Forza Motorsport 2

Det er ikke lenger en selvfølge at Gran Turismo er kongen på konsollsimulatorhaugen.

1: First page
2: New page

Mye tilgjengelig fra start

Som i første Forza er tilgangen på biler begrenset i begynnelsen av spillet. Det er uansett rikelig å velge mellom, men en del av de heftigere bilene må låses opp. Etter hvert som du kjører løp, går du opp i erfaringsnivå, noe som kan låse opp både biler og turneringer, i tillegg til å gi deg rabatter på biler og oppgraderinger. Det er også slik at bilene fra verdensdelen du valgte tilhørighet til, vil være enklere å låse opp, og gjerne tilgjengelig til hyggeligere priser. I Forza 2 vil også bilene gå opp i erfaringsnivå, og sørge for tilbud på utstyr knyttet til den aktuelle bilprodusenten.

Slik designer du din egen bil

• xbox 360
  • sport
  • racing
  • forza
  • motorsport
  • forza motorsport

Det finnes bilspill med flere biler enn her, men 300 stykk må likevel sies å være svært imponerende. Spesielt med tanke på spennvidden. Riktignok er en håndfull av bilene versjoner av Nissan Skyline og Mazda RX7, men alt fra veteranbiler til ekstreme racingbiler er representert. Det skal mye til at du ikke finner favorittbilen her. Ikke bare er de modellert ned i minste detalj, skadesystemet lager hakkemat av dem om du gjør en feil. Riper og bulker oppstår fort, og om kollisjonen er hard nok kan dessuten deler falle av bilen. Disse blir liggende på banen resten av løpet. Uansett hvor hardt du kolliderer, vil bilen aldri stoppe helt, men den kan fort bli så svekket at du føler for å løpe ut og skyve. En skadd motor yter for eksempel dårlig, ei kaputt girkasse bruker evigheter på å skifte, og ødelagt hjuloppheng kan gjøre at bilen kan dra til en side.

Fysikkmotoren er ny og bedre, og det har spesielt blitt fokusert på dekksimulasjoner. Tre måneder av utviklingstiden til spillet var dedikert til å finpusse dekkenes oppførsel ved ulike temperaturer og trykk. Det merkes. Du må regne med å være ekstra forsiktig til dekkene har nådd racingtemperatur, men om du overdriver vil de bli for varme, og slites fortere. I hovedsak vil de bakhjulsdrevne bilene ha en tendens til å overstyre, mens understyring er utfordringen for forhjulsdrevne. Slikt kan imidlertid korrigeres ved hjelp av dekktrykk, stivheten til støtdempere, marktrykk og så videre. Uansett hvilken bil du velger, kan du være sikker på at dens egenskaper reflekteres i kjøreopplevelsen. Det gjelder ikke bare motorytelse og drivhjul. Vekt, hjuloppheng og aerodynamikk er også avgjørende, og bidrar til at du virkelig føler forskjell mellom de ulike bilene.

Selv om spillet er av de mest realistiske på konsoll, går det ikke hardt ut over tilgjengeligheten. Riktignok kreves det litt av deg som fører, men spillopplevelsen kan gjøres enklere eller vanskeligere ved å aktivere eller deaktivere en rekke hjelpemidler. Det er fullt mulig å spille gjennom hele spillet med diverse hjelpemidler aktivert, uten skade og dekkslitasje, og mot lette motstandere, men du vil tjene mindre penger, og dermed også bevege deg saktere gjennom karrieremodusen. Du belønnes altså for å skru opp vanskelighetsgraden.

Drivataren er pensjonert

De datastyrte motstanderne gjør i hovedsak en god jobb. De kjører overbevisende, og forholder seg til akkurat de samme mulighetene og begrensningene som du gjør. De kunne imidlertid med fordel vært kjappere på bremsen noen ganger. Det er fort gjort å få seg en trykk i ræva om du bremser litt for hardt og litt for tidlig, med en datastyrt motstander bak deg. I det første Forza-spillet trente du opp en egen datastyrt sjåfør, drivataren, som kunne kjøre for deg. Denne funksjonen er fjernet i Forza 2. I stedet kan du leie en av flere sjåfører, og sende dem ut i konkurranser i din bil. Strengt tatt ikke spesielt underholdende, men en kjærkommen mulighet når en bane eller bil har satt seg så hardt i vrangstrupen at du ikke frister å prøve flere ganger. En god sjåfør koster flesk, så inntjeningen blir i beste fall sterkt begrenset.

Forza 2 byr på knakende god underholdning i enspiller, men det er om mulig enda artigere sammen med andre av kjøtt og blod. På Xbox Live finner du raskt spillere på ditt eget nivå, så en jevn duell er aldri mange menyvalgene unna. Det er også enkelt å invitere venner med på et løp, selv de du ikke har satt opp selv. Dersom du fyrer opp ditt eget spill, får du selvsagt bestemme alle parametere selv. Bane, bilrestriksjoner, skademodell, hjelpemidler for å nevne noe.

Enkeltstående løp eller serier er vel og bra, men på Xbox Live får vi også servert en lekker turneringsmodus. For å delta i en slik turnering må du først kvalifisere deg. Det må gjøres innen en fastsatt tidsfrist, og disse kvalifiseringene er gjerne åpne for alle som vil delta. Hvis du er rask nok, får delta i selve konkurransen, hvor du må slå ut konkurrenter i flere runder. Til slutt kan du forhåpentligvis kapre gullpokalen i finalen.

Flerspiller er integrert med karrieremodusen slik at du kan kjøre med dine egne vidunderbiler og tjene penger og erfaringspoeng også via Xbox Live. Som om ikke det var nok, har spillet også en markedsplass, hvor biler kan kjøpes og selges på auksjon. Her er det altså mulig å tjene en liten slant spillvaluta for den talentfulle, enten du er god til å konfigurere raske biler, eller lage vakre design. Markedsplassen kan også være en snarvei til biler du rett og slett bare må ha, men som du enda ikke har låst opp selv.

Tørk støv av rattet

Gran Turismo 4 fikk en verdig utfordrer i originale Forza Motorsport, men på ett punkt var Sonys flaggskip uslåelig. Microsofts første konsoll led under en fullstendig mangel på gode ratt- og pedalsett, og følgelig slet det første Forza med å formidle den samme opplevelsen som sin bedre kjente slektning. Heldigvis har det skjedd en del siden den tid. Microsoft Wireless Racing Wheel, som vi har omtalt tidligere, kom på markedet høsten 2006. Riktignok var gode bilspill mangelvare på den tiden, men nå er det på tide å tørke støv av rattet og spenne det fast på stuebordet.

Forza Motorsport 2 er nemlig utviklet med Microsofts ratt i tankene. Det merkes godt. Det går utmerket å spille med en vanlig kontroller, men krafttilbakemeldingen i rattet leverer en langt mer troverdig følelse av dekkenes kamp mot Newtons lover. De analoge aksene på ratt og pedaler gjør det dessuten mulig å kontrollere bilen med større nøyaktighet enn hva en håndkontroller tillater. Det merkes for eksempel godt under akselerasjon ut av en sving, hvor det er viktig å balansere på grensen til hjulspinn.

Forza Motorsport 2 er en nytelse av det sjeldne slaget. Ingen store forandringer til tross, Turn 10 leverer et spill som på alle måter er en verdig oppfølger. Uansett hvordan du vrir og vender på Forza 2, virker det gjennomtenkt og gjennomarbeidet. Fysikkmotoren er knallgod, og fullt på høyde med erkerivalen Gran Turismo. Dessuten er modifiseringsbiten så omfattende at den nærmest er et spill i seg selv. Karrieredelen er både variert og utfordrende, og når spillet i tillegg har en særdeles strømlinjeformet flerspillerdel er det enkelt å anbefale et kjøp. Gjerne av både konsoll, ratt og spill, for dette kan du ikke gå glipp av som racingfrelst.

1: First page
2: New page