Første bilde fra Project Eternity

Slik ser Obsidians folkefinansierte rollespill ut.

Den amerikanske rollespillutvikleren Obsidian har i løpet av den siste måneden drevet en svært vellykket Kickstarter-kampanje for å sikre seg det nødvendige budsjettet for å lage et nytt rollespill i tradisjonell stil. Målet for kampanjen var opprinnelig å samle sammen 1,1 millioner amerikanske dollar, men frem til nå har over 58 000 mennesker spyttet over 2,7 millioner dollar inn i utviklingspotten. Det er over 15,5 millioner norske kroner.

Obsidian har allerede startet utviklingen, som vil bruke den stadig mer populære motoren Unity. Nå har de gitt ut det første bildet, som riktignok verken har figurer eller brukergrensesnitt, men som viser hva vi kan forvente av miljøene i spillet.

Hva skjuler seg bak denne porten?
Hva skjuler seg bak denne porten?

Studioet har også sagt litt om hva vi kan forvente om de får samlet enda mer penger. Om de når 2,8 millioner dollar vil de hyre inn George Ziets til å hjelpe dem med spillet. Han var hoveddesigner på Neverwinter Nights 2-ekspansjonen Mask of the Betrayer, som har fått mye god kritikk. 3 millioner gir spilleren mulighet til å bygge en stor borg, og dermed både skape store forandringer i spillverdenen og skaffe seg tilgang på helt nye oppdrag og muligheter.

Om de skulle klare å få 3,5 millioner dollar vil de legge til en ny stor by i spillet. De sammenligner den med eldre rollespillbyer som Baldur's Gate og Athkatla, og sier den vil inkludere store mengder innhold. Med 4 dager igjen av kampanjen trenger de en skikkelig oppsving for å nå dette målet, men med tanke på hvordan andre store kampanjer har håvet inn penger mot slutten av kampanjeperioden virker det i alle fall ikke usannsynlig at Project Eternity vil passere 3 millioner dollar.

Project Eternity er imidlertid ikke den eneste spennende rollespillkampanjen på Kickstarter for øyeblikket. Veteranene Brenda Braithwaite og Tom Hall forsøker fortsatt å hale i land et budsjett på én million dollar for sitt rollespillprosjekt, Shaker. Det fikk en litt dårlig start, blant annet fordi de ikke ville røpe så mye om spillet, men nå har de gitt ut massevis av informasjon. Om prosjektet lykkes kan vi se frem til et førstepersons rollespill i en fantasiverden med science fiction-elementer, hvor kampene foregår i turbasert modus. Litt som Wizardry 8, altså.

Les også: Project Eternity-budsjettet vokser seg stort
Les også: Wing Commander-skaperen avslører Squadron 42

Kommentarer (17)

Forsiden akkurat nå

Til toppen