Sniktitt

Fullmetal Alchemist and the Broken Angel

Fullmetal Alchemist er ikke et kjent konsept i Norge, men både Japan og USA har fått stiftet nærmere bekjentskap med to brødre tidligere. Serien er en klassisk tegnefilm fra Japan, og handler om en verden hvor visse mennesker har trolldomskrefter. Vi møter to brødre, Edward og Alphonse, som begge er bevandret i trolldomskunstens dal. Metalldelen av navnet kommer fra at begge brødrene har metalliske kroppsdeler, en trist skjebne som rammet de begge to da de forsøkte å vekke deres døde mor til live ved å benytte seg av trolltriks. Al kom verst ut av det, og har nå en fullstendig metallisk kropp - og ser ut som en stor og skummel robot. Ed har en arm og et ben av metall, men begge to ser fortsatt lyst på livet.

Lett humoristisk vinkling
Humoren ligger løst i de fleste delene av spillet, og en veldig useriøs og underholdene tone gjennomsyrer bildet. Med utgangspunkt i et klassisk hugg og hakk-rollespill slåss brødrene seg igjennom forskjellige sekvenser. Første steg går ut på å komme seg fram til sitt endelige bestemmelsessted, i det toget blir overfalt av banditter. I en hektisk kamp som foregår både i og oppå toget, kjemper Ed og Al seg frem til en militær sjefskarakter som skal gjøre slutt på de begge to. Spillet har en tradisjonell 3D-stil, og benytter seg av vanlig kampstil i form av direkte slag og et eget forsvarssystem. I tillegg kan Ed gjennomføre ulike former for kombinasjonsangrep, og nyttegjør seg gjerne av trylleformler for å oppnå sine mål.

Som denne verdens reddende engel får du primært kontroll over Ed. Ved hjelp av enkelte kommandoer som kan gis til Al, gjelder det å utnytte begge de involvertes krefter og evner i så stor grad som overhodet mulig. Kombinasjonen av en stor, metallisk fyr og en småfrekk tryllekunstner er gull verdt, og med litt ekstra trening på gjennomføring er det ingenting som skal kunne stoppe de utvalgte. Ofte ser det imidlertid farlig skummelt ut, men vi får håpe på at iallfall noen kommer fram til mål.

Trollmannen fra Japan
Mye av poenget med spillet ligger i Eds evner, og hva han kan bruke sine magiske krefter til. Med et fast grep på trylleformler og mystiske egenskaper, kan han transformere de mest dagligdagse ting til skumle krigsvåpen. De forskjellige typene fremmedlegeme kan konverteres og gjøres om til ulike ting, og ved hjelp av disse magiske kreasjonene skal ondskapen bekjempes. En del av våpnene er stasjonære, slik som en gigantisk kanon, et enormt armbrøst eller kanskje et maskingevær. Andre har derimot et langt mer mobilt preg, og kan som oftest nyttegjøres av begge brødrene. De litt større, mobile våpnene er derimot kun tiltenkt den sterke, robotlignende skapningen vi kaller Al, og med sin utrolige styrke kan han gjøre et massivt innhogg i fiendens rekker. Med en spesiell type angrep kan han også snurre rundt i vill fart med noe som best kan karakteriseres som et tre fullt av skarpe grener, og det bør være unødvendig å fortelle hvilken effekt dette har mot personer med lumske hensikter.

Man snubler selvsagt over ulike oppgraderinger og hjelpemidler med jevne mellomrom, og kombinert med stadig skumlere våpen går ondskapen en utrygg fremtid i møte. Enkelte våpen kan også transformeres til nye stadium, og noen ganger må Ed bruke trolldomskreftene til å rydde veien, bygge opp steinblokker som har ramlet sammen og generelt sett redde dagen gang på gang. Det er utrolig hva litt trolldomskraft kan brukes til, og utviklerene av dette spillet har definitivt sett potensialet. Skulle en utfordring virke umulig og utsiktene smale, er det ofte en redning å finne i de magiske kreftene.

Med erfaringen kommer evnene
Rollespillelementet kommer fram i form av det vanlige systemet med erfaringspoeng, og for hvert nivå karakteren din når får du et sett med bonuspoeng som kan fordeles på forskjellige egenskaper. Ed og Al har separate karrierer og oppgraderingspoeng, og enkelte hjelpemidler fungerer kun på en av dem. I tillegg til de tradisjonelle eliksirene, kan du snuble over forskjellige typer oppgraderinger som hjelper en av gutta. Det kan være snakk om magiske ringer, oppgradert bekledning eller et hav av andre typer varer.

I kombinasjonen av plattformspill og enkelt rollespill, med en sikker stil i tråd med det grafiske utseendet fra tvserien, kan Fullmetal Alchemist and the Broken Angel garantert friste en del spillavhengige i vårt landstrakte land. Om spillet kun fortsetter å bli tilgjengelig for import gjenstår å se, men vi hos Gamer.no er alltid åpne for nye spill på horisonten. Om en TV-kanal tilfeldigvis skulle plukke opp serien kan ting skje veldig fort.

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen