Anmeldelse

Freelancer

Freelancer har vært under utvikling hos Digital Anvil siden 1997, og det har vært knyttet svært store forhåpninger til dette spillet. Etter at Chris Roberts forlot Digital Anvil for noen år siden har det vært sjefsdesigner Jorg Neumann sin oppgave å sørge for at Freelancer ble et produkt folk ville stoppe opp og legge merke til. Den oppgaven har han klart med glans.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5

Enorm spillverden
Freelancers spillverden er bygd opp av 48 forskjellige solsystemer. Hvert av disse er koplet sammen til andre solsystemer ved hjelp av hyperspace porter. Et typisk solsystem inneholder en eller flere planeter samt en rekke romstasjoner og andre fasiliteter. Totalt er det rundt 160 steder du kan lande på. For at reisen mellom et sted til et annet skal bli så rask og effektiv som mulig har myndighetene laget såkalte Trade Lanes, en slags motorvei i rommet hvor de reisende skipene blir beskyttet mot meteorer og asteroider samtidig som de oppnår mye større hastigheter enn de kan oppnå i områdene utenfor. Inne i slike Trade Lanes har du begrenset kontroll over romskipet ditt. Verdensrommet yrer av liv, og det er stor trafikk i de viktige områdene.

Andre romskip flyr ikke tilfeldig rundt i rommet, hvert skip du treffer på har et mål for reisen sin. Du møter alt fra store handelskonvoier til enslige lykkejegere. I de solsystemene som er underlagt et av de store rikene er det også et tungt militært nærvær og politistyrker som patruljerer viktige områder. Dette er nødvendig, fordi det er en hel rekke kriminelle bander og terroristorganisasjoner rundt omkring, og de gjør generelt det de kan for å forsure livet til ærlige handelsreisende. Solsystemer utenfor de store rikene er spesielt utsatt for pirater, og da de aller fleste har teknologien til å forstyrre en Trade Lane slik at skipene inne i den kommer ut av kurs kan det noen ganger være lurt å henge seg på større konvoier for i det minste å ikke være alene om noe galt skulle skje.

Kunsten å fly et romskip i Freelancer er ikke vanskelig å lære. Som de aller fleste har fått med seg dropper dette spillet joysticken til fordel for musen. Mange klager på dette, men jeg skjønner ikke hvorfor. Om PC-versjonen av Elite II: Frontier hadde joystickkontroll vet jeg ikke, men det var musen som gjaldt på Amiga-versjonen, og det hindret ikke spillet fra å bli ett av de mest populære Amigaspillene noen sinne. Andre klassikere innenfor sjangeren (for eksempel Warhead) benyttet også musen som sitt kontrollsystem. Uansett, det er to kontrollmoduser i Freelancer, og du bytter mellom dem ved å trykke space. Det ene systemet brukes hovedsakelig når skipet er på autopilot eller hvis du ikke trenger å styre og skyte samtidig. Da er musepekeren fri til å klikke på ikonene rundt på skjermen.

Skipet reagerer kun på musebevegelsene hvis du holder inne venstre museknapp. I denne modusen kan du for eksempel ta frem kartet og plotte inn en kurs, og så beordre skipets autopilot til å følge denne kursen. Du kan også velge skip i listen over kontakter (dvs skip og andre relevante objekter i din umiddelbare nærhet), bruke innhentningsstråle (tractor beam) for å hente inn objekter droppet av ødelagte skip og så videre. Det å lande på en romstasjon eller planet foregår ved hjelp av autopilot. Den andre modusen brukes stort sett i kampsituasjoner, og her forandrer musepekeren seg til et sikte. Du styrer både våpnenes sikte og retningen skipet flyr i med dette siktet. Det å flytte sikte til toppen av skjermen tilsvarer det å dra joysticken bakover. Systemet er fullstendig intuitivt, og du får total kontroll over romskipet.

Hvordan tjene penger?
Når du lander på en planet, romstasjon eller et større romskip har du en rekke fasiliteter tilgjengelig. Hvis du ikke er midt inne i et oppdrag vil det kanskje lønne seg å ta en tur innom den lokale baren. I forhold til barer i virkeligheten er Freelancers barer ganske triste - hovedfunksjonen deres er nemlig arbeidsformidling. I baren kan du finne ei liste over tilgjengelige jobber, og arbeidsgiveren er enten den grupperingen som eier stedet du er på eller en av dens allierte grupperinger. Stort sett består jobbene av å fly til et punkt i rommet og skyte i stykker det som befinner seg der. Det er med andre ord liten variasjon i typen oppdrag. Belønningen du får avhenger av risikoen som er involvert i oppdraget, og informasjon om begge er tilgjengelig før du velger om du vil godta jobben eller ikke.

Når du utfører oppdrag for en gruppering blir du også belønnet med deres tillit og velvilje. Deres allierte vil også se mer positivt på deg, mens fiendene deres vil etter hvert utvikle seg til også å være dine fiender. Naturligvis blir ryktet ditt mest skadelidende hos den grupperingen som er offer for handlingene dine. Hvis en gruppering ikke liker deg noe særlig kan du bare glemme å få jobber hos dem. Hvis de ser på deg som fiendtlig kan du regne med at deres romskip åpner ild med en gang de ser deg. Det kan med andre ord lønne seg å ikke irritere for mange på en gang. Baren har også noen andre viktige funksjoner. Du kan snakke med folk for å høre de siste ryktene som er ute å går, og du kan i noen tilfeller (hvis du har mye penger) betale for å bli bedre likt av en spesiell gruppering. I baren kan du også se på de siste nyhetene via Galactic News Network.

Hvis du ikke vil ta noen spesielle oppdrag kan du besøke varehandleren for å se om du kommer over et godt kjøp. Utvalget varer til salgs varierer fra sted til sted. Planeter har ofte et rimelig godt og variert utvalg, mens romstasjoner gjerne har et mindre og mer spesialisert utvalg. Prisene avhenger også fra sted til sted, og det er ofte mulig å tenke seg hva en spesiell lokalisjon kan tilby eller ønsker å kjøpe. Dessto lengre ute i ødemarken et sted befinner seg, jo mer vil de betale for grunnleggende forsyninger som mat og vann. Gruvestasjoner kan tenke seg å ville betale ekstra for maskindeler og annet nødvendig materiale, samtidig som de selger mineraler og metaller til en rimelig pris. Enkelte av disse metallene kan være ganske lønnsomme å selge i romskipsverft, mens edlere saker kan selges til planeter med mange rike innbyggere på.

Prisene varierer ikke over tid eller avhengig av tilbud og etterspørsel, men de er fastlagt fra starten av. Det er heller ingen reisekostnader eller landingsavgifter som kompliserer handelsaspektet. Jo flere lokalisjoner du har vært innom, jo lettere blir det for deg å plukke ut hva du vil kjøpe og hvor du vil selge det, da alle kjente priser på en vare kommer opp i ei liste straks du velger varen. Når det gjelder de litt eksklusive varene er det slik at jo lengre et sted er fra et annet, jo større prisforskjell kan du regne med. De virkelig store pengene ligger dermed i langtransport av dyre varer. Noen baser med et tvilsomt forhold til loven selger varer som regnes som ulovlige i de fleste systemene, og selv om disse kan være svært lukrative vil lovens lange arm ikke nøle med å aksjonere hvis de oppdager at du frakter noe svineri.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5

Siste fra forsiden