Intervju

Funcom svarer leserne - del 2

For to uker siden åpnet Gamer.no for leserspørsmål om Age of Conan. Nå har Funcom svart, og her del to av det omfattende intervjuet.

Side 1
Side 2
Side 3

Hvilke attributer er det i spillet, eksempelvis styrke, smidighet, visdom intelligens osv? Hvordan påvirker dette de forskjellige klassene?

– Du har naturligvis det helt vanlige, slik som styrke, smidighet, visdom og intelligens. Utover det kan jeg ikke gå i detaljer da dette er ting som er i kontinuerlig endring, og fordi det er ting vi vil at spilleren skal oppdage etter hvert i spillet. Hvilken klasse du spiller har naturligvis en innvirking på disse attributtene, da en tyv må være smidigere enn en kriger og så videre. Vi har også vanlige egenskaper, eller "skills", som du er kjent med fra de fleste rollespill, men hovedtyngden i vår karakterutvikling ligger i det som kalles "feats". Dette er egenskaper spilleren åpner eller kan kjøpe seg gjennom spillet, og som kan gi spilleren muligheten til å bruke et bestemt sverd, kaste en spesiell magisk formel osv. Du utvikler "feats" hele veien, og jeg synes systemet vårt er veldig spennende. Jeg ser frem til å kunne vise mer av dette!

Dere har lagt opp til et mer actionbasert kampsystem denne gangen, vil det være en god idé å kjøpe seg en spillkontroller til PC-en, eller vil det fungere like greit med mus og tastatur? Ser at dere bruker numpaden til å angi slagene, blir dette litt krokete i kombinasjonen med mus?

– Spillet er utviklet slik at du like gjerne kan bruke mus/tastatur som å bruke gamepad, eller vice versa. Noen vil foretrekke mus/tastatur mens andre foretrekker gamepad. Det kommer nok mest an på hva slags spiller du er og hvordan du liker å bruke en gamepad. Jeg ser for meg at de fleste PC-spillere vil holde seg til mus/tastatur – noe som forresten er en helt kurant kombinasjon, for du vil også kunne redefinere tastekonfigurasjonen – mens de som har et øye for konsollspill kanskje vil plugge inn gamepaden. Begge deler er like velutviklet i spillet.

Hvordan blir systemet med manuell slåssing og bevegelse kombinert? Kan det bli klønete å løpe rundt mens man slåss med musa, og vanskelig for den andre personen å "parrere"? Ser for meg veldig mye "treff og løp"-taktikk. Og hvordan vil dette fungere med våpen som bue, armbrøst og magi?

– Jeg kan ikke gå helt i detaljer på hvordan dette fungerer, men det vil naturligvis ikke være altfor enkelt å bare løpe ut av en kamp du er involvert i. Hvis du slåss med noen og prøver å stikke av, vil du selvfølgelig ha en ulempe i forhold til angriperen, så du vil naturlig nok helst stå og kjempe for å best gjøre noe ut av kampen. Samtidig er det naturligvis mulig å løpe rundt så mye du vil, men da vil sjansene for å vinne kampen bli mindre. Ingenting er så sårbart som en ubeskyttet rygg eller bakhode! Når det gjelder bueskyting og magi gjelder nok samme regler, men det er klart at det kan bli en utfordring å treffe mål som er i bevegelse.

Vil det være mulig å lemleste en annen spiller i PvP ved å for eksempel kappe av han en hånd?

– Nei, det er ikke mulig. Det er en interessant og spennende idé, og noe vi naturligvis har vært inne på i idéfasen, men dette hadde rett og slett ført til for mange irritasjonsmomenter enn det et slik system hadde vært verdt. Men du vil naturligvis kunne lemleste alt annet i spillet!

Jeg har lest at håndverk (crafting) vil være en viktig del av spillet, men ikke noe om hvordan systemet vil være. Kan dere fortelle mer om dette? Vil håndverk være lett å sette seg inn i? I Anarchy Online er det noe vanskelig, hvor viktig vil det være i Age of Conan? Vil det beste utstyret kun stamme fra håndverk?

– Det blir mye, mye enklere enn i Anarchy Online. I Age of Conan fungerer det slik at du i løpet av spillet vil velge en såkalt prestisjeklasse, og alle disse prestisjeklassene har en eller annen form for egenskap innenfor håndverk. En prestisjeklasse er på sin side heldedikert til håndverk, og vil kunne lage alle mulige typer gjenstander (gjerne bygninger også). Fremgang i håndverker-yrket er styrt av en serie av oppdrag du gjennomfører, som bringer deg videre i flere ulike "tiers" innenfor håndverket. Tidligere har vi uttalt at du selv gå ut og høste inn stein, jern og tre for å lage for eksempel bygninger. Derfor er det et element av høsting, eller "harvesting", i spillet. Detaljer på hvordan systemet fungerer utover dette er vi tilbakeholdne med, da vi planlegger å røpe mer om dette senere.

Hvis jeg for eksempel bruker en rustning av stål, og en fiende kommer med en dolk av kobber – vil da hans dolk gjøre skade der jeg har stålrustning, eller vil den bli ødelagt momentant? Relatert til det, vil våpenets stand påvirke skaden du påfører fienden?

Les også
Nytt Ringenes Herre-rollespill

– Vi har tidligere sagt at vi ikke har "item decay", altså at våpen ikke forvitrer over tid. Om gjenstander kan bli skadet i bruk er noe jeg ikke kan gå i detaljer på akkurat nå, dette er slike typiske detaljer som kan bli forandret hele veien gjennom utvikling og beta. Vi har for øvrig ikke så spesifikke skadeområder at kniven vil treffe et helt spesifikt område på kroppen, men det er naturligvis fullt mulig for oss å bake det inn i spillet at enkelte slag ikke vil gå gjennom med det påskudd at du traff et område som var tilstrekkelig tildekket. Men akkurat dette har vi foreløpig ikke mulighet til å gå ut med, da det som sagt er detaljer som kan forandres hyppig.

Hva skjer når karakteren din dør? Mister du alt utstyret? Får man en form for straff? Vil healere kunne gjenopplive deg i eller utenfor kamp? Hvilke alternativer har man hvis man gjennomstår alene etter en død?

– Dette er detaljer som garantert vil endre seg mange flere ganger iløpet av utviklingen og i hvert fall gjennom betaen. Derfor kan jeg ikke gå inn i detaljer på hvordan det fungerer, utover å si at du vil bli sendt tilbake til et slags "spawnpoint" (som kan være i form av et tempel, et alter eller noe lignende) og samtidig blir pålagt en slags straff i form av tap av erfaring, gjenstander eller noe annet. Detaljer rundt straffen vil vi gi ut senere.

Vil Age of Conan bli et spill som du kan logge på og spille et par timer om dagen, og likevel kunne få en relativt god karakter? Eller vil de virkelige gode våpenene/rustningene bare være tilgjengelig for de som spiller veldig mye og veldig ofte? I World of Warcraft blir de som ikke spiller mye "annenrangsspillere", og store deler av spillet er utilgjengelig for folk som har skole eller jobb å tenke på ved siden av. Vil det gis belønninger til de som spiller mye?

– Age of Conan er i høyeste grad et spill du kan spille bare litt om gangen. Vi har forsøkt å styre unna den trenden vi ofte ser i onlinespill, hvor du må spille veldig mye for å få full utbytte av spillet. Dette er noe vi har styrt unna helt siden vi begynte utviklingen av spillet.

– Vi belønner ikke dem som spiller mye utover det at de oppnår ting fortere. Age of Conan er også designet med gjennomsnittspilleren i tankene, og du skal kunne oppnå det samme som alle andre uansett hvor lenge du spiller. Forskjellen blir i verste fall at det tar litt lengre tid for deg enn de andre. Men vi har lagt inn en rekke ulike funksjoner som gjør det mulig for folk å spille med vennne sine, selv om vennene har kommet lengre i spillet. Vi har spesifikt forsøkt å lage et spill der du ikke må sitte i timesvis hver dag for å få full utnyttelse av det. Samtidig skal det nevnes at det finnes tonnevis av innhold for dem som spiller mye også.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden