Funcom: – I ytterste konsekvens kan dette bety kroken på døren for oss

Spillselskapet har pengetrøbbel.

Funcom

Like før helgen meldte Funcom om at de ønsker å få inn nye penger fra investorer, gjennom sammenslåing med andre selskap eller ved et potensielt oppkjøp.

Beskjeden kommer i kjølvannet av en børsmelding publisert i juli, der selskapet fortalte om sin problematiske økonomiske situasjon. Da ble det meldt at inntektene fra spillene deres antageligvis ikke er nok til å holde selskapet gående, ettersom de også må innfri gjeld innen juni 2016.

– Tar alle nødvendige grep

Direktør Ole Schreiner forteller til Gamer.no at selskapet nå jobber hardt for å sikre at de får muligheten til å fortsette som før.

LEGO Minifigures Online har måttet endre seg.

– I ytterste konsekvens betyr det kroken på døren, men selskapet har tatt, og fortsetter å ta, grep for å unngå at det skal skje. Alle som jobber i Funcom lever og ånder for spill, og som selskap har vi jobbet med spillutvikling i over 20 år. Dette er en utfordrende bransje, noe alle som jobber i den vil kunne fortelle deg, og dette er en utfordring vi som selskap må jobbe oss gjennom, skriver han i en e-post.

Han forteller at Funcom vil komme med mer informasjon om situasjonen i løpet av august og september. Etter alt å dømme får vi første informasjonsdose 26. august – da legger selskapet frem sin nyeste kvartalsrapport.

Skiftet betalingsmodell

Funcom har de siste ti årene satset særlig på massive nettspill av ulik art, og det er også disse spillene som har blitt varemerket til den norske utvikleren. Spillene har likevel ikke klart å nå de forventede målene, og Funcom har derfor måttet endre både forhåpninger om inntekter og betalingsmodeller.

The Secret World solgte under forventning.

Nettrollespillet The Secret World endte opp med å gå fra å satse på abonnementsinntekter til å kun ta betalt for spillet bare 5 måneder etter lansering. Endringen kom etter at spillet solgte dårligere enn ventet.

Studioets nyeste prosjekt, LEGO Minifigures Online, gikk også nylig gjennom en større salgsmodellsendring. Da nettspillet ble lansert høsten 2014, var det gratis å spille. Funcom satset da på å få inn inntekter fra salg av LEGO-figurer. I juli gjorde de om spillet kraftig, og valgte da å gå for en mer tradisjonell variant – kjøp spillet én gang, og spill så mye du vil.

Vi prøvde for øvrig Funcoms nyeste etter relanseringen.
Vår anmelder var positiv til LEGO Minifigures Online »

Siste fra forsiden