Sniktitt

Galactic Civilizations II: Dread Lords

Galactic Civilizations II er et spill for de stormannsgale. De virkelig stormannsgale. For mange av oss som går rundt med herskerspirer i magen holder spill som Sim City, Children of the Nile og Medieval Lords i massevis. Det å få ansvaret for en hel by, enten det er en moderne storby, et gammelegyptisk by ved Nilens bredder eller en typisk europeisk middelalderby, skulle med sine mange utfordringer være ansvarsfullt nok. Noen av oss har imidlertid større ambisjoner - disse maktsyke galningene ønsker å ta kontroll over et helt land og helst lede det til verdensherredømme, og benytter seg av spill som Civilization for å tilfredsstille lystene sine. Men det er bare småtterier i forhold til rollen Galactic Civilizations gir deg. Her holder det ikke å herske over en planet eller et eget lite solsystem for den saks skyld. Nei, her må du tenke stort.

Kongen av Kosmos
Galactic Civilizations 2 er, som navnet tilsier, etterfølgeren til det svært så vellykkede Galactic Civilizations fra 2003, som igjen er en nyversjon av et eldre spill ved samme navn. Forgjengeren kan godt beskrives som Civilization i verdensrommet, og selv om denne beskrivelsen nok er litt urettferdig, da spillet ikke er noen direkte klone av Sid Meiers eviggrønne klassiker, gir den et godt nok inntrykk av spillet for de som ikke har sett det. Etterfølgeren bygger videre på det solide fundamentet, samtidig som den legger til en del elementer som bringer spillet i mer direkte konkurranse med spill som Space Empires-serien (som får et etterlengtet femte tilskudd senere i år) og Master of Orion 3.

En av forbedringene siden originalen (om vi ser bort i fra den nedlastbare tilleggspakken Altarian Prophecy) er kampanjemodusen. Det er her undertittelen "The Dread Lords" har sitt opphav. Rasen bak dette uhyggelige navnet levde nemlig lenge før de unge rasene (som menneskene) lærte seg å reise rundt i verdensrommet. De onde Dread Lords kjempet en innbitt krig mot de edle Arnor, som de var i ferd med å vinne da både de og motstanderne deres de plutselig forsvant. Dette forsvinningsnummeret resulterte i at andre raser fikk plass til å utvikle seg, og de to eldgamle rasene ble etter hvert glemt av de alle unntatt skjeggete vitenskapsmenn (og litt mindre skjeggete vitenskapskvinner og -roboter).

Du har sannsynligvis gjettet hva som nå kommer til å skje - jepp, de mange unge rasene, som er i full gang med å kolonisere galaksen og kjempe seg i mellom om makten, får plutselig oppleve gjenkomsten til de onde Dread Lords. Det blir, for å si det mildt, ikke noen hyggelig opplevelse. Det som skjer videre blir i stor grad opp til deg. Hovedkampanjen er ikke-lineær, og selv om du taper et oppdrag vil du kunne fortsette til neste. Spillet vil ta hensyn til hvordan du har gjort det i tidligere oppdrag, slik at kampanjens progresjon føles naturlig samtidig som du føler at du har innflytelse på det som skjer. Du er forøvrig ikke låst til å spille mennesker i kampanjen, men kan i stedet velge hvilken som helst av spillets raser.

Er det intelligent liv der ute?
Disse rasene har alle sine egne egenskaper - noen er gode på diplomati, andre er flinke til å holde befolkningen sin i sjakk, mens andre igjen er eksperter på romkrig. I tillegg til de gamle rasene fra Galactic Civilizations får vi flere nye bekjentskaper, inkludert de insektaktige thalierne og de stolte og relativt uvennlige iconianerne, som er rasen bak de krigerske robotene i Yor Collective. Om du ikke liker noen av rasene du kan velge mellom, får du muligheten til å designe din egen rase fra bunnen av. Her kan du velge hvilke egenskaper rasen skal ha, hvordan skipene dens skal se ut og så videre.

Naturligvis er det fortsatt mulig å spille frie spill i Galactic Civilizations II slik du er vant med fra forgjengeren. Når du starter et nytt spill utenom kampanjen får du full kontroll over hvordan galaksen skal være, hvilke raser du vil ha med, osv. Når dette er gjort er det bare å sette i gang med erobringen av verdensrommet. Det grunnleggende gameplayet i Galactic Civilizations 2 er det samme som i forgjengeren. Du begynner med kontroll over en høyt utviklet planet, et lite kampskip og et koloniskip, og et verdensrom fullt av jomfruelige kloder.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen