Anmeldelse

Galactic Civilizations II: Dread Lords

Det er gode tider for de som liker å herske over virtuelle imperier. Civilization IV tok nylig verden med storm (og det med god grunn), og nå prøver Galactic Civilizations II å gjøre det samme. Som navnet indikerer foregår handlingen her i verdensrommet. Byene er byttet ut med planeter, mens riflemennene og elefantkrigerne er byttet ut med romskip med laservåpen og plasmaskjold. Det turbaserte gameplayet minner imidlertid mye om det vi kjenner fra Civilization IV, uten at det er noe negativt ved det. Galactic Civilizations II er ikke helt på samme nivå som Firaxis sitt nyeste mesterverk, men det er et godt spill som lett er verd pengene dine.

Fiender fra fortiden
I motsetning til originalen kommer Galactic Civilizations II med en omfattende historiebasert kampanjemodus. Denne er faktisk rimelig god, noe som er litt overraskende med tanke på at denne typen strategispill generelt ikke inneholder slike kampanjer. Det mest spennende med kampanjen er at den er dynamisk. Det vil si at spillet ikke automatisk er over når du taper - i stedet må du ta konsekvensen av tapet, noe som oftest betyr at du må gjøre et annet oppdrag enn du måtte ha gjort om du vant.

Historien i kampanjen følger menneskene og deres alliertes kamp for å overleve når en eldgammel rase med ondsinnede fiender dukker opp, fast bestemt på å legge under seg hele det kjente (og sannsynligvis også deler av det ukjente) universet. Historien er ikke akkurat original, men når du først møter på de eldgamle "Dread Lords" og opplever at en invasjonsstyrke bestående av ti fiender utsletter ti tusen forsvarere, kjenner du nok at det fryser nedover nakken mens du undrer deg over hvordan du i alle dager skal overleve dette.

Ditt univers, dine regler
Mesteparten av tiden vil du nok likevel bruke utenfor kampanjen. Her begynner du med å bestemme hva slags galakse du skal ha, hvem som skal være med i den, hvem du vil spille (og hvilke egenskaper rasen din skal ha), hva slags mål du vil prøve å oppnå, og så videre. Deretter starter du med blanke ark og fargestifter i form av en koloni, et koloniskip og et speiderskip. Så bærer det ut i det store verdensrommet, for å spre riket ditt mens du kjemper mot fiender, handler med allierte og driver politiske intriger på si.

Koloniene dine er den viktigste delen av imperiet. Hver planet har en verdi som indikerer hvor mye brukbar plass det er på den, og denne plassen kan du bruke til å bygge fabrikker, kjempemessige gårder, forskningsinstitusjoner og andre ting som påvirker planeten og imperiet ditt generelt. Her må du tenke nøye gjennom hva du gjør, for en gjennomsnittlig planet vil ikke ha plass til mer enn 10-12 "bygninger". Det lønner seg med andre ord å spesialisere planetene litt, om du har mulighet til det.

Som tidligere må du dele oppmerksomheten din mellom det å utvikle koloniene dine, drive krigføring (eller i det minste sørge for å ha en avskrekkende forsvarsstyrke) og holde vitenskapsmennene dine okkupert med forskning på nye teknologier. Teknologisk forskning er kanskje lett å undervurdere, men det er utrolig viktig å ha fokus på dette helt fra starten av, hvis du ikke planlegger å bli feid av banen senere i spillet (det er i så fall en ganske elendig plan, men du står selvfølgelig fritt til å gjøre hva du vil).

Her kan du forske på nye våpensystemer (spillet kommer med tre hovedtyper våpen), nye typer forsvar (som igjen kommer i tre typer - basert på hvilke våpentyper det er de spesialiserer seg på å nøytralisere), romskipkomponenter og sivile prosjekter. Forskningen går hand i hand med spillets nye system for produksjon av romskip. I stedet for å forske deg fram til nye typer romskip forsker du deg nemlig fram til nye komponenter, og disse kan du bruke fritt til å bygge dine egne romskip. Jo mer avanserte komponentene er, jo mindre plass tar de, og jo mer får du plass i på romskipets skrog.

Bygg ditt eget romskip
Et typisk romskip vil komme med ett eller flere våpensystemer (jo flere og bedre våpen romskipet ditt har plass til, jo mer angrer fienden på at de stod opp den dagen), en eller flere motorer (som påvirker hvor langt et skip kan bevege seg per tur), systemer som sikrer at man kan leve i romskipet (jo bedre disse er, jo lengre bort fra planetene dine kan du fly), samt en eller flere typer skjoldmekanismer, avhengig av hva slags våpen du forventer at fienden skal bruke mot deg. Når du har designet et romskip, kan du lagre tegningen din og bruke den så mange ganger du vil. I tillegg vil den være tilgjengelig neste gang du spiller, så lenge du har forsket deg frem til de nødvendige komponentene.

Systemet for design av romskip er fleksibelt, men dessverre mangler det en god del funksjoner som burde ha vært til stede. Det å plassere ned komponenter slik at skipet ser bra ut kan være tungvindt, og samtidig er det ikke spesielt fristene å bare ploppe ting ned slik at romskipet ditt ser ut som en katamari-ball (ingen lar seg skremme av en katamari-ball). Det største problemet er imidlertid at det er for tungvindt å oppgradere individuelle systemer på romskipene. Hvis jeg har forsket meg frem til Laser type III, sier det seg nesten selv at jeg ikke vil ha Laser type I på de nye romskipene mine. Her burde spillet ha tilbudt meg en rask og enkel måte å oppgradere komponenter på, slik at jeg slapp å manuelt fjerne de gamle kanonene og plassere inn de nye.

Dette, og en viss generell mangel på brukervennlighet, gjør at romskipdesignsystemet ikke fungerer så godt som det burde ha gjort, noe som igjen gjør at jeg kvier meg for å bruke det. Det er synd, for ikke bare kommer spillet med en mengde spennende designmuligheter, men det å utnytte seg av dette verktøyet er veldig viktig for å få maksimal utnyttelse av teknologiene i spillet. På den andre siden må det sies at du kan lage noen utrolig kule romskip om du har litt tålmodighet, og det gir faktisk et aldri så lite kick å zoome helt inn på armadaen din og se kreasjonene dine i detalj.

Galactic Civilizations II: Dread Lords Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 1. mars 2006
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Paradox Interactive
  • Utvikler: Stardock Systems

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen