Første skjermbilder fra Crysis

Det viste seg at den imponerende Game Developer Conference-videoen av Crysis – som vi skrev om og gjorde tilgjenglig på Gamer.no i går, og som har vært tilgjengelig på nettet siden fredag – egentlig aldri skulle distribueres, før i dag.

Sammen med den samme videosnutten, riktignok i enda litt bedre kvalitet, videreformidlet Electronic Arts oss i kveld litt mer bakgrunnsinformasjon (eller skryt om du vil) om teknologidemoen av CryEngine 2, som har imponert en hel spillverden de siste dagene. Vi har også fått tak i ni skjermbilder, og to rendrede bilder som viser hvor detaljert Crytek kan kan lage ansikter.

Videoen starter med å vise flotte volumetriske skyer som lyssettes i sanntid ved hjelp av ”Imposter Rendering Technique” – et avansert grafikkverktøy. Denne teknologien gjør at alle skyene i spillet kaster realistiske skygger på bakken, og at man kan fly gjennom dem.

Deretter får vi se en lyspære som føres gjennom et rom, og gir et eksempel på lyssetting i sanntid. Lyset kastes på en virkelighetstro måte ut i den delen av rommet lyspæren svever, og skyggene beveger seg deretter. Lysteknologien i Crysis blir den mest realistiske i noe skytespill, skal vi tro Electronic Arts, samtidig som det ikke går utover sanntidsytelsen (men de sier ingenting om hvor kraftig PC som kreves). Selv de bevegelige bladene på trærne kaster skygger mot bakken.

I neste scene ser vi en soldat, mens kameraet gjemmer seg bak en busk. Området bak fotsoldaten blir etterhvert uskarp, og viser er en effekt som vil oppstå ved raske bevegelser. Dette er en visuell kvalitet som Crytek kaller ”videorealisme”, forteller EA i sin pressemelding. Teknikken vil være en del av det filmatiske i spillopplevelsen, men Crytek ønsker ikke å si for mye rundt denne effekten enda.

Deretter går vi over i en skytekamp midt i jungelen. Vi ser busker som bøyer seg troverdig når soldater kommer borti, og kvister og trær som ramler overende etter å ha tatt imot noen blykuler for mye. I følge dagens pressemelding er dette kun en liten brøkdel av hva Crysis vil kunne by på.

Videoen avsluttes med et gigantisk monsteret, omslukket av ild og røyk. Vi får ikke vite særlig mer om bakgrunnen for dette monsteret eksistens. Vi blir imidlertid lovet et nærmere gjensyn på årets E3-messe i Los Angeles.

Det meste av av det Electronic Arts i dag forteller oss om spillets handling og innhold har vi allerede dekket i tidligere artikler, men litt nytt hadde de likevel å melde. Et av de mest ambisiøse utsagnene finner vi der hvor de hevder at alle får en unik opplevelse i spillet, fordi alle valg spilleren gjør underveis i enspillerdelen vil gi konsekvenser senere.

Ellers blir vi fortalt at den kunstige intelligensen er basert på kjente militære, og det nevnes blant annet at romvesenene vil bruke sansene sine på en intelligent måte, og jobbe sammen for å gi deg en ufordring større enn hva som noen gang er presentert i et skytespill. Spilleren vil kunne ta kontroll over lastebiler, stridsvogner, båter og helikoptre, og verdenen rundt deg vil være svært dynamisk. Det betyr at du til en hver tid må være på vakt for for jordskjelv, jordskred smeltende isfjell og tornadoer.

Crytek holder fortsatt mye hemmelig rundt flerspillerdelen, som etter det vi kjenner til skal være en meget sentral del av spillet. Det nevnes imidlertid at 32 spillere kan spille samtidig, og at en helt ny spillvariant vil kombinere modifisering av utstyr i sanntid med taktiske mål.

For mer informasjon om Crysis, anbefaler vi en titt på vår tidligere dekning. Vi har også lastet opp de aller første skjermbildene i vårt bildegalleri. EA sikter mot en lansering av spillet i løpet av første kvartal 2007.

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen