Full Spectrum Warrior

Taktiske krigsspill har vi sett mange av, men Full Spectrum Warrior gjør et forsøkt på å være noe annet og litt nyskapende i forhold til tidligere bidrag i samme sjanger. Med taktikk og ikke ren førstepersonshandling fristes tilhengere av begge sjangre fra denne kanten.

Etterretningens tidsalder
Underveis på din ferd framover i bylandskapet kommer du over flere punkter hvor du kan lagre posisjon og tilstand i spillet. Dette er integrert i handlingen ved at man tar kontakt med sin overordende via et radiosamband, noe man også kan gjøre underveis i spillet for et par ekstra tips. I tillegg er man utstyrt med en navigasjonsenhet som indikerer hvor enkelte fiender er utplassert i følge etterretning og hvordan byens form kan utnyttes på best mulig måte. Etter hvert som de ulike småoppdragene blir utført, glir historien framover og setter nye og større krav til deg som taktisk leder. Det hele glir inn i en lang historie, der overgangene er forsøkt gjort så sømløse som mulig, samtidig som man bevarer et skille mellom ulike episoder. Det hele fungerer absolutt greit, men det kan til tider virke litt oppstykket.

Kamerabevegelsene er dessverre spillets svakeste punkt. Det er veldig begrenset med bevegelser som kan gjøres, og det er vanskelig å få plassert styrkene dine akkurat der du vil. Skal du rundt et hjørne er det nesten umulig å få en nøyaktig plassering, men du ender opp med å måtte forsøke deg forsiktig fram. Problemet kommer i det du bommer et par plasser for langt den ene veien og blir gjennompepret av en fiende før du vet ordet av det. Selv om man selvfølgelig ikke skal avsløre fiender man ikke ser og hvordan hele brettet ser ut (noe man til en viss grad gjør via oversiktskartet soldatene har med seg uansett), er det fortsatt viktig å huske at vi snakker om et spill. Det er umulig for den som spiller å få soldatene til å gjøre akkurat det som er logisk i enkelte tilfeller. Du setter ikke soldatene dine på en plassering utenfor en skjermet vegg når noen skyter på deg, selv ikke om du er en selvpiner med stil.

Kontroll i kaoset
Kontrollsystemet fungerer ellers akseptabelt. Det kan fort bli veldig mange forskjellige kommandoer å huske på, og det hadde kanskje vært greit med et eller annet visuelt hjelpemiddel for å underlette kontrolloppgaven utover de enkle knappeangivelsene i læringssekvensene. Det blir fort vanskeligere å kontrollere styrkene dine når du har problemer med å få gitt konsise og raske kommandoer i et inferno av blinkende skudd og kaos.

Selv om Full Spectrum Warrior er et seriøst spill, kan man skimte flere humoristiske detaljer underveis i spillets gang. Jeg skal ikke nevne akkurat hva og hvor, men det hender at du trekker litt ekstra på smilebåndet selv om du burde ha gjemt deg langt under dyna og ropt på mamma for lenge siden.

Stemmeskuespillerene står på
Lydbildet er overraskende godt. Musikken er behagelig og utfyllende i bakgrunnen, mens lyden er absolutt det man forventer av et krigsspill. Høy, intens og brautende, gode kvaliteter for å skape et bråkete og kaotisk miljø. Stemmeskuespillerene gjør en langt over middels jobb og bidrar godt til å skape en militær følelse med et krigersk preg på det hele. Enkelte stemmelinjer blir gjentatt for ofte og blir fort kjedelige, men det er grenser for hvor mange forskjellige varianter av "Alpha!" og "Bravo!" man kan kreve at produsentene skal gjøre opptak av.

Flerspillerbiten begrenser seg til samarbeidsspilling, men dette kan i tillegg gjøres over Live for de som har tilgang til det. Kanskje ikke så veldig appelerende i forhold til å spille mot tilfeldige mennesker man møter over Internett, men glimrende til å ta en runde med gode kamerater en sen aften. Etter som det er samarbeid som er i fokus for hele spillet, er det dessverre ingen stor overraskelse at spillet ikke gir noen muligheter for å kjempe mot hverandre på flerspillerbiten. Tilgangen på nettspill er heller ikke verdens beste, så det anbefales å iallfall ha en bekjent eller to med samme spillinteresse for å få full utnyttelse av denne funksjonen.

Full Spectrum Warrior er et morsomt konsept og scorer uten tvil godt på å være både gjennomført og godt tilrettelagt i forhold til målgruppen sin. Det strategiske elementet dominerer dette spillet, så de som er på utkikk etter en ny førstepersonsskyter, eller har drømmer om å kaste seg inn i full krig mot fremmede makter, bør vurdere å finne seg et annet spill. Skulle de taktiske lystene imidlertid trenge tilfredsstillelse, burde dette være en fullgod løsning for de som lar seg friste av krig i en høyaktuell setting. Varigheten kan virke noe kort for de mest aktive spillerene, men alt i alt klarer Full Spectrum Warrior å levere et godt resultat.