Gearbox-sjef forsvarer reklame

– Vil styrke troverdigheten

Gearbox svarer på kritikken og påpeker fordelene ved reklame og produktplassering i spill.

Forrige uke annonserte spillutvikler Gearbox at de ville samarbeide med reklameselskapet Double Fusion om å legge inn reklame i noen av sine fremtidige titler. Reklame i spill er et ømtålig tema for mange spillere og kritikken lot ikke vente på seg.

Gearbox-sjef Randy Pitchford har sett seg lei all kritikken og har gitt svar på tiltale gjennom Gaearboxs blogg. Han påpeker at Gearbox hater umotivert reklame i spill like mye som sine kunder, men at de ser klare fordeler ved vise typer reklame og produktplassering.

Eksempel på hvordan Gearbox mener reklame kan gjøre neste Brothers in Arms mer autentisk.

En viktig fordel ifølge Pitchford er autensitet. I det kommende Brothers in Arms: Hell's Highway skal du blant annet kjempe i en Philips-fabrikk som faktisk lå der du finner den i spillet. Gjennom en avtale med Philips har Gearbox fått lov til å bruke logoen til Philips som den var på 40-tallet og kan gjengi området mer nøyaktig.

Som kontrast til dette eksemplet nevner Pitchford at de i tidligere har måttet fjerne Opel-logoen fra tyske lastebiler. Tyskland brukte disse lastebilene under andre verdenskrig, men uten en avtale med Opel kunne ikke Gearbox gjengi dem nøyaktig.

Et nødvendig onde?

Et annet viktig poeng for Pitchford er at reklame kan være nødvendig for å få nok penger til å lage et godt spill:

– Folk som jobber med spill som ikke blir særlige bra bryr seg vanligvis like mye om spillene sine som de som utvikler suksesser. Forskjellen er vanligvis budsjettet. Jo større budsjett, jo bedre spill. Hvis vi kan finne en måtte å gi dere valuta for pengene og hjelpe oss med å øke budsjettet, så vinner alle.

Pitchford er også positiv til at spill brukes som reklame i andre medier. Han nevner spesielt leskedrikkmerket Mountain Dews bruk av Halo i fjor. Ifølge Pitchford gir en slik kampanje et spill mer oppmerksomhet og kan tiltrekke flere spillere. Dermed vokser miljøet rundt spillet og dette gagner alle som liker det.

Pitchford ber spillere om ikke å kritisere Gearbox for andre spillutvikleres dårlige bruk av reklame, og håper de vil vente med dømme til de selv ser hvordan produkter blir lagt inn i Gearbox-spill.

Siste fra forsiden