Intervju

Gamer.no møter Norsuo

Klan Norsuo er satt sammen av to finske og tre norske spillere. De startet Norsuo for å konkurrere på The Gathering 2004, og har bare spilt sammen i en uke. Likevel vant de årets Counter-Strike-compo. Ikke så rart kanskje, for til daglig er talentene med i klaner som NoA, SK og 4Kings.

Norsuo (navnet kommer fra Norge og Suomi) består av Ruben Alexander Bielenberg (20) aka "Dark", Ola Moum (17) aka "ElemenT", Hallvar Dehli (22) aka "Knoxville", Joona Lepplänen (18) aka "Natu" og Benjamin Hilden (20) aka "Digital".

Gamer.no: Når og hvorfor begynte dere å spille Counter-Strike?

Vi ble vist spillet av venner, og så ble det et tidsfordriv. Vi begynte for 3,5-4 år siden, med Beta 3.0 og 1.0.

Gamer.no: Har dere noen favorittversjon? Og hva synes dere om overgangen fra 1.5 til 1.6?

Overgangen fra 1.5 til 1.6 likte vi veldig godt. Det positive var blant annet Steam, at "bugs" ble rettet opp og nettkoden ble bedre. Det blir generelt hele tiden bedre, likevel er det slik at noen gode ting også forsvinner med de nye versjonene.

Gamer.no: Hvor mye tid bruker dere på Counter-Strike hver dag?

Før store turneringer blir det intenst. Da kan vi trene i 4-5 timer hver dag. Ellers spiller vi minimalt, og mye tid går til å reise rundt på turneringer.

Gamer.no: Har dere tid til annet enn spilling?

Ja, blant annet studerer vi.

Gamer.no: Har dere vunnet noe tidligere?

Vi har i grunnen vunnet alt som er å vinne hver for oss, utenom WCG for der har vi ikke vært.

Gamer.no: Hvordan føles det å ha vunnet finalen her på The Gathering 2004?

Vi er litt trøtte. Og så er det synd at finalen ble så forsinket at Påskeaften ble ødelagt, men det er jo alltid morsomt å vinne.

Gamer.no: Hva var grunnen til at dere vant?

Les også
Fra harmoni i sjelen til japansk drama

Vi er ganske enkelt mye bedre enn dem. Dessuten har vi en god del mer erfaring enn dem, og det har mye å si.

Gamer.no: Hva synes dere om at dere ikke vant turen til Frankrike (det var kun helnorske lag som kunne vinne den)?

Det gjør ikke noe, vi skal uansett dit med våre egne klaner.

Gamer.no: Hva er drømmen?

Å bli rike.

Gamer.no: Det har vært en del problemer med nettverket her på The Gathering 2004, hvordan har dere opplevd det?

Det har som vanlig vært dårlig organisering, så det er vi vant til. I utlandet er det stort sett bedre, for der bruker de uker på å forberede seg til kun den og den konkurransen. Det hender likevel at slike ting skjer i utlandet også.

Gamer.no: Burde pro-gaming være likestilt med annen sport?

Ja. Vi trener mye, og vi er best i verden på det vi driver med. Pro-gaming er en stor industri, dessuten er det interessant for tilskuerne. I Korea, Kina og Russland har dette skjedd allerede.

Gamer.no: Counter-Strike blir sett på som et fjortisspill, hva mener dere om det?

Det er ikke så rart siden det er flest folk i alderen 14-18 år som spiller det. Dessuten er det et enkelt spill som de fleste kan lære seg.

Gamer.no: Antallet jenter som spiller Counter-Strike av de som holder på med data, er svært lavt i forhold til antall gutter som spiller Counter-Strike av de som holder på med data. Hvorfor?

Dataspill generelt er dominert av gutter, men jentene kommer sakte, men sikkert. Det er et typisk guttespill hvor man leker krig, og det appellerer nok til gutters konkurranseinstinkt (dessuten i følge "ElemenT" bryr jenter seg bare om å være pene, hvorpå han fikk seg et stygt blikk av Gamer.nos kvinnelige journalist, jour. anm.).

Gamer.no: Har dere noen favorittspillere?

Vi hadde før, men etter hvert som vi har blitt bedre har vi sluttet med det.

Gamer.no: Til slutt, har dere noen råd til andre Counter-Strike-spillere om hva de må gjøre for å bli gode?

Først av alt må de ha en god porsjon talent. De må konsentrere seg og trene mye og riktig. Dessuten er det viktig at de kan fungere sosialt i et lag.

Siste fra forsiden