Freedom Force

Hva gjør man når en slem kar fra en annen galakse bestemmer seg for å gjøre de mest smålige og bedritne folka på jord til superhelter? Man røsker med seg litt superheltgugge og lager superhelter ut av de snille menneskene. Resultatet blir en heidundranes kamp, akkurat slik en superheltkrig ville sett ut i 1962. I hvert fall hvis vi skal stole på tegneseriene.

Superhelter later til å være favorittemaet for pengehungrige produsenter om dagen. Så lenge du har en kar og en superkraft kan du glede deg til neste kontuutskrift later det til. Spider-Man ble en skikkelig sommerhit også her i landet, og spillet som var basert på filmen tok vi i Gamer.no en titt på . Som en kunne forvente overrasket det ikke med hardtslående nyvinninger, men holdt seg til det samme gamle. Hvis du er lei av vanlige lisens-spill, og synes klisjeene fra 60-tallet er undervurdert bør du ta en kikk på "Freedom Force", det nyeste tilskuddet til superheltsjangeren. Spillet benytter seg av alle tenkelige klisjeer, og med det skapes en stemning vi aldri før har sett i et dataspill.

En slemming med en plan
Som i enhver god (eller dårlig om du vil) tegneserie fra 60-tallet starter det hele med en skikkelig slem superskurk og hans onde plan. Denne gangen heter slemmingen Lord Dominion, en storhjernet snåling som har erobret det som er å erobre av planter og dimensjoner utenom jorden. Planen er å dumpe "Energy X", et stoff som gir den som inntar det superkrefter, på jorden slik at de grådigste og slemmeste slemmingene på jorden blir til uovervinnelige superslemminger. Det Lord Dominion ikke hadde regnet med var at den snille karen vi kjenner som The Mentor overhører planene hans. Kjapt røsker han med seg litt "Energy X" og setter kursen mot jorden for å stoppe Lord Dominions onde plan. Dominions folk tar opp jakten og etter en rask romkamp detter Mentors rasjoner av "Energy X" ned på tilfeldige steder i Patriot City. Samtidig sitter Frank Stiles på en benk i parken og aner fred og ingen fare. Han overhører en samtale hvor han oppdager at en gammel kjenning jobber for de onde russerne. Like etter ligger han døende på bakken. Plutselig får han superkrefter takket være "Energy X", og den første superhelten ved navn Minute Man har blitt skapt!

Det første du gjør i spillet er å ta kontroll over helten din og vandre rundt i parken mens spillet forteller deg hvordan det hele fungerer. Helt fra begynnelsen legger du merke til hvor detaljrikt spillet er, og stemningen griper fatt. Superkreftene dine er varierte og effektive så det holder. I tillegg kan du benytte deg av hva enn omgivelsene dine tilbyr. Superheltene kan rive opp lyktestolper, kaste biler, oljefat eller gigantiske snøballer. Til og begynne med har du bare Minute Man til disposisjon, men fort finner du han sammen med The Mentor. Etter dette dukker det opp nye helter med ujevne mellomrom, alle like herlig klisjefylte koblet med noen herlige superkrefter. Du har El Diablo, en latin-amerikanske unggutt som både kan fly og bruke ild. Eller hva med Bullet, karen som er raskere enn sin egen skygge (eller var det Lucky Luke?).

I begynnelsen utnytter heller ikke heltene dine sitt fulle potensiale. Etter hvert oppdrag du får blir det nemlig utdelt CP (karakterpoeng) og XP (erfaringspoeng). Disse brukes til å utvikle heltene videre, først og fremst ved å oppgradere og kjøpe nye superkrefter. Når flere helter kommer til får du etter hvert tilgang til det meste av superkrefter du noensinne har forestilt deg. Dette garanterer spektakulære kamper etter hvert som også fiendene dine blir mektigere utover i spillet. Blir du lei av superheltene utviklerne tilbyr deg kan du alltids lage deg noen nye. Du har nemlig muligheten til å bygge dine egne superhelter fra bunnen av. Det er ingenting som står i veien for at du lager dine egne modeller, men hvis du vil kan du bruke en ferdiglaget modell og bare tilsette de viktigste attributtene. Det kan være fristende å lage superhelten over alle superhelter, men da kan det være vanskelig å få han med på laget ditt. Hvor mektige superhelter som vil jobbe sammen med deg avgjøres nemlig av hvor godt ryktet ditt er.