Førsteinntrykk

Førsteinntrykk: Champions Online

Bli din drømmesuperhelt

Underholdende og dypt, men fortsatt med barnesykdommer.

1: Side 1
2: Side 2

Når det gjelder Champions Onlines spiller-mot-spiller-innhold blir det raskt klart at dette ikke er spillets hovedfokus. Du har likevel gode muligheter til å kjempe mot andre superhelter i dueller eller i forskjellige typer scenarier laget nettopp for dette. Suksess i spiller-mot-spiller-kamp gir deg poeng du kan kjøpe masse nyttige ting for, som kan hjelpe deg videre opp denne stigen.

Denne kampen passer likevel ikke like godt for alle karakterer, siden spillets evner fortsatt er ganske ubalanserte og fordi spiller-mot-spiller-kamp følger litt andre prinsipper enn resten av spillets innhold. Du kan for eksempel tenke deg hvor vanskelig det vil være å bekjempe en annen superhelt som kan fly og skyte energibolter hvis du har spesialisert deg på nærkamp og å løpe raskt.

Knallsterkt system for å lage utstyr

Det er en god stund siden jeg har sett et nytt massivt onlinespill skinne når det gjelder utstyrslaging («crafting»), men etter hva jeg har sett så langt mener jeg Champions Online har et ypperlig system for akkurat dette.

De fleste av oss er vant til systemer for å lage utstyr hvor det er den konkrete handlingen å lage en gjenstand som gjør oss bedre. På denne måten blir den monotone og gjentagende prosessen som blir dominerende og vi ender opp med haugevis av ubrukelige ting vi bare lager for å øke våre evner.

Slik er det definitivt ikke i Champions Online. I dette spillet forsker du på ting ved å bryte dem ned til mindre deler. Det er slik du får de fleste av de ressursene du trenger for å lage utstyr og slik du for det meste øker din evne. Nøkkelen ligger derfor i å bryte ned ting du ikke trenger slik at du senere kan lage det som passer for din karakter.

Du tilbringer ikke lang tid i spillet før du får muligheten til å begynne å lage utstyr. Du må ta store valg om hvilke typer utstyr du skal spesialisere deg innen svært tidlig, men får til gjengjeld sjansen til å lage gode og nyttige ting nesten med en gang. Gjennom dette systemet blir utstyrslaging morsomt og mektig, i stedet for å bli langtrukkent og gjentakende.

Etter hvert som du blir bedre til å lage utstyr får du også muligheten til å velge akkurat hvilke grunnverdier utstyret skal ha og hvor mektig det skal være. Dette gir spillerne sjansen til å skreddersy sine karakterer i enda større grad, og gir spillet enda mer deilig dybde enn hva det får gjennom sitt allerede sterke og mangfoldige karakterutviklingssystem.

Stort forbedringspotensial

Champions Online er stort og nytt, så det er ikke så rart en del av spillets innhold og systemer kan trenge en god del finpuss. Det at spillerne får så mange muligheter til å utforme sine karakterer blir ikke i like stor grad gjenspeilet i spillets innhold.

Her er du stort sett tvunget til å gjøre samtlige oppdrag du kommer over for å ikke gå tom. Oppdrag blir nemlig mangelvare etter hvert, og det er ikke mange av dem som kan gjentas. Siden det å gjøre oppdrag stort sett er den eneste måten å stige i nivåer blir den evinnelige gjennomføringen av dem noe monoton og det er umulig å gjemme at Champions Online har en god del «grinding».

Det rent tekniske er også noe Champions Online sliter med, akkurat som mange andre massive onlinespill rett etter utgivelse. Mange klager over at spillet absolutt ikke yter så bra som dets gode, men på ingen måte spektakulære grafikk tilsier. Jeg fikk merke dette svært godt personlig da jeg oppgraderte mitt skjermkort.

Ved hjelp av mitt nye grafikkort har min maskins ytelse blitt kraftig forbedret i alle spill bortsett fra Champions Online, hvor ytelsen har blitt merkbart dårligere enn hva jeg opplevde med mitt gamle kort. Til tross for at utvikleren kontinuerlig forsøker å forbedre spillets tekniske problemer er det umulig å stikke under stol at svært mange datamaskiner ikke på langt nær vil få den bilderaten de fortjener i Champions Online.

Spillets grafikk er generelt god, men den er så særegen og tegneserie-aktig at den kanskje ikke faller i smak hos alle. Den holder seg til en gjennomført stil og viker ikke et sekund fra denne. Grafikken er ikke særlig detaljert men benytter masse sterke og klare farger for å skape det spesielle utseende karakteristisk for eldre tegnserieblader. Det finnes ikke spor av realisme i verken verden, karakterene eller fiendene, så for å virkelig kunne nyte Champions Online må du elske tegneseriegrafikk.

Musikken du får høre i Champions Online følger stort sett samme stil. Den er morsom og enkel. Den er absolutt ikke melodiøs eller episk, men passer definitivt til spillets verden. Den samme musikken blir likevel gjentatt gang på gang, og går raskt fra å være underholdende den første gangen du hørte den til å bli påtrengende den ørtende.

Konklusjon

Champions Online får stor styrke og dybde fra sitt frie og dype karakterutviklingssystem. Dette systemet er komplisert, men modig, og gir spillerne sjansen til å skape akkurat den superhelten de ønsker. Jeg mener Champions Onlines utviklere fortjener masse ros for dette spillsystemet og at det har et stort potensial for å gjøre spillet levedyktig og interessant svært lenge.

Spillets innhold kan ikke måle seg med dets spillsystem. Selv om vi får noe nytt og spennende innhold presentert for oss i Champions Online, er det meste svært konvensjonelt og lite spektakulært. Spillets kamp og det å lage utstyr er likevel svært underholdende, så små mengder med mer spennende og nytt innhold kan gjøre veien fra erfaringsnivå 1 til 40 mye morsommere.

Når det gjelder det tekniske, balansering av evner og kostnadene for å gjøre om på tidligere valg av evner, er dette ting utviklerne av Champions Online forbedre kraftig snarest mulig, hvis ikke vil de lide av sterk spillerflukt. Jeg mener spillets fundament er solid og hvis dets mest åpenbare mangler blir fjernet tror jeg det har gode sjanser for suksess. Det er rett og slett veldig gøy å spille Champions Online, men unødvendige småfeil kan ødelegge en god del av spillopplevelsen.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden