Gamer.no på Xbox: The Gathering

Gamer.no har tatt turen til London for å titte på noen kommende storspill til Xbox. Vi fikk fikk blant annet se Forza Motorsport, Jade Empire og Splinter Cell: Chaos Theory, og her er inntrykkene våre.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Dagen før presentasjonen ble ikke akkurat slik som forventet. Flyet mitt tok av fra Kastrup i København en time forsinket, og på grunn av været måtte det finne seg i å vente enda en stund i luften over Heathrow før det i det hele tatt kunne lande. Da jeg til slutt satte føttene på britisk jord var briefingen jeg skulle ha deltatt i på hotellet allerede over. I tillegg var folkene som jobbet på hotellet dumme som brød, og det tok minst femten minutter for arrangøren å få forklart dem (via min mobiltelefon) at de hadde bestilt rom til meg, og at om de bare snudde seg litt lå det en konvolutt med mitt navn på rett foran nesen deres. Heldigvis ble dagen etterpå langt bedre; vi møttes i hotellobbyen tidlig på morgenen og ble guidet inn i ventende taxier, som kjørte oss til lokalene der de ulike spillene ble presentert for oss.

Jade Empire
Lanseringsdato: 31. mars 2005

Det første spillet vi fikk se var det nye actionrollespillet fra Bioware, Jade Empire. De som er vant med tidligere Bioware-rollespill (Baldur's Gate-spillene, Neverwinter Nights og Knights of the Old Republic) vil utvilsomt få seg en liten overraskelse første gang de ser dette spillet, som ikke akkurat minner om det Bioware har gjort før. Under presentasjonen ble det beskrevet som Jackie Chan møter Baldurs Gate, og denne beskrivelsen ser ut til å passe ganske godt. Her ser Bioware ut til å ha lagt bort de tradisjonelle rollespillterningene og fokusert på kamp i sanntid, med kombinasjonsmanøvrer og det hele. Du får til og med en slags "bullet-time"-funksjon som lar deg massakrere motstanderne dine i sanntid, mens de beveger seg i sakte film.

Jade Empire foregår i en slags mytisk versjon av Kina, som blander elementer fra fortidens Kina med magiske vesener og mekanisk teknologi. Det er hyggelig å se at en veletablert utvikler som BioWare tør å gå utenom de klisjéfylte Tolkien-inspirerte fantasiverdenene vi er vant til i spill av denne typen, og det ser ut som de har gjort en god jobb med å skape en interessant spillverden og en involverende historie. Det skal også nevnes at Jade Empire ser ut til å bli det vakreste BioWare-spillet produsert til nå, med massevis av flotte farger, lekre modeller, spektakulære magieffekter og deilig "bloom"-lys.

Selv om Jade Empire fokuserer på kamp i sanntid, har det en rekke andre elementer som burde føles langt mer velkjente for BioWare-tilhengere. Du må også denne gangen utforske en stor og spennende verden, kommunisere med andre karakterer og utvikle karakteren din etter som han eller hun får erfaringspoeng. Dessuten får du velge å spille både som snill eller slem, og måten du behandler andre karakterer får konsekvenser både for hvordan de oppfører seg i forhold til deg og hvordan deler av spillet vil utfolde seg.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden