Freeloader

Nintendo er kjent for å la spillere i Europa vente. Internett er en naturlig del av hverdagen, og vi leser om storspillene i årevis før de blir sluppet. Import av en amerikansk maskin har vært eneste utvei for de utålmodige. Nå er et annet svært billig alternativ her: FreeLoader, som gjør kuben sonefri.

Nintendo er kjent for å la spillere i Europa vente på storspillene. I gamle dager med NES og SNES var det greit for de fleste at vi ventet en stund på spillene, men under N64-tiden begynte gamere å bli mer og mer irritert overå vente mange måneder på å få et spill, som lå helt ferdig på den andre siden av dammen. Og i dag hvor Internett er en naturlig del av hverdagen, og vi leser om storspillene i årevis før de blir sluppet, begynner ventetiden å bli uholdbar for mange. Særlig da de ikke skjønner hva som tar så lang tid. På de andre konsollene har mange etterhvert modifisert hardwaren, blant annet for å spille importerte spill. Det har (heldigvis) ikke vært mulig på Nintendo sine maskiner, og import av en amerikansk maskin har vært eneste utvei for de utålmodige. Nå er et annet alternativ her: FreeLoader, som gjør kuben sonefri. Men, er den like bra som mange av oss har håpet på?

Utsatt og utsatt
FreeLoader en liten CD som du putter inn i GC-en din og vips er maskinen sonefri. Vi sier som Bosch: ”Genialt enkelt, ganske enkelt genialt”. Historien til FreeLoader er utrolig kronglete. Den har blitt utsatte så mange ganger at mange tvilte på om den noen sinne ville komme ut. Når den til slutt kom ut var det tydlig at Datel hadde følt seg presset til å gi ut produktet, og kunne bare presentere et nærmest halvferdig produkt. Flere spill fungerte dårlig og enkelte spill, blant annet stortittelen ”Resident Evil Zero”, var rett og slett uspillbare. Heldigvis var det bare de som hadde forhåndsbestilt FreeLoader som fikk den første versjonen og Datel var fort på banen og lanserte en ny versjon som fungerte mye bedre. De som hadde fått 1.04 kunne sende den inn og få 1.06b gratis. Den fungerer foreløpig på alle spill som er utgitt, og jeg ser ingen grunn for at det er noen spill i framtiden som ikke skulle fungere. Hvis ikke Nintendo bestemmer seg for å stoppe. Vi har testet FreeLoader med Animal Crossing og det fungerte smertefritt.

Å vente mange måneder på spill er ille nok i seg selv, men det finnes også en rekke storspill som vi aldri ser i Europa. Fra SNES-tiden har vi Chrono Trigger, Fire Emblem og flere Final Fantasy-spill. I dag har vi Animal Crossing, Mr. Driller og Winning Eleven 6 Final Evolution. Særlig Animal Crossing har blitt rost opp i skyene av mange kritikere, men Nintendo har fortsatt ingen planer om å gi det ut i Europa. Da blir import og FreeLoader det eneste alternativet. Det er også andre fordeler med å importere Amerikanske NTSC-spill. Først og fremst kommer spill raskere ut i Japan og USA, enn her i Europa. For det andre er det billigere å kjøpe NTSC-spill på nettet enn å kjøpe PAL-spill hjemme i den lokale butikken. Fra steder som Amazon og Dvdboxoffice får du spillene for mellom 250 og 400 kroner. Å kjøpe NTSC-spill fra din lokale importbutikk (Spiderman) anbefales ikke da de ofte tar blodpriser for dem.

Forskjellig TV-standard
En av grunnene til de forskjellige sonene, er at TV-ene er forskjellig i Europa og USA. I USA og Japan bruker de NTSC som viser bilde i 60Hz. Med andre ord blir bilde oppdatert 60 ganger i sekundet. Europeiske TV-er bruker PAL-standarden (Phase Alternation by Line), som kjører på en litt mer blafrete 50Hz. Begge systemene har sine fordeler og ulemper. Farger ser generelt bedre ut på en 50Hz TV, mens bevegelige bilder ser glattere og bedre ut på 60Hz. For spilling er helt klart 60Hz å foretrekke. De fleste PAL-spill har i dag en mulighet til å velge å spille på 60Hz, men det er dessverre ikke alle.

Nintendo har uttalt at de ønsker å stoppe butikker fra å selge importspill. Vi har selv snakket med Nintendo Norge og de ser ikke på FreeLoader og import av spill som noen trussel, da det bare er den harde kjernen av gamere som ikke klarer å vente på at spill til slutt krabber seg over til det kalde og ruglete landet i nord. Nintendo kan heller ikke stoppe oss fra å bestille over nettet, så det er ikke noe å frykte.