Sniktitt

Forza Motorsport 2

Det er to år siden Forza Motorsport entret butikkhyllene i en sky av svidd gummi. På tross av en forent og entusiastisk skare av spillanmeldere, oppnådde ikke spillet den oppmerksomhet det fortjente. Fortsatt er det mange som ikke har oppdaget at Microsofts første konsoll har en verdig Gran Turismo-konkurrent. Snart er oppfølgeren her, men denne gang til Xbox 360.

Video fra Forza Motorsport 2

Vis større

Video: Forza Motorsport 2 #4


Racingsimulatorer er fortsatt mangelvare på den nye konsollgenerasjonen. Når Forza Motorspsort 2 ble utsatt var det derfor mange som skuffet måtte legge det nyinnkjøpte rattet tilbake i skapet. Nå er det imidlertid på tide å tørke støv av både ratt, hjelm og ferdigheter. Forza Motorsport 2 er like rundt svingen, og vi har prøvekjørt.

Nytt menysystem

Idet vi starter spillet blir vi møtt av et helt nytt menysystem. Det første Forza-spillet var plaget med unødvendig knotete menyer. De nye virker langt mer effektive og strømlinjeformede. Valgene du vil ta er aldri mange knappetrykkene unna. Heldigvis for oss, som er utålmodige etter å se hva spillet har å by på.

Karrieremodusen står sentralt, og som vanlig starter du med en relativt svak bil, og må jobbe deg opp til de heftigere sakene. Foruten å kjøpe nye biler kan opptjente penger også brukes på å oppgradere bilers ytelse og utseende. Penger kan selvsagt skaffes ved å vinne løp, men det er også mulig å tjene på annet vis. Spillet kommer nemlig med en integrert markedsplass, slik at du kan kjøpe og selge biler over Xbox Live. Her er det altså rom for at gode designere og ingeniører kan tjene en slant.

Spillere skapte de mest fantastiske biler i det første Forza-spillet, derfor blir det meget spennende å se hva de får til i Forza 2. Spesielt med tanke på at verktøyene for å lage sitt eget utseende har blitt kraftig forbedret. I forrige spill kunne lakk og klistremerker bygges opp i 400 lag, i Forza 2 er tallet tidoblet. Det er nå også mulig å smelte sammen to eller flere lag til et klistremerke.

– Hvis du for eksempel bruker timevis på å konstruere et bilde av hodet til Homer Simpson, kan du nå enkelt lagre hodet hans som et merke, og klistre det rundt på bilene dine, forklarer sjefsdesigner Dan Greenawalt.

Trim og konfigurer som aldri før

Også trimmingsdelen er forbedret. Denne gang får du leke deg med en rekke nye oppgraderinger. Det er for eksempel noen hestekrefter å hente på å bytte ut tenningselektronikken. Mer spennende er det nok likevel at du på mange av bilene kan bytte drivhjul. Det er altså mulig å bygge om den forhjulsdrevne godbilen til bakhjulsdrift.

Hver bil er plassert i en klasse, basert på bilens ytelse og kjøreegenskaper. I følge Dan Greenawalt ble bilenes klasser i det første Forza-spillet regnet ut etter en lineær og ufullstendig formel. Dette gjorde enkelte biler direkte overlegne andre biler i samme klasse. Vi loves at dette skal fungere langt bedre i Forza 2, takket være et system som er basert på en rekke simuleringer. Dersom du oppgraderer en bil fra klasse D til A, skal bilen også være konkurransedyktig i forhold til andre biler i samme klasse.

Mange bilspill har datastyrte motstandere som ikke trenger å forholde seg til de samme begrensningene og mulighetene som deg, fordi de ikke er bundet opp til samme fysikkmotor. Slik er det heldigvis ikke i Forza 2. De datastyrte motstanderne må spille etter akkurat de samme reglene, og det gjør de med ulik ferdighet. Opp gjennom karrieren vil du stifte bekjentskap med flere fiktive førere med forskjellig personlighet. Hvis alt går som Turn 10 ønsker, skaffer du deg en erkefiende på din vei mot toppen. Du får dessuten mulighet til å leie inn en av de datastyrte spillere til å kjøre for deg. Riktignok vil de ta seg godt betalt, men det kan det kanskje være verdt om et løp går deg på nervene?

Dyrere biler og oppgraderinger

Totalt byr spillet på 300 biler, og 45 baner fordelt på 12 områder. Vi får med andre ord mye å utforske. Karrieremodusen fører deg innom mengder av kjøretøy og Gamerscore-systemet oppfordrer til å utforske enda flere. Dan Greenawalt var veldig tydelig på at målet var å lage et sandkassespill, som i stor grad overlater til hver enkelt spiller hva han eller hun vil gjøre når. Det betyr at du allerede fra starten av spillet vil kunne kjøpe og vinne relativt potente racingbiler. Turn 10 har imidlertid valgt å øke prisnivået på både biler og utstyr en del fra forgjengeren, slik at spillerne må prioritere mer. Det første Forza-spillet ble da også kritisert for å gi spillerne for mye, for lett.

Forza 2 blir svært Xbox Live-orientert. Ikke bare kan du kjøre enkeltstående løp i flerspiller, du kan også kjøre deler av karrieremodusen over nett. Som nevnt tidligere vil en markedsplass la deg handle biler. Så lenge du har råd til å kjøpe en bil, kan du altså skaffe den, uavhengig av hvor langt du har kommet, og hva du har låst opp. Om 300 biler er for lite, kan du også glede deg over at nye baner og biler vil bli tilgjengelig for nedlastning for noen kroner. På Forza TV kan du følge og lære av de beste førerne, og spillets fotomodus laster bildene dine opp på nett, slik at du kan laste dem ned på PC og mobiltelefon. Som om ikke det var nok; Forza 2 kommer også med en turneringsdel, som lar spillere kvalifisere seg og delta i organiserte turneringer over Xbox Live, daglig.

Dessverre ser ikke Forza 2 like utrolig ut som vi kanskje kunne håpe. Det er ingen tvil om at det er pent, men vi hadde håpet at spillet utmerket seg i forhold til for eksempel Project Gotham Racing 3. Det gjør det ikke, men det skal nevnes at sammenligningen er urettferdig. Forza 2 leverer nemlig dobbelt så mange bilder per sekund. 60 bilder i sekundet sikrer en uforskammet god flyt. Flyt er imidlertid ikke synonymt med fartsfølelse. Spillet virket dessverre å ha problemer med å gjengi hastighet i enkelte kameraposisjoner. Med kameraet plassert bak bilen opplevde jeg rett og slett ikke 300 km/t som mer enn halvparten. Inntrykket blir imidlertid langt bedre når kameraet flyttes til frontrute eller støtfanger.

Dyrere biler og oppgraderinger

Vår tid med spillet bar begrenset, og vi har bare prøvesmakt på et lite utvalg av bilene, men det virker som fysikkmotoren har blitt forbedret. Det lover godt, spesielt siden den forige heller ikke var til å kimse av. I følge Dan Greenawalt er det mye takket være den forbedrede dekkmotoren. Tre måneder av utviklingstiden gikk med på å lage en modell som simulerer temperatur, gripeevne og belastning i dekkene. Temperaturen måles innerst, i midten og ytterst på dekkene, og trykkforandringene virker direkte inn på bilens kjøreegenskaper.

Skadesystemet virker strengere enn tidligere. Det er fortsatt ikke mulig å totalvrake bilene, men det er ikke langt unna. Om du braser inn i autovernet (eller rumpa til erkerivalen) i høy hastighet, vil bilen etter all sannsynlighet være så maltraktert at løpet er ødelagt. Skade på ulike deler har selvsagt ulik innvirkning på bilens kjøreegenskaper. En skadd forstilling kan føre til at bilen drar til den ene siden, mens en ødelagt frontfanger ødelegger bilens aerodynamikk. Deler som faller av bilene blir liggende i veibanen, det kan med andre ord være duket for slalomkjøring mellom støtfangere og speiler i første sving på andre runde.

Selv om skademodellen ikke tillater verken fullstendig motorhavari eller punktering, gjør den underverker for spillopplevelsen. En liten feil kan ødelegge løpet fullstendig, akkurat som i virkelig racing. Hårsåre spillere kan likevel velge å deaktivere skademodellering, eller sette den til å kun være kosmetisk. Da går du imidlertid glipp av et aspekt Turn 10 er tydelig godt fornøyd med. Dan Greenawalt rettet i sin presentasjon av spillet et (velrettet?) spark til Polyphony Digital:

– Du kan ikke kalle et spill nestegenerasjons uten skade og individuell tilpassning.

Det er betryggende å se hvor gjennomarbeidet Forza 2 virker. Heller ikke på lydsiden er det tatt snarveier. Motorlydene er basert på lydopptak av de virkelige bilene, og skal sikre at du kjenner igjen godlyden til favorittbilen din. Kollisjonslydene er også hentet fra virkelige kollisjoner, og tatt opp i en rekke omganger. Biler ble skrotet, og lyden av ulike materialer mot hverandre fanget på bånd. Som et resultat av dette låter for eksempel kollisjoner med metall mot glassfiber helt annerledes enn kollisjoner med glassfiber mot glassfiber i spillet.

Konklusjon

Selv om Forza Motorsport aldri kunne konkurrere med Gran Turismo på antall solgte kopier, troner det øverst i mange spillhyller. Derfor er det svært gledelig å se at Forza Motorsport 2 tar opp tråden etter forgjengeren, og at det har potensial til å bli både større og heftigere. Forbedringene er mange, men vi er spesielt spent på hvordan det nye klassesystemet vil fungere i praksis. Vi krysser fingrene for at klassene ikke lenger vil bli fullstendig dominert av et fåtall biler, slik situasjonen var i det første spillet. Fartsfølelsen er riktignok mangelfull i noen kameraposisjoner, men Forza Motorsport 2 kan likevel ende opp som en av de virkelig store racingsimulatorene når det lanseres 8. juni.

Kommentarer (54)

Forsiden akkurat nå

Til toppen