Freekstyle

Gi slipp på alt du driver med, og tre inn i en verden fylt av eksos, ville triks, rå fart og syk motorcross. Se for deg et ekstremt ujevnt landskap, perfekt for å teste modighets-terskelen. Speedometret ligger selvfølgelig langt over norske veiers fartsgrense. Ved første anledning fyrer du løs en kombinasjon med en "backflip" og en "helikopter".

For å beskrive "Freekstyle" kan du nesten bruke alle synonymer til "ekstremt". Bare for å få det nevnt; "Freekstyle" er absolutt ikke et virkelighetspreget simulatorspill, tvert imot er dette det stikk motsatte. Ekstremt høye hopp, farlig høy fart, sinnsyke baner, mentalt gale førere er en kort beskrivelse av spillet. Det er ikke engang en bremseknapp! Høy fart absolutt et nøkkelord. Selv om spillet minner en del om "SSX Tricky", og ikke har noe spesielt nytt konsept å vise fram, har det fortsatt en utfordrende spillemodus. Hovedmodusen heter "Circuit". For å få noen framgang i spillet, er det ganske opplagt at det er i den modusen du må spille. Før jeg fikk lov til å begynne spillet, måtte jeg velge en fører. "Freekstyle" gir deg 8 førere å velge mellom. Dessverre er det ikke mulig å lage sin egen personlighet.

Uansett er poenget at man skal ta med seg føreren gjennom alle utfordringene. Etterhvert som banene blir gjennomført får du mulighet til å øke ferdighetene til føreren. I tillegg er det muligheter for å åpne opp for bedre motorcrossere og nye fartsfylte baner. Alt dette avhenger av hvor langt inne i spillet du befinner deg. Selve modusen er delt opp to. Enten skal du komme deg først frem, eller så skal du sanke mest mulig poeng. Altså gjelder det å prioritere ferdighetene litt fornuftig. Det var nemlig ingen lett sak å vinne løpene. For å kunne erklære seg vinner av løpene, må du spille 3 omganger. På de to første holdt det med en pallposisjon. Den siste derimot, krever en seier. Vanskelighetsgraden er ganske høy, og en dårlig AI (kunstig intelligens) som jeg skal komme tilbake til, gjør at det går mye tid med til dette. Det kan derfor være kjekt å finne noen snarveier eller lignende, da det er masse av dette gjemt rundt om på banene.

I likhet med "SSX Tricky", har "Freekstyle" en spesiell "boost"-funksjon. Det er 2 målere ved venstre hjørne av skjermen. Den ene er "boost"-måleren og den andre er "freekout"-måleren. Begge fylles opp ved å ta triks. "Boost"-måleren er helt lik som i "SSX Tricky". Altså kan du ofre litt fra "boost"-måleren for å få litt fart. "Freekout"-måleren er derimot ganske spesiell. Når den når sitt toppunkt har du rundt 15 sekunder på deg til å finne et stort hopp hvor du kan ta "freekout"-trikset. Dette er et spektakulært triks som gir masse poeng og fart. Selve trikset har antageligvis sin inspirasjonskilde fra filmen "Matrix". Der er det en scene hvor kameravinkelen dreier seg 360 grader rundt en av hovedpersonene idet vedkommende holder på å utføre et spektakulært spark. En effekt som også blir kalt "bullet time".

Slik går det for seg når man utfører "freekout" også. I en vill fart og høyde stopper fart og tid, men ikke nervene. Føreren og motorcrosseren befinner seg i sentrum, samtidig som kameravinkelen dreier seg rundt og bildet blir litt uklart. Dette gir absolutt et lite kick og er et av de mange høydepunktene i et løp. Deretter suser man avsted i en sinnsyk fart. Vanligvis varer en "freekout" rundt 10 sekunder, og da har er det ubegrenset bruk av boost! I tillegg kan man fortsette å ta triks, og slik få enda mer tid. Dermed kan en freekout trekkes ut i for eksempel i 30 sekunder eller kanskje enda mer! Hele moroa stopper selvfølgelig når du enten kræsjer eller tiden går ut.

Den beste effekten i spillet er "Freekout"-effekten. Den er rett og slett rå å se på. "Freekout"-effekten er veldig bra laget og passer veldig fint inn i spillet. Dessverre har den et stort irritasjonsmoment også. Det har seg nemlig slik at jeg i mange tilfeller hadde "Freekout" og boostet i et ekstremt tempo. Det virket som om jeg befant meg langt fra de andre, men når den gikk over var konkurrentene igjen like bak og presset meg. Dette er veldig irriterende. Det samme skjer andre veien også. Det er alt for lett å ta dem igjen selv om man ligger evindelig langt bak. Det virker som om konkurrentene alltid ligger rett foran, eller rett bak. Spesielt leit er det når jeg ledet klart i 2 runder, og elegant ble tatt igjen ved målstreken. Det er irriterende at det er slikt, da det ofte nesten er flaks som avgjør om man vinner eller taper. Det er veldig ødeleggende for spillet. Løsningen for meg ble at jeg samlet opp masse energi på "freekout"-måleren, helt til jeg var ganske nærme mål. Da fyrte jeg løs noen få komboer som aktiverte effekten. Deretter var det bare å dundre rett i mål. Her må utviklerne ta et tak og unngå slikt i fremtiden.