Gir publikum fritt innsyn i utviklingen av Hellblade

– Åpner dørene våre for å vise dere hvordan vi lager spill, sier Ninja Theory.

Denne uken viste Ninja Theory frem sitt neste prosjekt på Gamescom-messen i Köln. Studioet vil nå ta oss med på selve utviklingsprosessen bak Hellblade, og vil dele alt fra videodagbøker til konseptkunst:

– Det er enda tidlig i prosjektet, men vi åpner dørene våre for å vise dere hvordan vi lager spill, skriver Ninja Theory på nettsiden sin.

Fullstendig åpenhet

Det er blitt vanlig med jevnlige oppdateringer fra spillutviklere, men Ninja Theory ønsker å gjøre absolutt alt i utviklingsperioden synlig for publikum. Det betyr tilgang på videoer fra bak kulissene, konseptkunst, produksjonsnotater og mye mer.

Under denne ukens GDC Europe holdt en av Ninja Theorys grunnleggere, Tameem Antoniades, et foredrag om det han kaller «The Independent AAA Proposition». Det er hans håp at spillutviklere kan finne en mellomting mellom mindre, uavhengige spill og spill med høy produksjonskostnad.

Hellblade er basert på keltiske myter.

Antoniades' foredrag handler om å lage spill med lik kvalitet som de med høy produksjonskostnad, men samtidig fokusere mer på design og en åpen utviklingsprosess, som man ser med uavhengige spill. Hellblade er Antoniades' og Ninja Theorys første forsøk på å realisere dette konseptet.

Keltisk inspirasjon

Hellblade tar spillere med til en verden basert på keltiske myter som er full av uante farer. Spillets første trailer viser frem heltinnen Senua som må begi seg ut på en reise gjennom en underverden full av ondskap.

Både hovedpersonen og landskapet i traileren er presentert i høy detalj, og spillet ser unektelig vakkert ut. Hvordan det ferdige spillet vil se ut er foreløpig uklart, men som del av innsynet i utviklingen lover Ninja Theory å hele tiden oppdatere nettsiden sin med nye bilder og videoer.

Egen utgivelse

Fremfor å bruke en utgiver som de har gjort med sine tidligere spill, blant annet DmC: Devil May Cry og Heavenly Sword, har studioet denne gangen valgt å gi ut Hellblade på egenhånd. Målet er å levere et høykvalitetsspill uten begrensningene som ofte følger med å bruke en utgiver:

– Vi vil lage en mindre, mer fokusert spillopplevelse som er kompromissløs i sine kamper, kunst og historie, og levere det digitalt til en lavere pris, forteller produktutvikler Dominic Matthews på Sonys nettsider.

Noen lanseringsdato for Hellblade er ikke fastsatt, men spillet kommer først til PlayStation 4. Du kan se traileren fra Gamescom nedenfor:

Les også
Anmeldelse: Hellblade: Senua's Sacrifice

Siste fra forsiden