Genji: Dawn of the Samurai

Den japanske superutvikleren Game Republic sitt første spill er over oss. Her får vi et herlig samuraieventyr som dessverre avsluttes litt for brått.

Liten straff for å dø
Genji benytter seg av et lagresystem hvor du kun kan lagre spillet ved spesielle punkter (eller med basen din), og er ikke spesielt gavmildt i forhold til lagrepunkter. Likevel straffes du ikke særlig hardt for å dø. Om du skulle overmannes på slagmarken blir du sendt tilbake til det siste lagrede punktet, men du vil ikke miste noen av erfaringspoengene du tjente opp siden sist gang du lagret. Dermed er det nærmest aldri slik at du føler at du har spilt mye forgjeves - noen ganger er det å skaffe erfaringspoeng vel så viktig (og morsomt) som det å komme videre i handlingen.

Erfaringspoeng får du selvfølgelig for å drepe fiender, og for å invitere til god utnyttelse av kampsystemet, er det slik at jo flere fiender du dreper uten selv å bli skadet, og jo større variasjon du viser i forhold til hva slags angrepsmanøvre du bruker, jo mer erfaring får du. Dessuten øker sjansen for å få bonusobjekter fra falne fiender, noe som gir kampene en ekstra liten piff. Klarer du å ta ut en hel gruppe fiender uten å miste noe helse, vanker det store erfaringsbonuser og stor selvtilfredshet.

Kampsystemet generelt er rimelig enkelt, med to angrepsknapper og en blokkeringsknapp. Men i og med at hovedpersonene begge har anlegg for magi, kan du med et enkelt knappetrykk gå over i en spesiell fokusmodus hvor fiendene angriper én etter én, og du kun behøver å bry deg om å time motangrepene dine perfekt (ved å trykke firkantknappen i det den lyser opp på skjermen). I denne modusen senkes tidens hastighet samtidig som grafikken får et overnaturlig blåskjær, og det hele ser temmelig heftig ut. Etter hvert får du mulighet til å aktivere fokusmodusen flere ganger etter hverandre, og du kan også "dobbeltaktivere" den for å gi deg selv en litt større fordel.

Kortvarig glede
Genjis største problem er varigheten. For det første er spillet relativt kort - hvor lenge det varer avhenger selvfølgelig av hvor god tid du tar deg og hvor flink du er til å sloss, men om du spiller effektivt og godt kan du faktisk komme gjennom hele greia på 5-6 timer (jeg tok meg god tid, og fullførte det på 8-9 timer). For det andre forsvinner mange av de mest positive elementene med spillet etter hvert som du nærmer deg slutten. I stedet for friheten og utforskningsgleden du fikk i starten, får du det som etter hvert føles som en endeløs og lineær rekke stadig vanskeligere kamper.

Takket være det gode kampsystemet og det faktum at historien fungerer som en gulrot som hele tiden frister deg fremover, er Genji likevel morsomt å spille helt til siste slutt, selv om denne slutten kommer litt for tidlig med tanke på hva en må ut med for et konsollspill i dag. For å øke gjenspillingsverdien får du mulighet til å begynne på nytt med alt utstyret og all erfaringen du skaffet deg gjennom én gjenspilling, men jeg tviler på at denne muligheten kommer til å bli særlig godt brukt med mindre du er veldig desperat etter å få valuta for pengene dine.

Hadde Game Republic klart å gjøre den siste halvparten av spillet like fornøyelig som den første, samtidig som de hadde gitt oss noen ekstra timer med underholdning (kapittel to er for eksempel veldig underutviklet, og kunne godt ha inneholdt mer gameplay, variasjon og historie), så hadde de hatt en virkelig vinner med Genji. Gameplayet er nemlig temmelig flott, kampsystemet er herlig og grafikken er bare nydelig (selv om den blir litt "styggere" etter hvert, av historiemessige årsaker jeg ikke vil røpe for mye om her), og Genji har absolutt det grunnlaget som skal til for at det kunne ha blitt en klassiker.

Vi har allerede snakket litt om grafikken, men lyden fortjener også å bli nevnt. Det er tydelig at Game Republic har noen svært talentfulle musikere, for musikken i Genji er flott og stemningsskapende. Mye av musikken kommer også (passende nok) med et tydelig japansk preg. Lydeffektene forøvrig er ikke like minneverdige som resten av presentasjonen, men de fungerer generelt fint. Skuespillerne gjør også en rimelig god jobb, og de japanske aksentene deres gir det hele en litt større følelse av autentisitet.

Genji er et spill du absolutt bør prøve. Det har alt et godt actioneventyr skal ha, samtidig som rollespillelementene tilfører ekstra dybde til gameplayet. Presentasjonen er helt suverén, kampsystemet fungerer glimrende og historien er slett ikke dårlig. Det er altså varigheten det står på; ikke bare er spillet kortere enn det burde ha vært, men det blir også litt mindre interessant etter som du nærmer deg slutten. Dette er trist; den første delen av spillet lover oss mye mer enn den siste delen innfrir, og det er fristende å tenke på alt det Genji kunne ha vært. Men det skal vi ikke gjøre; faktum er at Genji er et godt spill, og vel verd oppmerksomheten din.