Intervju

Gamer.no slår av en prat med Richard Garriott

Richard Garriott er en av hovedmennene i NCSoft, og lederen for selskapets avdeling her i Amerika. Han er best kjent som skaperen av den ultrapopulære Ultima-serien, og banet veien for dagens massive onlinespill med Ultima Online, som nå nærmer seg syvårs-alderen uten å bære tegn til fallende oppslutning på markedet. Han sies å være den rikeste mannen i spillindustrien, og er kjent som en liten eksentriker som eier slott og holder årlige fester med fantasy-temaer.

Richard Garriott viser frem Tabula Rasa på E3
Garriotts nyeste prosjekt er Tabula Rasa - et massivt onlinespill i typisk EverQuest- og Anarchy Online-stil, satt i en fiksjonsfremtid hvor fantasy og sci-fi eksisterer i en lekker blanding. Tabula Rasa skal være latin og betyr noe slik som "tom tavle" - et perfekt konsept å bygge et spill på hvor alt handler om å utvikle seg selv fra bunnen av og skaffe deg et rykte i en verden bebodd av tusener av andre spillere.

Omtrent ingenting har vært kjent om Tabula Rasa før nå. NCSoft fronter det her på E3, og det tok ikke lang tid før vi fant frem til standen og fikk titte på spillet. Og Richard Garriott svarte velvillig på våre spørsmål. Hva vil egentlig få Tabula Rasa til å stå ut fra havet av andre massive onlinespill?

- Teamet vår har en god historie, og alle har vært instrumentale i utviklingen av sjangeren. Flere av oss grunnla omtrent hele onlinespillkonseptet, og hele vårt fokus ligger i onlinespill, forteller Garriott.

Han er fullt klar over hvorfor enkelte misliker onlinespillsjangeren, og at du ikke får følelsen av å være en helt eller at du har noe å si for spilluniverset. Det er et kjent problem. I en onlinespillverden er du sammen med tusener av andre mennesker, og alle kan ikke gjøre handlinger som er med på å forandre spillverdenen.

- I de fleste onlinespill er du bare gjennomsnittlig. Vi vil prøve å gjøre unna med dette i Tabula Rasa. Det blir en slags ènspiller-følelse i et onlinespill, og mye av dette gjøres ved å bruke "instanced"-teknologi, sier Garriott.

Det han snakker om, er en måte å lage onlinespill på hvor det finnes enkelte lommesoner i spillverdenen som bare spilleren selv eller hans gruppe befinner seg i. Det kan for eksempel være en grotte eller et hus, hvor hendelser finner sted som om det skulle være i et vanlig spill, uten at det går utover andre spilleres opplevelse. Mulighetene er dermed store for å skape unike hendelser som er skriptet og tilrettelagt for eventyr. I følge Garriott er dette en stor del av Tabula Rasa.

- Alle spillere begynner med sitt eget hus og sin egen eiendom. Dette er "instanced" slik at vi kan ha mange slike hjem i spillverdenen. Her kan spillere dekorere og møblere som de selv vil. Her kan det også plasseres handelsmenn, forteller Garriott.

Han forteller oss at slike "instanced"-eventyr vil finnes i flere former. Spillere vil finne oppdrag som tar dem gjennom skriptede områder, som vil gjøre oppdrag litt mer enn det som eksisterer i onlinespiller per i dag. PvP - "player versus player" er også en del av Tabula Rasa, og det vil finnes egne områder hvor spillere kan duke ut mot hverandre i det Garriott karakteriserer som kamp i ekte Unreal Tournament-stil. Det finnes også store slagmarker hvor omtrent alle kan komme inn og slåss i en eneste stor krig.

Tabula Rasa har foreløpig ingen lanseringsdato, og NCSoft er rimelig sparsomme med altfor dyptgående informasjon. Men Garriott lover oss et skikkelig onlinespill, som bygger sterkt på hans erfaring fra industrien. Han lover et spill med mye dybde og mytologi i et usedvanlig eksotisk og fantasirikt miljø, og som inneholder sosiale kommentarer og mysterier som når lengre enn bare innenfor spilluniverset.

Og om hans ikke minst like kjente alter-ego - Lord British - dukker opp i spillet sier han selv at er mulig, men foreløpig ikke bestemt. Vi ser frem til å høre mer fra NCSoft om Tabula Rasa fremover, og vil naturligvis holde dere informert.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen