Gamer.no på Xbox: The Gathering

Gamer.no har tatt turen til London for å titte på noen kommende storspill til Xbox. Vi fikk fikk blant annet se Forza Motorsport, Jade Empire og Splinter Cell: Chaos Theory, og her er inntrykkene våre.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Star Wars: Knights of the Old Republic 2
Lanseringsdato: 11. februar 2005

Star Wars: Knights of the Old Republic 2 utvikles av Obsidian Entertainment i samarbeid med BioWare (som stod for originalspillet), og ser for øyeblikket ut til å være svært tro mot originalen. Spillet foregår fem år etter hendelsene i originalspillet (cirka 4000 år før hendelsene i Star Wars: Episode 1), og ting er ikke som de skal i Star Wars-universet. Jedi-orderen er i ruiner, og du er den lyse sidens eneste håp. Med mindre du lokkes over til den mørke siden, selvfølgelig.

Utviklerne lover nye "force-powers" (både lyse og mørke), våpen og naturligvis spillomgivelser og karakterer. Historien skal være full av intriger, og starten så definitivt lovende ut. Det faktum at folkene i Obsidian Entertainment blant annet har jobbet med Planescape: Torment lover svært godt for historien, men naturligvis var det umulig å danne seg noe fullgodt inntrykk av denne etter en 20-minutters presentasjon. Activision planlegger å ha nedlastbart innhold tilgjengelig via Xbox Live helt fra lanseringen av, men om dette kommer til å koste penger ble vi aldri fortalt.

Grafikken er ikke det viktigste i et spill som dette, noe som er like greit, for det ser nemlig ikke ut som om Knights of the Old Republic 2 er noen forbedring i forhold til originalspillet på dette området. Heldigvis har utviklerne enda god tid til å gjøre de rimelig stive animasjonene bedre, og vi får håpe at spillet har mye mer å by på enn de generiske "futuristisk militærbase"-omgivelsene vi fikk se under presentasjonen. Det er egentlig på tide spillutviklere lærer at grå ikke er noen pen farge.

Star Wars: Republic Commando
Lanseringsdato: Mars 2005

En kyniker vil kunne finne på å påstå at kreative møter hos LucasArts handler om å finne ut hva som er populært for tiden, og hvordan det er mulig å lage et Star Wars-basert spill på dette konseptet. Akkurat nå er lagbaserte skytespill noe PC- og Xbox-eiere ser ut til å like, så derfor er det vel ingen overraskelse at det nå kommer et slikt spill fra LucasArts, hvor handlingen foregår i Star Wars-universet. Heldigvis er vi ikke kyniske her i Gamer.no, og etter å ha sett Star Wars: Republic Commando i aksjon virker det absolutt ikke usannsynlig LucasArts kan ha et ganske artig spill på gang her. Star Wars: Republic Commando gir deg rollen som lederen for en gruppe klonesoldater, og i en serie oppdrag på ulike områder i den innholdsrike Star Wars-verdenen må du og teamet ditt kjempe mot opprørere og annet avskum.

Det som kanskje er mest spennende med dette spillet, i alle fall for Star Wars-fanatikerne der ute, er at handlingen leder opp til den kommende Star Wars-filmen. Her får du møte flere av karakterene som vil spille en viktig rolle i filmen, og hendelsene i avslutningen av spillet leder direkte til starten av filmen. Når det gjelder gameplayet ser det også ut til at spillet kan bli interessant. Den kunstige intelligensen til medsoldatene dine ser (basert på det vi fikk demonstrert) god ut, og systemet hvor du gir dem ordre virker intuitivt og lettfattelig. Spillet fokuserer i stor grad på action, men det ser ut som taktikk også kan bli viktig i mange situasjoner.

Spillet foregår over 14 oppdrag i åtte ulike spillmiljøer, og kommer med over ti ulike typer fiender og en haug mer eller mindre kjente Star Wars-våpen. For de som liker å spille mot andre fortelles det at spillet støtter flerspiller for opp til 16 spillere over Xbox Live, og at opp til fire kan spille via delskjerm på samme Xbox. Flerspillermodusene inkluderer tradisjonelle ”team deathmatch” og ”capture the flag”.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden