Anmeldelse

Formula One Championship Edition

Verden venter på den neste Schumacher. Tar du utfordringen?

Ser du på deg selv som en proff bak rattet? Dersom du virkelig vil teste ferdighetene dine er det få kjøretøy som er vanskeligere å mestre enn de som benyttes i Formula One. Med Championship Edition debuterer serien på PlayStation 3. Iskald beregning i forrykende fart på 18 snirklete baner med mulighet for flerspiller er hovedingrediensene.

Det er ingen grunn til å vente. Jeg kaster meg direkte ut i mitt første løp, skråsikker på at dette skal takles uten problemer. Det går rimelig bra innledningsvis, men føles nærmest som om bilen hjelper meg med å sakke ned tilstrekkelig før svingene. Jeg blir usikker på om det bare er noe jeg innbiller meg, men peiser på.

Kort tid etter vinner jeg lykkelig og fornøyd mitt første løp – og i noen sekunder føler jeg meg som et naturtalent. Men gleden er kortvarig. Fornærmet finner jeg ut at spillet har vært uhøflig nok å la meg kjøre på letteste vanskelighetsgrad, uten å spørre først. Dette må endres snarest. Ved å titte på instillingene presenteres jeg for ting som styre- og bremseassistanse, antispinn og stabilitetskontroll. Jeg er overbevist om at jeg ikke trenger slik hjelp, og setter derfor vanskelighetsgraden opp på medium.

Karusell på ville veier

Mindre en to minutter inn i det andre løpet flyr både hjul og diverse deler av karosseriet gjennom luften, mens bilen forvandles til en karusell på ville veier. Jeg blir sittende igjen i restene av bilen og se at konkurrentene kjører lykkelig videre, samtidig som jeg imponeres av hvor pent støvet jeg har virvlet opp i vinden ser ut. Jeg får beskjed om at dette løpet er over for min del, og sendes resolutt tilbake til garasjen. Hvilke hjelpemidler var det spillet tilbød igjen?

Det å kjøre disse bilene er langt i fra så enkelt som det kan se ut til ved første øyekast. Det krever unektelig trening i bøtter og spann for å mestre dette spillet på sitt vanskeligste. Bilene ikke mer enn 6-700 kilo inkludert fører, og er i bunn og grunn ganske skrøpelige doninger. En kollisjon vil som oftest bety at løpet er over, og en tur utenfor veibanen vil seriøst redusere sjansene for førsteplass. Det er derfor av største viktighet å holde tilstrekkelig avstand til motstanderne. Med over 20 biler på banen blir det unektelig trangt om plassen, spesielt på starten av et løp. Det er verdt å merke seg at det er mulig å deaktivere muligheten for at bilene i det hele tatt kan ta skade.

En forbikjøring er blant de mer nervepirrende opplevelsene i spillet. Du må finne det riktige tidspunktet, og det krever at du holder tunga rett i munnen. På den andre siden kan en motstander straffes dersom han ikke slipper deg frem i de tilfellene hvor du tydelig kjører raskere en han.

Er du treig, eller?

Din posisjon i startrekka har meget stor betydning for dine sjanser til å vinne et løp, derfor brukes det mye tid på å få avgjort rekkefølgen på denne før selve løpet starter. Kvalifiseringen foregår over tre økter som varer i 15-20 minutter hver. De 12 tregeste førerne finner sin plass i startrekka i løpet av de to første øktene, og de resterende 10 førerne kjører en tredje økt på 20 minutter for å avgjøre hvem som får starte først i rekka. Vi snakker med andre ord om rundt tre kvarter med kjøring før løpet i det hele tatt starter. For de som simpelthen ikke kan få nok bilkjøring er det mulig å delta i både test og treningsrunder, før kvalifiseringen i det hele tatt starter.

Testrundene går ut på å teste hvordan bilen oppfører seg med splitter nye dekk, halvslitne dekk, full tank, halvfull tank og så videre. Dette bare fortsetter og fortsetter, og ingen skal komme her å anklage testene for ikke å være tilstrekkelig grundige. Faktisk er problemet heller at de er litt for grundige. Det blir langtrekkelig og kjedelig. Meningen er uansett at du kan kjøre disse testrundene for å la spillet automatisk tilpasse bilen for deg, eventuelt kan du tilpasse bilen manuelt. Etter at innstillingene har blitt optimert for deg og din kjørestil, er det på tide med treningsrunder på den aktuelle banen du til envher tid planlegger å erobre.

Da jeg startet spillet hoppet jeg rett inn i arkademodus, noe som betydde gassen i bånn fra første sekund. En kan også gå for et enkelt helgeløp, en full sesong eller en hel karriere. Kvalifiseringen er kun obligatorisk i sistnevnte modus. I karrieredelen kan du skape ditt eget alterego fra bunn. Målet er å erobre verdensmestertittelen i løpet av totalt fem sesonger. Du starter med å prøvekjøre for lagene, og må arbeide deg opp i gradene ved å bevise at du fortjener rikdom og berømmelse.

Til tross for de forskjellige modiene som tilbys, trenger dette spillet mer variasjon – slik vi finner i andre bilsimulatorer. I Gran Turismo finnes det lisenser en kan ta, og disse gir god trening samtidig som de fungerer som en slags kjøreskole. I Tourist Trophy må du vinne et løp med motorsykkelen du ønsker å benytte før den er din. Det geniale med utfordringer av denne typen er at du kan spille på forskjellige måter, basert hvilket humør du er i. Uansett hva du velger blir du bedre på å kjøre. I Formula One: Championship Edition begrenser det seg til endeløse kvalifiseringer, meget langtrekkelige oppvarminger, og kjøring mot klokka.

Heldigvis eksisterer det et langt bedre og morsommere alternativ.

Helt på nett

For første gang i denne serien er det mulig å koble seg opp på flerspiller over nett, og her kan en ha uforpliktende moro så lenge en føler for. Opp til 11 spillere kan delta på likt, enten på Internett eller over et lokalt nettverk. Det er rikelig med liv på serverne, og nok av løp å velge mellom. Du kan sette opp ditt eget løp og bestemme oppsett og regler selv, eller du kan melde din interesse for et allerede oppsatt løp. Skulle plassene ikke fylles opp settes datastyrte motstandere inn for å fylle ut kvoten, og ferdighetsnivået til disse kan stilles inn på forhånd.

Det er fullt mulig å hoppe inn i et løp som allerede har startet, og i så tilfelle tar du over for en av de datastyrte motstanderne. Velger noen å slutte før løpet er slutt tas plassen over av en datastyrt motstander. Dette fungerer bra, men leder dessverre noen ganger til at spillet fryser i et sekund eller to. Det fortsetter uansett nøyaktig fra det punktet det stoppet, så det har ingen andre konsekvenser enn at det er litt småirriterende. Startrekka kan også i flerspiller avgjøres ved å kjøre kvalifiseringrunder. I denne sammenhengen varer kvalifiseringen ikke i 45 minutter, men kun i fem. Dette er akkurat passe tid til å få varmet opp før moroa setter i gang.

Trykk X for et nytt hjul

Er det noe annet å gjøre mens du foretar et stopp i depoet enn å vente? Studio Liverpool mener det og har lagt til et lite minispill som har direkte innvirkning på hvor lang tid prosessen tar. Symboler for de forskjellige knappene på kontrolleren spretter opp på skjermen ved siden av den aktuelle delen som å byttet. Trykker du feil blir ikke delen byttet og du må trykke om igjen litt senere, noe som vil koste deg dyrebare sekunder.

Grafikken på omgivelsene er for det meste ikke noe å rope hurra for, med visse unntak. Måten solskinnet treffer både biler og andre blanke flater på ga meg simpelthen hakeslepp. Å kjøre noen runder i solnedgang eller regn er heller ikke å fornekte. Utseendet på selve bilene imponerer også.

Spillet gir deg muligheten for å styre bilen din med Sixaxis-kontrolleren og dens bevegelsessensor. Med en slik styremåte anbefales førersetesynsvinkelen, hvor du kan se på skjermen hvordan styret reagerer på dine bevegelser. Det fungerer greit, men er kun moro en liten stund. Vil du styre bilen basert på fysiske bevegelser anbefales det å heller gå til innkjøp av et bilratt.

Kommentatoren i spillet lever for å konstant oppdatere deg om hvilken posisjon førerne til enhver tid befinner seg i. Han gjør dette minst en gang per runde, og det blir ensformig i lengden. Du får i tillegg kommentarer i form av tips, råd og informasjon fra ditt eget lag. Disse er langt friskere, samt mer oppmuntrende og relevante. De er meget detaljerte og forteller deg hvor mange sekunder du har forbedret eller forverret deg siden siste runde, eller hvilken del av banen du takler best eller dårligst. En liten oppmuntring for å yte det lille ekstra kommer til tider godt med, og bidrar til å skape en steming som føles riktig for spillet.

Lyden av bilene er så realistisk som den kan få blitt, og spillet leverer full surround lyd. Dette er imponerende med tanke på antall biler og hvordan de konstant endrer posisjon i forhold til deg.

Konklusjon

Formula One: Championship Edition leverer realistisk bilkjøring store posjoner, men dessverre på en veldig ensformig måte. Det kreves rikelig med trening for å mestre bilkjøringen, og et uendelig antall oppvarminger, treningsrunder og kvalifiseringer blir litt for langtrekkelig og tidkrevende for de fleste. En behjelpelig kjøreskole eller lisenser å jobbe mot ville gjort en verden av forskjell.

Mulighet for flerspiller både lokalt og over Internett er for første gang inkludert, til stor glede for både trofaste tihengere og ferske førere. Dette trekker livsløpet til spillet betraktelig opp. Det er unektelig gøy å ta på seg rollen som den neste Schumacher, og spillet leverer alt i alt såpass mange timer med moro at det fortjener å prøves.

Siste fra forsiden