Førsteinntrykk

Hitman

Mye frihet, mindre tull og mer enn nok å gjøre

På overflaten er det ikke mye her, men gjenspillingsverdien er skyhøy.

Agent 47 er tilbake, men denne gangen forsøker utgiver Square Enix og utvikler Io Interactive seg på noe helt nytt. I stedet for å slippe et helhetlig produkt har de valgt å kaste seg på en episodisk lanseringsmodell for sitt nyeste Hitman-spill. Det betyr at den endelige lanseringen er langt unna, men foreløpig får vi bryne oss på spillets prolog og et område basert på Paris.

Denne gangen handler det i langt større grad om å faktisk være snikmorder enn tidligere. Hitman-serien skal finne seg selv, og du som spiller skal få lov til å ta skrittene inn i «en verden av attentater», skal vi tro lanseringstrailerne.

Joda, det finnes fortsatt en handling som knytter det hele sammen, men den ser ikke ut til å være like viktig som før. Det nye Hitman virker mer som et gåtespill, og det kan være akkurat den vitamininnsprøytningen serien trenger.

Drep som du vil

Ingenting mistenkelig med en skallet bartender med en strekkode i bakhodet.
Jens Erik Vaaler/Gamer.no

I prologen får vi stifte bekjentskap med Agent 47 da han først ble en del av ICA, «International Contract Agency». Året er 20 år før Hitman: Absolution og 47s evner som drapsmann må testes og kontrolleres før han offisielt kan bli en del av agenturet. Disse to første oppdragene fungerer som gjennomgang av de ulike spillmekanismene og hvordan de henger sammen. Til å begynne geleider spillet deg gjennom alt du skal gjøre, men det tar ikke lang tid før ting blir mer tilgjengelig.

Hvert nivå er en liten sandkasse spillerne kan utforske litt som de vil, med hundretalls statister som potensielt kan stikke kjepper i hjulene dine. Følelsen av frihet er stor selv fra begynnelsen av. Du kan selv velge hvordan du går fram når du skal ta livet av målet ditt og uansett hva du gjør føles aldri noe av det direkte galt. Det oppfordres også til eksperimentering på ulike måter.

Spillet gir deg stadig informasjon og ledetråder du kan følge på din vei mot målet ditt. «Intel» er som regel ting du trenger å vite om den du skal ta livet av og eventuelle rutiner de følger. «Opportunities» er spesielle situasjoner og hendelser du kan utnytte til din fordel. Disse oppdateres ut fra opplysninger du sanker inn mens du beveger deg gjennom nivåene og gjør at spillflyten føles veldig organisk. Du er ikke låst til én ledetråd av gangen, men kan fritt bytte mellom dem.

Om-att og om-att

Som nevnt tidligere er det en handling som knytter det hele sammen, men det ser ikke ut til å være det viktigste i Hitman. Io Interactive legger større vekt på at spilleren skal gjenta de samme oppdragene flere ganger etter hverandre, men med nye mål og parametre. Det er flere måter å utføre Agent 47s attentater på, og du skal få lov til å bryne deg på så mange som mulig.

En ulykke som bare venter på å skje.
Jens Erik Vaaler/Gamer.no

Utviklerne har altså kuttet ned på antall områder, men ikke antall oppdrag og ting du kan gjøre. Der du i ett oppdrag skal ta livet av en fyr ved å slippe en lysekrone på ham skal du i neste oppdrag forgifte favorittdrinken hans. Andre parametre kan eksempelvis være å kun gå i ett antrekk, å ikke bli sett av noen vakter, eller ikke avfyre pistolskudd.

Hvordan dette vil bli i lengden gjenstår å se, men det kan potensielt gi spillet endel ekstra innhold uten behovet for å lansere mange flere nivåer og områder. I tillegg finnes det også spesielle, separate attentatkontrakter du kan bryne deg på når som helst. Disse kommer uten Intel og Opportunities også, men med spesielle krav til gjennomføring, så det anbefales kun for de mest drevne Hitman-entusiastene.

Konklusjon

Les også
Anmeldelse: Hitman
Som regel er du lite iøyenfallende. Folk har sine egne ting å bry seg om.
Jens Erik Vaaler/Gamer.no

Io Interactive prøver seg på noe nytt samtidig som de tar et par skritt tilbake etter Hitman: Absolution. Fokuset ligger først og fremst på kreative attentat og å gi spilleren så mange verktøy som mulig for å gjennomføre dem. Denne første biten av innhold virker kanskje ikke som mye, men det er mye gjenspillingsverdi i kun de tre hovedoppdragene man har tilgjengelig.

Jeg skulle likt å se litt mer av spillets historie i de delene som lanseres i månedene framover. Utviklerne er ute etter å etablere en base som kan bygges på i ettertid med nye områder og mer kompliserte oppdrag. Det blir spennende å se hva mer de har å by på.

Gamer.no setter ikke karakter på enkeltstående kapitler i episodebaserte spill. Vi publiserer i stedet et førsteinntrykk av åpningsepisoden, og kommer tilbake med anmeldelse av hele sesongen når alle episodene er ute.

Siste fra forsiden