– Gir ikke mening å lage PSP-spill

Konsollen skal angivelig ha ekstreme problemer med piratkopiering.

At piratkopiering har sluttet en jernhånd rundt spillindustrien er verken en hemmelighet eller en nyhet, og dette er noe vi har diskutert opp i mente tidligere.

Det er typisk sett PC-en som har vært den store offeret på dette punktet, der den åpne strukturen har gjort det mulig å knekke selv de mest intrikate kopisperrer. Nå kan det se ut til at de håndholdte konsollene lider en minst like tragisk skjebne. I hvert fall om vi skal tro VG247.

Ghost of Sparta markerer det heteste innen PSP-spill for øyeblikket.
Ghost of Sparta markerer det heteste innen PSP-spill for øyeblikket.

Spillnettstedet har nemlig tatt en prat med Ru Weerasuriya, som står for mye av det kreative arbeidet bak den kommende PSP-tittel God of War: Ghost of Sparta. Der ble det avslørt at PSP-ens fremtid kan se svært dyster ut.

– Vårt største problem rent salgsmessig er piratkopiering. Det har kommet til et punkt hvor det omtrent ikke gir mening å lage spill til PSP lenger, særlig hvis det blir enda verre. Det er vanskelig å spå akkurat hvordan dette kommer til å utvikle seg, men fremtiden ser mørk ut for mange utviklere som ønsker å lage bra spill, sukker Weerasuriya.

Han fortsetter med at man kan dra til Hong Kong og kjøpe en minnepinne som inneholder omtrent alle Nintendo DS-spillene som noensinne har kommet ut, noe som symboliserer en ekstremt kritisk utvikling.

– Det er et like stort, om ikke større, problem enn på PC. Dette skyldes at PC-markedet satser tungt på flerspiller og at såpass mange er tilkoblet Internett der. Mange dataspill krever at du er tilkoblet et spesielt nettverk, for eksempel Battle.net, noe som gjør det lettere å kontrollere piratkopieringen.

God of War: Ghost of Sparta kommer ut 3. november her til lands, og vi får bare håpe at salget lever opp til utvikler Ready At Dawns forventninger.

Lurer du på når andre spill kommer ut? Ta en titt i vår Spillkalender!

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen