Gamer.no ser nærmere på N-Gage

Nintendo har som kjent regjert det håndholdte spillmarkedet i årevis. Mange har prøvd å utfordre underveis, og like mange har falt fra. I dag regjerer Nintendo alene på toppen, men igjen ønsker flere å utfordre.

Kort batteri-tid
Nokia opplyser selv at batteriene holder til 3-6 timers spilling, mens en GBA SP varer i 10 timer med lyset på. En vanlig GBA med 2 AA-batterier varer i 15 timer. Hvis du bruker N-Gage som en mobil i tillegg til å spille må du regne med å lade den opp nesten hver dag. Den korte spilletiden må sees på som et veldig stort minus. På lange reiser er det frustrerende hvis batteriet går ut etter kun 3 timer, med mange kjedsomme timer igjen. Da er det i tillegg lite positivt å sitte der uten noen mobiltelefon. At N-Gage også er en mobiltelefon vil nok også skape trøbbel hvis du ønsker å kose deg med spill på fly eller andre steder hvor mobiltelefoner ikke er tillatt.

Det er på tide å snakke om det som virkelig betyr noe på et spillkonsoll. Spille til N-Gage blir levert på små MMC-brikker. I Norge vil de koste mellom 250 og 500 kroner, avhengig av spillet. Å bytte spill på N-Gage er en veldig krevende prosess. Først må du skru av telefonen, deretter åpne coveret på baksiden av telefonen, ta ut batteriet, forsiktig ta ut spillet som allerede er der, sette tilbake batteriet, lukke igjen baksiden, holde inn startknappen i et par sekunder, vente på at systemet skal starte, gå inn i menyen, finne spillet og til slutt starte det. Ikke bare er dette en utilgivelig lang prosess for å starte et spill., det betyr også at det tar over ett minutt fra du starter å tenke på å spille, til spillet faktisk begynner. Kanskje enda verre betyr dette at du må håndtere minst fem komponenter for i det hele tatt å bytte et spill. Med tanke på at spillene kommer på veldig små MMC-brikker, kan et spillbytte på et fly eller stående på T-bane raskt utvikle seg til en "krypende tulling på bakken"-lek hvor du er hovedpersonen som leter etter en liten spillbrikke du ikke finner.

Vanskelig spill-bytting
Hvis du bare ønsker å spille spillet du allerede har inni, er det hele heldigvis betydelig lettere. Da er det bare å gå inn på menyen, finne spillet og der etter starte det. Ikke forvent deg å begynne å spille med en eneste gang, for først skal nemlig spillet laste seg inn! På N-Gage finnes det lastetider, noen ganger helt opp til ti sekunder. Dette er noe vi ikke er vant med på håndholdte konsoller og føles ut som et steg tilbake til PSX-dagene. At spillene lagres på MMC-brikker gjør også at du ikke kan høre på MP3-er mens du spiller. MP3-er må lagres på egne MMC-kort som du må bytte ut på den samme tungvinte måten som du bytter spill. Heldigvis er det mulig å høre på radio samtidig som du spiller, for de som måtte ønske det. På den positive siden må det tas med at du kan få plass til betydelig mer på en MMC-brikke enn på en GBA-kassett.

Alle vet at det som gjør en konsoll til en god maskin er at det har mange gode spill å by på. I begynnelsen vil nok Nokia har problemer med å hevde seg mot GBA-storheter som Advance Wars, Golden Sun, Pókemon og Metroid. Nokia har likevel ikke sittet på sidelinjen når det gjelder spill, og flere store selskaper har annonsert støtte til N-Gage. Blant dem finner vi storheter som Sega, EA og Gameloft. På listen over spill som er annonsert til N-Gage er det ingen helt klare suksesser, men det er absolutt mange interessante spill her. Det blir spennende å se hvordan Nokia vil klare å hevde seg på dette området. Ved lansering vil det være 18 spill tilgjenglig til N-Gage, noe som absolutt er et akseptabelt tall, og flere spill vil følge etter hvert. Spillene som foreløpig er planlagt kan du se nedenfor.

• Marcel Desailly Pro Soccer (Gameloft)
  • MLB Slam! (THQ Wireless)
  • M otoGP (THQ Wireless)
  • Pandemonium (Eidos)
  • Pathway to Glory (Nokia)
  • Puyo Pop (Sega)
  • Puzzle Bobble VS (Taito)
  • Rayman 3 (Gameloft)
  • Red Faction (THQ Wireless)
  • Sega Rally 2004 (Sega)
  • SonicN (Sega)
  • Super Monkey Ball (Sega )
  • Taito Memories (Taito)
  • Tom Clancy's Ghost Recon (Gameloft)
  • Tom Clancy's Splinter Cell (Gameloft)
  • Tomb Raider (Eidos)
  • Tony Hawk's Pro Skater (Activision Extreme)
  • Virtua Tennis (Sega)

At N-Gage er en mobiltelefon åpner også for andre muligheter som ikke GBA har. Den har for eksempel Bluetooth, noe som åpner for trådløs nettverksspilling med kjente og ukjente. Mobilen kan sende signal til andre om at du er tilgjengelig, og du skal kunne gå inn på områder med mange mennesker og bli varlset om at noen der spiller N-Gage, for der etter å hoppe inn i spillet. N-Gage har også GPRS som du kan bruke til å spille mot andre på nettet. Flere av spillene som er annonsert bruker GPRS. For eksempler har Tomb Radier blitt utvidet til et trådløst nettverksspill. Spillerne kan dessuten redigere og spre ulike spillsekvenser via mobilnettet, og i Splinter Cell kan to spillere samarbeide om å løse ulike situasjoner. Det vil også bli tilgang til ting som nedlastbare nivåer, nye spillkarakterer, onlinespill, redigering og deling av spillsekvenser med andre, og å gjøre lister over toppscore tilgjengelige via mobilnettet.

Et stort potensiale
N-gage er uten tvil en interessant liten sak. Den har et stort potensiale med veldig god kvalitet på skjermen, god form, overflod av knapper og imponerende grafikk. Mulighetene som åpner seg med Bluetooth og GRPS er virkelig spennende, men så spørs det jo om dette er noe som slår an hos "mannen i gata". At maskinen tilbyr radio, MP3-spiller og en ellers fullverdig mobiltelefon er selvsagt en fordel for de som ønsker mer enn kun spilling. Dessverre feiler maskinen stort på en rekke områder som får deg til å lure på om Nokia i det hele tatt har hørt på det en samlet spillpresse har sagt lenge: Du må åpne opp maskinen og ta ut batteriet for å bytte spill, skjermen er liten og plassert loddrett, det er ingen skulderknapper, det finnes ingen volumknapp og batteriet har en levetid under enhver kritikk. Alt dette kan fungere som en spiker i kista på en ellers spennende maskin. På den andre siden sies det at Nokia har satt av en tredel av hele sitt markedsføringsbudsjett til N-Gage. Da spørs det om ikke Nintendo må begynne å reklamere mer for sin GBA hvis de ikke skal miste markedsandeler.

Kommentarer?Diskuter artikkelen i forumet eller på vår IRC-kanal

Relaterte artikler:

Relaterte linker: