Gåteløsning for veldedighet

Snill utgiver?

OneBigGame har kunngjort sitt første spill, og inntektene går til et godt formål.

I 2007 grunnla noen veteraner fra spillindustrien OneBigGame. Dette er en spillutgiver som i stedet for ren profitt vil samle penger til veldedige, barnerelaterte formål. Siden oppstarten har de ikke gjort så mye av seg, men nå er deres første spill offentliggjort, og det loves andre prosjekter fra en rekke mer eller mindre kjente bransjefolk.

Nesten ferdig med trommesoloen

Det første spillet heter Chime, og er et musikalsk gåteløsningspill hvor du skal sette sammen sanger ved å kombinere ulike brikker. Hver av brikkene representerer et bruddstykke av en sang, og ved å sette sammen brikkene slik at de former et kvadrat fullfører du et segment av den. Når du har klart å dekke hele spillarealet med kvadrater, låser du opp fullversjonen av sangen.

Chime er utviklet av britiske Zoë Mode, som er kjent for å lage musikalske festspill. De har tidligere jobbet med diverse EyeToy-produkter og utgaver av Sonys SingStar. Låtene i spillet er av Moby, Paul Hartnoll og en del andre artister, som foreløpig ikke er offentliggjort.

Det skal selges gjennom Xbox Live-tjenesten, og 60 prosent av inntektene skal gå til Redd Barna og amerikanske Starlight Children's Foundation.

Bortsett fra Chime har OneBigGame prosjekter på gang med Shiny-grunnleger David Perry, Broken Sword-skaper Charles Cecil og Masaya Matsuura, som stod bak rytmespillet PaRappa the Rapper. Perry planlegger en ny utgave av sitt favorittspill på ZX Spectrum, mens Cecil skal lage eventyrspill av velkjente MineSweeper (ifølge Gamesindustry.biz). Matsuura skal som vanlig lage rytmespill, denne gangen på iPhone.

Chime slippes i løpet av vinteren, mens de tre andre prosjektene kommer i 2010. Alle utgis av OneBigGame gjennom eksklusive avtaler, som sier at deler av profitten fra de fire til tolv første månedene skal gå til veldedighet.

Siste fra forsiden