Fra nå av må Steam-spill bruke faktiske skjermbilder på butikksidene

Valve setter en stopper for villedende bilder på Steam.

Skjermbilde av No Man's Sky-siden, Colourbox: 6891985, montasje Gamer.no

Når Steam ruller ut sin neste betydelige oppdatering – Discovery Update 2.0 – legges det bånd på hva utviklere kan slippe unna med på butikksidene. Fra og med oppdateringen må alle spill på butikken bruke faktiske skjermbilder fra spillene. Verken konseptkunst eller forhåndsrendrede skjermbilder vil gjøre susen lenger.

Valves beskjed til utviklere.
«Sanjuaro», Facepunch

– Vi har ikke vært helt tydelige på rettningslinjer for skjermbilder tidligere, så vi vil benytte muligheten til å klarne opp noen regler for dette. Når «skjermbilder»-seksjonen på en butikkside brukes til bilder som ikke er skjermbilder som viser spillet, kan det gjøre det vanskeligere for kundene å skjønne hva produktet de ser på er, forteller Valve i en oppdatering sendt ut til utviklere, ifølge Eurogamer.

En respons?

Det er vanskelig å ikke se oppdateringen i sammenheng med den høylytte kritikken rundt No Man's Sky. Utforskingsspillet har lenge blitt kritisert for å ha benyttet seg av skjermbilder og videoer som er langt unna den faktiske spillopplevelsen. Vel å merke har dette vært vanlig praksis hos spillutviklere i lang tid, over flere år, men No Man's Sky har blitt et symbol på hvordan denne formen for villedning av spillere kan slå hardt tilbake.

– Vi ber om at alle skjermbilder som lastes opp til «skjermbilder»-seksjonen på butikksiden er skjermbilder som viser spillet. Dette betyr at dere må unngå å bruke konseptkunst, forhåndsrendrede filmatiske stillbilder, eller bilder som har priser, markedsføringstekst eller skrevne produktbeskrivelser. Vennligst vis kundene hvordan det faktisk er å spille spillet deres, sier selskapet.

Artig nok feier Valve for egen dør i samme slengen, og påpeker at de selv ikke har vært tydelige nok på dette skillet. I bildet til høyre viser selskapet sin egen Dota 2-side, og viser hvilke bilder man ikke bør bruke.

Hva med «bullshots»?

Selv om Valve ønsker å være tydelig, er det fremdeles ikke helt klart om de kommer til å nekte de typiske «bullshot»-skjermbildene som gjennomsyrer markedsføringen til mange spill. Et «bullshot» er et skjermbilde med høy oppløsning som er tatt av et spill før det ferdigstilles, som ofte er umulig eller vanskelig å gjenskape i selve spillet. Ubisoft er blant annet gode på slike arrangerte skjermbilder – noe vi kan se på Steam-sidene til Far Cry 3 og Assassin's Creed Unity.

Hvordan det hele vil fungere, gjenstår å se.

LES OGSÅ: Steam får full støtte for PlayStation 4-kontrollere »

Siste fra forsiden