny rase. Den kalles Loa, og består av en gjeng roboter som kan skifte form, og uten problemer bosette seg på noen av de kjipeste planetene i universet. Dessuten har de, i likhet med de andre rasene i spillet, sin egen måte å reise rundt i verdensrommet på.

Mange nyheter

Pakken inkluderer 25 nye teknologier, inkludert et nytt teknologitre for kybernetikk, samt ti nye våpen og angrepssystemer og to nye, uavhengige raser. Desuten får vi nye konstruksjonsmuligheter for alle fraksjonene i spillet, som nå også kan bygge enorme «leviathan»-skip.

Hovedspillet vil også relanseres, i en Enhanced Edition som kommer samtidig med ekspansjonen. I tillegg til End of Flesh inkluderer den også alt innholdet fra de små fraksjonsbaserte tilleggspakkene som allerede har blitt lansert.

Sword of the Stars 2 er et romstrategispill i 4X-sjangeren. Du får i oppgave å bygge ditt eget imperium, og forsvare det mot andre raser. Konstruksjon av skip og fasiliteter, flåteforflytninger, kolonisering av nye planeter, diplomati, romskipdesign og forskning foregår i turbasert modus, mens slagene avgjøres i sanntidsbaserte kamper hvor du kontrollerer de individuelle skipene dine.

Sjangeren er nærmest notorisk for spill som har problemer ved lansering, og tidligere i år fikk vi en annen katastrofal lansering, nemlig Legends of Pegasus. Utvikleren av det spillet lovet også at de skulle fikse problemene etter lansering, men gikk konkurs før de rakk å gjøre stort – til spillkjøpernes store fortvilelse. Ett lyspunkt fikk vi imidlertid, i form av Endless Space, som fikk mye ros da det kom i sommer. Også det spillet har fått flere gratisutvidelser etter lansering.

Les også: Anmeldelse: Sword of the Stars
Les også: Tilbakeblikk: Master of Orion 2

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen