Futurama

Listen med spill basert på film og serier synes å vokse eksponentielt. At spillene stort sett befinner seg godt under middels på en skala som spenner fra middelmådig til elendig ser ikke ut til å ha noen betydning.

Brødristere og fiskebein
Etter hvert som du hopper, skyter og balanserer deg gjennom verdenen vil du møte på mange kjenninger. For eksempel Hermes med ”Brain Slug”, plakater av Zapp Brannigan og selveste Nibbler. Eller, det siste er ikke helt riktig. Du støter nemlig på flere Nibblere. Samler du opp alle på hvert brett er det en overraskelse på lur. Som ansvarlig Futurama-fantast kan du selvsagt ikke la denne sjansen gå fra deg. I tillegg er det penger, diamanter, gullbarer og fiskebein (du kan sikkert gjette hvem som foretrekker fiskerester fremfor penger og verdisaker) som våre helter kan plukke opp. Disse gir deg tilgang til forskjellig bonusmateriell som bilder og musikk. Ekstraliv kan selvsagt også plukkes opp, men glem de små, klissete hjertene, valutaen for liv er brødristere(!). Når du har fått nok av spillet kan du ta en tur til en gammel kjenning, en ”Suicide Booth”. Mellom brettene er det relativt lange loadetider, men de kan du bruke på å studere de mange sprø reklameplakatene som vises. Produktene er varierte, og i skikkelig Futuramaånd har de en tendenst til å lure frem smil.

Oppdragene gjennomføres på forskjellige steder for de ulike karakterene. Hvert sted består av en rekke deloppdrag, med mulighet til å lagre mellom dem. Noen av disse er relativt lange, så å spille litt i ti minutter har lite for seg. For at du skal slippe å spille gjennom de samme delene gang på gang er det også noen kontrollpunkter der spillet mellomlagrer. Mister du et liv begynner du på siste kontrollpunkt, men disse lagringene skrives ikke til minnekortet. Starter du spillet på nytt må du begynne fra starten av deloppdraget igjen. Mellom oppdragene får du se filmklipp som driver historien videre. Forresten, "driver videre" er kanskje en underdrivelse, det er her så godt som hele handlingen finner sted. Ofte er faktisk den eneste motivasjonen for å spille videre at det er en videosekvens i den andre enden. Til gjengjeld er flere av dem så gode at det er verdt hvert eneste minutt med frustrasjon. En annen ting som kan hjelpe på når humøret synker er å studere fiendene. De er ikke spesielt intelligente, men de har en og annen god kommentar på lager. Skjeletter som tror de begynner å blø når du slår dem, for å nevne noe. Videre kritiske med hva de angriper er de heller ikke; du kan godt oppleve at de slutter å følge etter deg, og bestemmer seg for å ta rotta på hverandre i stedet.

Futurama har en fantastisk historie, men den hadde dessverre gjort seg langt bedre i en vanlig episode. Faktisk er spillet best egnet som reklame for TV-serien, for når det blir langtekkelig blir det umåtelig fristende å skru av spillet og fyre opp et par episoder på DVD-spilleren. Det er nesten rart det ikke gjør deg lei alt som har med Futurama å gjøre, kan det være hypnose? Selv om spillet på ingen måte briljerer er det tro mot serien, noe mange fans sikkert er svært fornøyd med. Alt fra historien til mindre detaljer, som at Bender ikke er spesielt begeistret for Nibbler gjør spillet troverdig. Autentiske stemmer og humoristiske kommentarer tvinger frem et lite smil i ny og ne, men det er ikke grunn god nok til å kjøpe spillet, annet enn for de fullstendig Futurama-frelste. Som spill er tittelen rett og slett ikke verdt platen det er trykket på, men Futurama-settingen redder spillet fra å være en fullstendig flopp. Liker du Futurama, og husker å ta bilsyketablettene dine før du spiller, kan du få deg litt brukbar underholdning, men tenk deg godt om før du betaler. For prisen av dette spillet kan du kjøpe en hel sesong med Futurama på DVD, det er i motsetning til spillet et kjøp du ikke vil angre på!